Hugo Valentin-föreläsningen 2009: Professor Omer Bartov

Communal Genocide: Personal Accounts of the Destruction of Buczacz, Eastern Galicia, 1941–1944

Professor Omer Bartov

Brown University, Providence, R.I.

Den 7:e årliga Hugo Valentin-föreläsningen hålls av professor Omer Bartov, Brown University, Providence, Rhode Island, en av världens mest framstående forskare om Förintelsen och om folkmord. Med flera innovativa studier har han bidragit till att omskriva historien om Wehrmachts roll under Förintelsen, och fördjupat vår förståelse för fenomenen folkmord. De senaste åren har han utforskat den multietniska provinsen Galicien, mellan Ukraina och Polen. I århundraden var Galicien också en betydande judisk kulturell livsmiljö, fram till dess utrotning av nazisterna efter den tyska attacken mot Sovjetunionen 1941. I denna forskning undersöker Bartov interetniska relationer i Galicien under en längre tidsperiod i syfte att rekonstruera omvandlingen. från ett samhälle byggt på samexistens till kollapsen till folkmordsvåld under yttre påtryckningar. Fokuspunkten är den lilla staden Bučač mellan L'viv och Chernivtsi vars judiska befolkning mördades av nazisterna och lokala kollaboratörer. Den kulturella miljön i staden illustreras av det faktum att Bučač var födelseplatsen för armaturer som Nobelpristagaren S. Y. Agnon, historikern Emanuel Ringelblum och jägaren av nazistiska krigsförbrytare, Simon Wiesenthal.