Swedish 3, Teacher Education Programme, Lower and Upper Secondary School
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 5SV207
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
Main group 2
- Andersson, Lars-Gunnar, Språktypologi och språksläktskap., 4. uppl., Stockholm, Liber, 2001Compulsory
- Pettersson, Gertrud, Svenska språket under sjuhundra år: en historia om svenskan och dess utforskande, Lund, Studentlitteratur, 1996Compulsory
- Svenskan i tusen år: glimtar ur svenska språkets utveckling, 1. uppl., Stockholm, Norstedt, 1996Compulsory
- Ernby, Birgitta, Norstedts etymologiska ordbok: [20.000 uppslagsord], 1. uppl., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2008
- Fornsvensk lexikalisk databas
- Hellquist, Elof, Svensk etymologisk ordbok, 3. uppl., Lund, Gleerup, 1948
- Ordbok över svenska språket, Lund, Gleerupska univ.-bokh. [distributör], 1893-
- Söderwall, Knut Fredrik, Ordbok öfver svenska medeltids-språket., Lund, 1884-1973
- Wessén, Elias; Svenska språknämnden, Våra ord: deras uttal och ursprung: kortfattad etymologisk ordbok., 2., utök. uppl. / 10. tr., Stockholm, Norstedts ordbok, 1998
Main group 3
- Andersson, Pär-Yngve, Tid för litteraturdidaktiskt paradigmskifte, Part of: Tidskrift för litteraturvetenskap.., 2010Compulsory
- Ask, Sofia, Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Compulsory
- Blomqvist, P.; Lindberg, V.; Skar, G., Vad behöver eleverna undervisning i för att utveckla sitt skrivande?: Förväntningsnormer och didaktiska beslut i svensklärares bedömningssamtal, Part of: Acta Didactica Norge, vol. 10, no. 1, 2016, p. 1–22Compulsory
- Chambers, Aidan; Chambers, Aidan., Böcker inom och omkring oss, Ny, rev., utg., Huddinge, X Publishing, 2011Compulsory
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Compulsory
- Graeske, Caroline, Att läsa med strategi på gymnasiet: Om fiktioner, läsarter och didaktisk design, Part of: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015, p. 151–169Compulsory
- Hallesson, Yvonne, Lässtrategier för att lyckas: Om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser, Part of: Forskning om undervisning och lärande, vol. 4, no. 2, 2016, p. 6–23Compulsory
- Holmberg, P.; Nordenstam, A., Svenska med didaktisk inriktning: Ett forskningsområde i rörelse, Part of: Framtida berättelser: Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik, Vasa, Åbo Akademi, 2016, p. 47–62Compulsory
- Hultin, Eva, Svenskämnets traditioner som dold läroplan, Part of: Vad räknas som kunskap?: läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012, p. 277–288Compulsory
- Johansson, Marita, En litteraturundervisning som utmanar, Part of: Svenska: ett kritiskt ämne, [Stockholm], [Svensklärarföreningen], [2017], p. 66–76Compulsory
- Josefsson, Gunlög, Språkvetenskapens plats i den nya gymnasiesvenskan, Part of: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, p. 9–16Compulsory
- Larsson, Maria, Resultatet av ett prov: svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet, Karlstad, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, [2018]Compulsory
- Lindell, Ingrid, Om börjor och berättande: Ett kalejdoskopiskt förhållningssätt i litteraturundervisningen, Part of: För berättelsens skull: modeller för litteraturundervisningen, Första utgåvan, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019], p. 65–88Compulsory
- Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Mark, M.; Palmér, A., Givna normer och egna: Lärares matrisanvändning i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning, Part of: Språk och norm Language and norms: Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016 Papers from the ASLA Symposium at Uppsala University 21-22 April, 2016, Uppsala, ASLA: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2017, p. 87–96Compulsory
- Martinsson, Bengt-Göran, Litteratur i skola och samhälle, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Compulsory
- Mossberg Schüllerqvist, Ingrid; Olin-Scheller, Christina, Fiktionsförståelse i skolan: svensklärare omvandlar teori till praktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Nordberg, Olle, Lyrik som ingång till litteraturen: Litteraturdidaktiska reflektioner om poesins betydelse för gymnasiets yrkeselever, Part of: Tidskrift för litteraturvetenskap, no. 4, 2019Compulsory
- Palmér, Anne, Muntligt i klassrummet: om tal, samtal och bedömning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
- Palmér, Anne, Vad ska bedömas?: Gymnasiets nationella prov i svenska och svenska som andraspråk, Part of: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, p. 143–155Compulsory
- Skolverkets läslyftetmodul, Skolverket, Tillgänglig härCompulsory
Main group 4
- Heggestad, Eva, Råd och riktlinjer för uppsatsskribenter vid litteraturvetenskapliga institutionen, Litteraturvetenskapliga institutionen, 2005, Länk till textenCompulsory
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, 5., [utök. och uppdaterade] uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Compulsory
* Compulsory