Teaching Mother Tongue: Classroom and Online Practices
7.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 9LF057
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Cummins, Jim, Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid, Natur & Kultur Akademisk, 2017Compulsory
- Diaz, Patricia, Arbeta formativt med digitala verktyg, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Compulsory
- För flerspråkighet, kunskapsutveckling och inkludering: modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål, Stockholm, Norstedts juridik, 2019Compulsory
- Gareis, Marita; Oxley, Simeon, Uppsalamodellen: att undervisa modersmål i klassrummet och på distans: projektbeskrivning & handledning, Uppsala, Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, Uppsala universitet, 2015Compulsory
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Compulsory
- Svensson, Gudrun et al., Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning, Skolverket, 2018Compulsory
- Ifous, Slutrapport: digitalisering för framtidens skolor, Ifous, 2018, http:/
/ Compulsorywww.ifous.se/ app/ uploads/ 2018/ 01/ 201801-Ifous-2018-1-M2-klickbar.pdf - Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Skolverket, Läroplan för grundskolan,förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2019), Skolverket, 2019, https:/
/ Compulsorywww.skolverket.se/ publikationsserier/ styrdokument/ 2019/ laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019 - Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Compulsory
* Compulsory