Child and Youth Studies A
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 4UK065
A revised version of the reading list is available.
Main group 2
- Alakoski, Susanna, Svinalängorna: roman, Stockholm, Bonnier, 2006Compulsory
- Corsaro, William A., The sociology of childhood, 5th edition., Los Angeles, SAGE, [2018]Compulsory
- Ekman, Åsa, Barnets rättigheter: barnkonventionen i förskolan, Första upplagan, Stockholm, Gothia fortbildning, [2020]Compulsory
- Hwang, Philip; Nilsson, Björn, Utvecklingspsykologi, Fjärde utgåvan, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Compulsory
- Johansson, Thomas; Sorbring, Emma, Barn- och ungdomsvetenskap: grundläggande perspektiv, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2018]Compulsory
Main group 4
- Cunningham, Hugh, Children and childhood in western society since 1500, 2. rev. ed., London, Longman, 2005Compulsory
- Edling, Christofer; Liljeros, Fredrik, Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning, 1. uppl., Malmö, Liber, 2010Compulsory
- Sverige - en social och ekonomisk historia, Lund, Studentlitteratur, 2006Compulsory
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Compulsory
- Fogelström, Per Anders, Mina drömmars stad: roman, Stockholm, Bonnier, 1960Compulsory
- Gillis, John R, "Youth and history: tradition and change in European age relations, 1770-present", 1981Compulsory
Main group 5
- Bakhtiari, Marjaneh, Kalla det vad fan du vill, [Ny utg.], Stockholm, Ordfront, 2006Compulsory
- Bak, Maren; Brömssen, Kerstin von, Barndom & migration, 1. uppl., Umeå, Boréa, 2013Compulsory
- Gustafson, Katarina; Danielle, Ekman Ladru, Children’s socialization into the mobile preschool: a priming event collectively performed by novice children, ‘old-timers’, and pedagogues, 2020
- Johansson, Thomas; Sorbring, Emma, Barn- och ungdomsvetenskap: grundläggande perspektiv, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2018]
- Krekula, Clary; Närvänen, Anna-Liisa; Näsman, Elisabet, Ålder i intersektionell analys, Part of: Kvinnovetenskaplig tidskrift, 2005(26):2/3, s. 81-94
- Moinian, Farzaneh, I'm just me! Children talking beyond ethnic and religion identities, Part of: Childhood: a global journal of child research, vol. 16, no. 1, 2009, p. 31–48
- Rosales, René León; Ålund, Aleksandra, Aktivism som platskamp. Självpositionering och medborgarskapande inom den svenska förortsrörelsen, Lund, Arkiv förlag & tidskrift, 2018
- Nyström, Anne-Sofie; Jackson, Carolyn, Coping with Higher Education Expectations: Wellbeing and Prestige-related Stress in Medicine and Law, i Duggan m. fl. (red) Social Justice in Times of Crisis and Hope: Young People, Well-being and the Politics of Education, Peter Lang, s. 27-44, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2019
Main group 8
- Bryman, Alan, Samhällsvetenskapliga metoder, Upplaga 3, Stockholm, Liber, [2018]Compulsory
- Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Compulsory
- Vetenskapsrådet (2010). Codex: Regler och riktlinjer för forskning. http://www.vr.se/etik/codexreglerochriktlinjerforforskning.4.10ae774712595bc27e98000286.htmlCompulsory
- Källström, Åsa; Andersson Bruck, Kjerstin, Etiska reflektioner i forskning med barn, Första upplagan, Malmö, Gleerups, [2017]
* Compulsory