Globala möten: kolonialvaror och europeisk konsumtionskultur, ca 1740-1820
Hur uppfattade europeerna kolonialvarornas intåg under en period präglad av ekonomisk och social förändring (1740–1820)? Projektet avser att belysa hur kolonialvaror påverkade konsumtionskulturen i Sverige, England och Tyskland. Perspektivet inkluderar frågor om förekomst, marknadsföring och förmedling av utomeuropeiska varor, och bygger på ett brett spektrum av källor. Vi beaktar särskilt de socio-ekonomiska och kulturella förhållanden i respektive land. Projektet ger en bättre förståelse av de sociala attityderna mot de nya varorna, och visar hur de samtidigt integrerades med europeiska varor och därmed formade ett nytt konsumtionsmönster.
Projektmedlemmar
- Gudrun Andersson, Uppsala universitet
- Daniel Menning, Tübingen
universitet (Tyskland) - Jon Stobart, Manchester Metroplitan University (UK)
Läs mer
För att läsa mer om projektet besök projektmedlemmarnas respektive hemsida. Länkar till hemsidorna finns under 'Projektmedlemmar.'
Publikationer
Menning, Daniel, ’Global Food in Southwestem Germany around 1770’. In: Dürr, Renate/Hahn, Philip (Hrsg. ): Global Early Modern Germany (forthcoming 2024)
Stobart, Jon, ’A world of goods? Europe, empire and consumer goods in England, c.1670-1820’, Social History 48:3 (2023)
Kontakt
Gudrun Andersson, gudrun.andersson@hist.uu.se
Information om projektet
- Status: Pågående
- Tidsperiod: Tidigmodern historia
- Forskningsområde: Genushistoria, Kulturhistoria, Globalhistoria