Mentorsnätverket
Mentorskollegiet
Mentorskollegiet vid Uppsala universitetet bildades 1994. Det består av ca 150 erfarna lärare som fortbildats i pedagogisk handledning. I kollegiet finns samtliga vetenskapsområden vid universitetet representerade.
En pedagogisk mentor är en erfaren lärare som har handledande diskussioner med en mindre erfaren lärare. Läs mer om vilka som ingår i mentorskollegiet.
Varje termin anordnas diverse aktiviteter för mentorerna.
För mer information och anmälan se rubriken seminarier för nätverk.
Om du vill bli mentor, kontakta enheten för universitetspedagogik
Ulrike Schnaas, telefon 018-471 68 24, Ulrike.Schnaas@uu.se
Vad gör en mentor?
Mentorn handleder lärare och doktorander som deltar i den svensk- och engelskspråkiga högskolepedagogiska grundkursen. Varje sådan kurs omfattar omkring 24 deltagare och ges ca 12 gånger per år. Kursdeltagarna väljer själva sin mentor via en förteckning. Förteckningen förnyas en gång per år och består av mentorer som förklarat sig villiga att ta uppdrag. Deltagarna uppmuntras att välja en mentor utanför sitt ämne eftersom detta visat sig ge fler infallsvinklar i handledningssamtalen.
Ett mentorshandledningsuppdrag omfattar:
- förhandledning, dvs. ett reflekterande samtal med den nye läraren kring hur hon eller han tänkt lägga upp sitt undervisningspass
- närvaro under genomförandet av undervisningen och
- efterhandledning, ett reflekterande samtal med läraren kring hur undervisningen har fungerat.
Varje mentorshandledningsuppdrag ersätts för närvarande med två lektorstimmar.
Vad ger mentorskapet?
Inspiration genom handledningssamtal med nya och mindre erfarna lärare.
Utveckling i den egna lärarrollen genom att mentorn ingår i ett nätverk med andra erfarna och engagerade lärare. Varje termin anordnar enheten ett antal olika aktiviteter för mentorerna som ett led i att befrämja erfarenhetsutbyten och den pedagogiska inspirationen.
Delaktighet i institutionens och universitetets pedagogiska utvecklingSom pedagogik mentor kan man ge de nya och mindre erfarna lärarna stöd att pröva nya idéer. I mentorskollegiet uppstår naturligt pedagogiska diskussioner till stöd för den egna pedagogiska utvecklingen I det pedagogiska programmet utsägs att pedagogiska mentorer kan fungera som stöd för nya lärare i samband med individuellt planerade introduktioner till deras undervisningsuppdrag.