Ansökan om riktat pedagogiskt stöd
Nais (Nationellt administrations- och informationssystem för samordnare) är ett system som är framtaget av Universitets- och högskolerådet för att administrera det stöd som ges till studenter med funktionsnedsättning. Det används idag vid de flesta lärosäten i Sverige.
Det är studenten själv som ansöker om stöd. Här följer en beskrivning hur hela ansökningsprocessen går till för att vid behov kunna hjälpa studenter.
Hur går ansökan för studenterna till?
- Studenterna loggar in i Nais för att ansöka om stöd.
- Studenterna kan logga in via BankID eller använda sig av de inloggningsuppgifter de har via Uppsala universitet, antagning.se eller eduID. När studenten ansöker om stöd tas samtliga person- och kontaktuppgifter från Ladok.
- Studenten måste ladda upp ett intyg som styrker en varaktig funktionsnedsättning. Intyget ska vara utfärdat av läkare, logoped eller motsvarande.
- När studenten har skickat in ansökan får de ett eget konto i Nais med tillgång till samtliga handlingar som rör stödet.
- Om studenten studerar med stöd vid flera olika lärosäten syns alla stöd i det egna kontot. Samordnarna kan däremot bara se ansökan och handlingarna som gäller för det egna lärosätet.