Att vara kontaktperson
Att vara kontaktperson för studenter med funktionsnedsättning innebär att du är ett stöd i en första kontakt på institutionen och andra delar av universitetet om studenten så önskar.
Studenter med funktionsnedsättning som beviljats stöd ska informera institutionen om sitt behov av stöd och anpassning. De ska i samband med kursstart få information om vem som är deras kontaktperson på institutionen.
Vem kan vara kontaktperson?
En kontaktperson kan till exempel vara en studievägledare, kursadministratör eller studierektor. Det viktigaste är att det är en tjänsteperson som har tid för uppdraget och en förståelse för studenters varierande behov och funktion.
Vad förväntas en kontaktperson göra?
Informera om gällande rutiner vid anpassningar av examination
Informera om:
- vem som tar beslut om anpassningar på institutionen/kursen/programmet och hur studenten tar kontakt med den personen. Ibland är vissa beslut om anpassningar delegerat till kontaktpersonen
- hur och när studenten får information om en anpassning är möjlig att genomföra.
- när studenten senaste ska meddela om hen ska delta vid ett specifikt tentamenstillfälle.
Boka tentaplats i tentamenslokalen för anpassad examination
På Klostergatan 3 i Uppsala finns en tentamenslokal för studenter med särskilda behov.
Vara ett stöd i kontakt med lärare om anpassningar i undervisningssituationen
Många studenter får rekommendationer om att få ta del av föreläsningsmaterial i förväg. Ta kontakt med läraren och skapa en rutin för att skicka ut materialet till studenten eller se till att läraren gör det. Allra bäst är givetvis om det att ordna så att lärarna lägger ut material till alla studenter på kursen innan föreläsningarna.
Vissa studenter får exempelvis rekommendationer som ”Instruktioner delges både muntligt och skriftligt”. Om studenten önskar det – ta kontakt med lärarna på kursen och informera om rekommendationerna.
Söka efter anteckningsstödjare
Arbetsgång
1. En student som har beviljats anteckningsstöd tar kontakt med kontaktpersonen på institutionen/fakulteten för hjälp att finna en anteckningsstödjare.
2. Kontaktpersonen vid kursansvarig institution söker anteckningsstödjare till exempel via anslag i Studium eller mejlförfrågan till kursdeltagarna. Det är institutionen som avgör på vilket sätt uppdragen ska fördelas. Det kan endast vara 1–2 anteckningsstödjare per kurs.
Exempel på text att använda vid utlysning av uppdraget:
Just nu söker vi en person som kan ta på sig uppdraget som anteckningsstödjare på kursen XX. Uppdraget innebär att skapa en samarbetsyta i Studium och där dela sina anteckningar från föreläsningar och seminarier till de kurskamrater som har beslut om anteckningsstöd. Det kan vara en eller flera studenter. Det är viktigt att anteckningarna är tydliga och att du använder rubriker och underrubriker. Helst antecknar du på dator. Ersättning utgår för uppdraget och baseras på antalet högskolepoäng du delat anteckningar för. För en kurs på 30 hp är ersättningen 4.000 kr, vilket betalas ut efter avslutat uppdrag. För att kunna få ersättning behöver det av skattetekniska skäl finnas ett svenskt personnummer.
3. När en kursdeltagare har fått uppdraget som anteckningsstödjare meddelar kontaktpersonen denne om vem eller vilka studenter som anteckningarna ska delas med. En kopia på detta meddelande skickas till riktatstod@uu.se.
4. Kontaktpersonen meddelar samordnarna för riktat pedagogiskt stöd vid Studentavdelningen vem som fått uppdraget och vilken kurs det gäller via ett formulär:
Formulär för anmälan av anteckningsstödjare
5. Samordnarna ansvarar för att skicka ut information om uppdraget till anteckningsstödjaren samt instruktioner till den student som tar emot anteckningarna.
I uppdraget som kontaktperson kan du möta studenter som upplever utmaningar i sina studier, men som inte kan beviljas särskilt pedagogiskt stöd. Informera då gärna om de resurser som finns vid universitetet som de hittar i studentingången.
Studentens ansvar
Att vara kontaktperson innebär inte att ta över ansvaret över studentens studiesituation. Studenten ansvarar för
- att i god tid ansöka om särskilt pedagogiskt stöd för att det ska vara tillgängligt vid kursstart eller inför kommande kursmoment.
- att informera institutionen om sitt behov av stöd och anpassning och på begäran visa besked om stöd och rekommenderad anpassning.
- att i god tid informera sig om vilka rutiner som gäller vid respektive institution vad gäller anpassning av examination/alternativ examinationsform.
- att i god tid före aktuell examination meddela institutionen om önskad/rekommenderad anpassning av examination/alternativ examinationsform.
- att ta förnyad kontakt med samordnaren om det behövs annat pedagogiskt stöd utöver det som här beslutats eller rekommenderats.
Vad är bra att tänka på i mötet med studenter?
- Att vara tydlig och precis med tidsangivelser. Skriv hellre ”anmälan till tentamen ska göras senast tre veckor innan tentamen” istället för ”i god tid”.
- Att vara lyhörd inför studentens behov.
- Att ge information både muntligt och skriftligt. Skicka till exempel ett mejl efter ett möte med de punkter ni kom överens om.
- Att studenten inte är skyldig att berätta vilken funktionsnedsättning den har för dig eller någon annan.
- Att vissa studenter ändå tycker att det är bra att lärarna på en kurs vet vilken funktionsnedsättning studenten har. Då meddelar studenten det själv eller ber dig vara ett stöd i lärarkontakten.
- Att vissa studenter har många olika myndighetskontakter i sitt liv redan. Var därför behjälplig i kontakt med annan personal samt se över hur er institution kan minska antalet kontakter som en student behöver ta.
GDPR och känsliga personuppgifter
För att kunna genomföra ditt arbete som kontaktperson på ett smidigt sätt kan viss information om studentens stöd och anpassningar behövas sparas lokalt på er institution. För att få göra det behöver detta anmälas till dataskyddsombudet.