Att vara kontaktperson

Att vara kontaktperson för studenter med funktionsnedsättning innebär att du är ett stöd i en första kontakt på institutionen och andra delar av universitetet om studenten så önskar.

Studenter med funktionsnedsättning som beviljats stöd ska, senast vid kursstart, informera institutionen om sitt behov av stöd och anpassning. De ska i samband med kursstart få information om vem som är deras kontaktperson på institutionen.

Se alla kontaktpersoner

Vem kan vara kontaktperson?

En kontaktperson kan till exempel vara en studievägledare, kursadministratör eller studierektor. Det viktigaste är att det är en tjänsteperson som har tid för uppdraget och en förståelse för studenters varierande behov och funktion.

Vad förväntas en kontaktperson göra?

Informera om:

  • vem som tar beslut om anpassningar på institutionen/kursen/programmet och hur studenten tar kontakt med den personen. Ibland är vissa beslut om anpassningar delegerat till kontaktpersonen
  • hur och när studenten får information om en anpassning är möjlig att genomföra.
  • när studenten senaste ska meddela om hen ska delta vid ett specifikt tentamenstillfälle.

På Klostergatan 3 i Uppsala finns en tentamenslokal för studenter med särskilda behov.

Boka tentamenslokal

Många studenter får rekommendationer om att få ta del av föreläsningsmaterial i förväg. Ta kontakt med läraren och skapa en rutin för att skicka ut materialet till studenten eller se till att läraren gör det. Allra bäst är givetvis om det att ordna så att lärarna lägger ut material till alla studenter på kursen innan föreläsningarna.

Vissa studenter får exempelvis rekommendationer som ”Instruktioner delges både muntligt och skriftligt”. Om studenten önskar det – ta kontakt med lärarna på kursen och informera om rekommendationerna.

Om en student beviljas anteckningsstöd kan studenten själv fråga en kurskamrat eller ta hjälp av dig som kontaktperson. Mejla ut en förfrågan till deltagare i kursen som studenten går. Så här kan mejlet se ut:

Just nu söker vi en person som kan ta sig an ett uppdrag att dela sina anteckningar (anteckningsstöd) på kursen XX. Uppdraget innebär att dela och förmedla sina anteckningar vid föreläsningar och seminarier till en kurskamrat. Det är viktigt att anteckningarna är tydliga, du använder rubriker och underrubriker. Helst antecknar du på dator. För att kunna få arvode behöver det av skattetekniska skäl finnas ett svenskt personnummer. Du får ersättning för motsvarande en timme (XX kr) per dag de dagar du haft lektion och delar med dig av dina anteckningar.

När en kursdeltagare anmält sig till uppdraget, så förmedlar du namn + mejladress på kursdeltagaren till studenten som har beviljats anteckningsstöd.

Studenten ansvarar själv för att varje termin meddela samordnarna vem som delar anteckningar och till vilken e-postadress studenten vill ha sina anteckningar.

Samordnarna ansvarar sedan för att skicka ut information om uppdraget/arvode till student och anteckningsstödjare.

Studenter med anteckningsstöd kan behöva hamna i samma seminariegrupp som anteckningsstödjaren. Du som kontaktperson är behjälplig i kontakt med lärarna angående detta om studenten så önskar.

Om anteckningsstödjaren skriver anteckningar på papper, ansvarar institutionen för kopieringskostnader till exempel genom att du som kontaktperson ordnar med ett kopieringskort.

I uppdraget som kontaktperson kan du möta studenter som upplever utmaningar i sina studier, men som inte kan beviljas särskilt pedagogiskt stöd. Informera då gärna om de resurser som finns vid universitetet som de hittar i studentingången.

Stöd och service för studenter

Studentens ansvar

Att vara kontaktperson innebär inte att ta över ansvaret över studentens studiesituation. Studenten ansvarar för:

  • Att i god tid ansöka om särskilt pedagogiskt stöd för att det ska vara tillgängligt vid kursstart eller inför kommande kursmoment.
  • Att senast vid kursstart, informera institutionen om sitt behov av stöd och anpassning och på begäran visa besked om stöd och rekommenderad anpassning.
  • Att i god tid informera sig om vilka rutiner som gäller vid respektive institution vad gäller anpassning av examination/alternativ examinationsform.
  • Att i god tid före aktuell examination meddela institutionen om önskad/rekommenderad anpassning av examination/alternativ examinationsform.
  • Att ta förnyad kontakt med samordnaren om det behövs annat pedagogiskt stöd utöver det som här beslutats eller rekommenderats.

Vad är bra att tänka på i mötet med studenter?

  • Att vara tydlig och precis med tidsangivelser. Skriv hellre ”anmälan till tentamen ska göras senast tre veckor innan tentamen” istället för ”i god tid”.
  • Att vara lyhörd inför studentens behov.
  • Att ge information både muntligt och skriftligt. Skicka till exempel ett mejl efter ett möte med de punkter ni kom överens om.
  • Att studenten inte är skyldig att berätta vilka funktionsnedsättningen den har för dig eller någon annan.
  • Att vissa studenter ändå tycker att det är bra att lärarna på en kurs vet vilken funktionsnedsättningen studenten har. Då meddelar studenten det själv eller ber dig vara ett stöd i lärarkontakten.
  • Att vissa studenter har många olika myndighetskontakter i sitt liv redan. Var därför behjälplig i kontakt med annan personal samt se över hur er institution kan minska antalet kontakter som en student behöver ta.

GDPR och känsliga personuppgifter

För att kunna genomföra ditt arbete som kontaktperson på ett smidigt sätt kan viss information om studentens stöd och anpassningar behövas sparas lokalt på er institution. För att få göra det behöver detta anmälas till dataskyddsombudet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin