Användarbeteende, mål och sökmotoroptimering (SEO)

När du skapar webbsidor ska du alltid tänka utifrån användarens perspektiv. De som besöker våra webbsidor ska lätt kunna hitta den information som de letar efter. En sida som snabbt besvarar användarens frågor hamnar också högt upp på sökmotorernas träfflistor. Men framför allt behöver du bestämma målet och syftet med din webbsida. Du bör med andra ord veta vad du vill att användaren ska göra och matcha det med användarens behov.

Bestäm din webbsidas syfte

Tänk noga igenom syfte och mål med webbsidan. Vem riktar sig din webbsida till? Vad vill du att användaren ska veta eller göra? Vill du informera om något, förändra ett arbetssätt eller få användaren att utföra en handling?

När du har svarat på dessa frågor kan du bygga en tydlig och användarvänlig webbsida som anpassar innehållet efter användarnas förkunskaper och behov.

När du skapar din webbsida ska du prioritera det som är mest relevant. Förvänta dig inte att användarna vill läsa mer text än nödvändigt. De flesta som letar efter information på webben är uppgiftsorienterade och tar snabba beslut. Av den anledningen behöver webbsidan ha en tydlig struktur som machar webbsidans syfte med användarnas behov.

Så beter sig användare

När användare hamnar på våra sidor har de en fråga och vill så snabbt som möjligt hitta den information som de behöver.

Användaren vill:

  • snabbt hitta en sida med rätt innehåll
  • förstå informationen
  • lita på informationen
  • veta vad nästa steg är.

Du som publicerar på webben behöver veta:

  • vad du vill att användarna ska göra
  • vad användarna är intresserade av eller oroas för
  • användarnas ordförråd, så att du kan lägga in ord som de söker på.

Hur läser användare webbsidor?

Användare läser inte webbsidor. När de hamnar på en sida söker de med blicken för att se vilken del av sidan som innehåller den information som de behöver. Sökmönstret är beroende av olika fixpunkter:

  • rubriker
  • underrubriker
  • bilder
  • fristående länkar
  • call to action-knappar.

Personer som har synnedsättningar och använder skärmläsare letar efter relevant innehåll på en sida på liknande sätt. De låter skärmläsaren läsa upp rubrikerna eller länkarna på sidan.

Användare läser noga om informationen är viktig för dem. Om någon till exempel vill ta ledigt för studier kommer den att läsa informationen om studieledighet från början till slut.

Användare vill helst inte skrolla. Ju längre ner på sidan informationen ligger desto större är risken att användaren inte ser den. Därför ska den viktigaste informationen alltid vara högst upp. Om sidan är lång kan du inleda med en sammanfattning av sidans innehåll.

Sökmotoroptimering (SEO)

De sidor som hamnar högt upp på sökresultatlistorna är sådana som snabbt besvarar användarnas frågor. Därför är det viktigt att vi vet vilka frågor användaren vill ha svar på när de kommer till vår sida och att vi ser till att svaret är tydligt beskrivet i textform på sidan. Dessutom ska sökorden finnas på sidan.

Så gör du en sida lättare att hitta – några tips

  • Lägg den viktigaste informationen högst upp.
  • Ge användarna svar direkt på sidan. Länka inte till undersidor eller FAQ.
  • Sidan ska innehålla ord som användare söker på. Sökordet bör förekomma 1-2 gånger per 100 ord.
  • Skriv tydliga sidtitlar (metavärdet <title>). Detta är mycket viktigt för en sidas rankning! Sidtiteln blir rubrik i sökresultatlistan. En sökoptimerad sidtitel bör:
    • innehålla det primära sökordet innehålla avsändaren sist
    • vara unik
    • bestå av max 55-60 tecken (eftersom långa titlar kapas i sökresultat)
    • passa ihop med sidans huvudrubrik och URL (men behöver inte vara identisk).
  • Formulera rubriker noggrant.
  • Använd sökordet i huvudrubriken.
  • Använd underrubriker för att strukturera upp texten.
    • Innehållet i rubriker av högre nivå rankas högre än lägre nivåer.
    • <h1> bör passa ihop med <title> och URL (men behöver inte vara identisk)
    • <h1> bör vara unik, men om sidan inte behöver hamna högt i rankning så gör det inte något om den är densamma som på en annan sida. Då finns det annat som beskriver vad som gör sidan unik (t.ex. path i URL).
  • Skriv unika texter för sidor som du vill sökoptimera. Finns det likadan text någon annanstans sjunker sidans värde.
  • Undvik tomma rubriktaggar.
  • Kontrollera stavningen.
  • Använd relevanta bilder.
  • Skriv alternativtexter till bilder. Sökmotorer avgör utifrån alternativtexterna om bilderna är relevanta.
  • Skriv korta meningar (14-20 ord).
  • Kontrollera trasiga länkar.
  • Sidor med färre än 250 ord kan uppfattas som svaga av sökmotorerna. Du behöver göra en bedömning kring hur sidans längd fungerar när det kommer till användarvänlighet och tillgänglighet.
  • Sidor ska gå snabbt att ladda.
    • Undvik tunga filer.
    • Bilder ska vara högst 1 MB.
    • Ladda inte upp för långa videor.
  • När du länkar till sidor på uu.se ska du använda internlänkar.
  • Skriv meta description (kort beskrivning) för att hjälpa användaren att avgöra om sidan är värd att besöka. Meta description brukar visas under rubriken i ett sökresultat. På många ställen på UU:s webb används fältet för meta description även som inledningstext på sidan. Meta descritption ska inte bestå av fler än 156 tecken medan en inledningstext ofta behöver vara längre. Tänk därför på att de 156 första tecknena är de som du vill ska visas i sökresultatet. Meta-description är inte en viktig rankningfaktor.

Ta reda på vilka ord användare söker på

Det finns olika sätt att ta reda på vilka sökord som är viktigast att optimera för. Det är bra att kombinera flera taktiker så att du får en bra förståelse för hur sökord används för att hitta information. Här är några tips:

  • Titta på de förslag som dyker upp i en extern sökmotor när du börjar skriva.
  • Titta på vilka relaterade sökningar som andra användare har gjort. Dessa hittar du i längst ner under sökresultaten i en extern sökmotor.
  • Titta på frågorna i sökresultaten i en extern sökmotor under rubriken "Andra har också frågat".
  • Använd externa SEO-vektyg. Där kan de se antalet sökningar som görs i en sökmotor på en viss sökfras.
  • Använd universitetets interna sökordsstatistik för att se antalet sökningar som görs på olika sökfraser.

Primära och sekundära sökord

Tumregeln är att identifiera 1-2 primära sökord (det ord som flest söker på) per webbsida samt flera sekundära sökord (varianter av det primära sökordet samt relaterade sökord).

Olika typer av sökningar

Tänk på att användarna kan söka på olika sätt och ha olika sökintentioner beroende på behov och situation. Olika intention ger olika sökord och kan behöva olika landningssidor. Nedan följer några exempel på sökintentioner, sökord och webbsidor:

  • Inspirationssökning: Användaren söker på generella ord som exempelvis "Plugga på universitet" och behöver landa på en sida som beskriver hur det är att plugga på univeristet.
  • Informationssökning: Användaren har intentionen att hitta specifik information inom ett visst område kan söka på exempelvis "utbildning Uppsala nybörjare" behöver landa på en sida som presenterar universitets utbud av kurser och program som inte kräver tidigare högskolestudier.
  • Nära handling: Användaren har intentionen att genomföra en handling söker på specifika sökord exempelvis "masterprogram statsvetenskap Uppsala anmälan". En sådan behöver landa på en sida för just det specifika programmet
  • Varumärkessökning: I en varumärkessökning ingår varumärket (exempelvis "UU" eller "Uppsala universitet") i sökordet. Vid en varumärkessökning är det lättare att hamna högt upp bland sökresultaten.

Meta-description hittar du i metadatat Kort beskrivning av sidans innehåll (meta-description), som du når antingen genom att trycka på knappen Fyll i metadata som finns längst ner på varje sida i redigeringsläget eller under Egenskaper > Metadata.

Skärmbild som visar var man hittar meta description i Sitevision

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin