Kommande funktionalitet i Sitevision

Här finns information om vilken funktionalitet som kommer att komma i Sitevision. Informationen är ett urval som bedöms vara mest intressant att känna till.

Utveckling av större omfattning

Funktionalitet

Beräknas vara klart

Status

Personal- och organisationskatalog

18 april 2024

Pågår

Regelsamlingen

Mars 2024

Pågår

Forskningsinformation, forskningsmallar

Mars/april 2024

Driftsatt men vidareutvecklas

SweCRIS - forskningsprojekt

April 2024

Pågår

Lediga jobb/Varbi

April 2024

Pågår

E-postnotifieringar för nyheter

2024

Pausad

Läs längre ner på sidan om hur funktionerna kommer att fungera.

Utveckling av mindre omfattning

Funktionalitet

Beräknas vara klart

Status

Utbildningslista för institutioner

Mars 2024

Driftsatt

Kontaktruta på undersidor

Mars 2024

Driftsatt

Readspeaker

Mars 2024

Driftsatt

Smart listning av interna kurser och verktyg

Mars 2024

Pågår

Kontaktsida för institutioner

18 april 2024

Pågår

Forskningsinformation, gemensamt forskningssök

Juni 2024


Läs nedan om hur funktionerna kommer att fungera.

 

Universitets styrande dokument, som idag utgör regelsamlingen, flyttar över till medarbetaringången.

  • Regelsamlingen blir tillgänglig och lättare att söka i då den inte längre består av pdf:er utan av webbsidor som man kan navigera inom på ett lätt sätt via vänstermenyn.

En viktig nyhet i och med att universitetet byter webbplattform är att forskningsinformationen blir mycket bättre uppstrukturerad och lättare att söka i.

  • Forskningsinformationen byggs upp via särskilda sidmallar på varje institution.
  • Mallar finns för forskningsområde, forskargrupp och forskningsprojekt. Varje sidmall kommer att ha särskilda fält för olika typer av information, till exempel ”huvudansvarig” och ”beskrivning”.
  • Det kommer bli lätt att söka bland forskningsinformationen både lokalt på varje institution men också i ett gemensamt forskningssök för hela universitetet på uu.se/forskning.

Modulerna kommer att läggas in i mallarna allteftersom de blir klara. Information om vilka moduler det handlar om finns i redigeringsläget på forskningssidorna. Du som redaktör behöva inte göra något när de kommer på plats eftersom de bygger helt på den metadata som du redan lagt in i dina sidor.

Denna information kommer sedan att kombineras med informationen som finns i databasen Swecris. Exakt hur informationsmängderna ska kombineras är inte klart än.

E-postnotifieringar ska kunna skickas ut för publicerade nyheter på medarbetaringången och studentingången.

  • Redaktören avgör vilka publicerade nyheter som ska generera e-postnotifieringar och inte.
  • I mejlet som skickas ut finns rubrik och länk till nyheten på de språk som nyheten är publicerad på.
  • Mottagare av e-postnotiserna (under förutsättning att redaktören har valt att göra ett utskick)
    • En nyhet som publiceras på en institutions-, fakultets- eller områdessida skickas ut till alla som är anställda vid institutionen, fakulteten respektive området. Detta gäller för medarbetare samt studenter.
    • En nyhet som publiceras på en avdelnings (på förvaltningen) sida skickas ut till alla anställda på avdelningen. En nyhet som publiceras på universitetsförvaltningens sida skickas ut till alla anställda vid förvaltningen.
    • En nyhet som publiceras på en campussida eller i en riktad ingång notifieras via e-post till de som för tillfället följer sidan. Gäller för medarbetare.
    • Universitetsgemensamma nyheter skickas ut till alla anställda respektive studenter.

Lediga jobb hämtas från Varbi och visas via Sitevision på uu.se.

Det finns önskemål om möjligheten att lista lediga jobb på institutionsnivå. Det är inte bestämt än om/när den funktionen kommer.

Det blir möjligt för institutioner att ha en eller flera listor med utbildningar som uppdateras automatiskt från utbildningskatalogen.

Funktionen kommer att behöva beställas av it-supporten på sidan Kontakt och support.

Den kontaktruta som idag kan skapas via metadata och därmed också kan ärvas ner i strukturen samt visa upp länk till katalogen ska införas även på undersidor, det vill säga sidor som har mallen ”Sida”, ”Sida med exempelinnehåll” och ”Sida med högerspalt”.

I och med att detta införs behöver inte längre dekorationen "kontaktruta" användas.

Readspeaker införs för att möjliggöra uppläsning av innehållet på webben.

Möjlighet att skapa listor på sidor eller i puffar som listar interna kurser eller verktyg utifrån till exempel kategori och ämne. Detta möjliggör till exempel att kunna visa upp en lista med interna kurser som riktar sig till forskare i forskningsingången eller verktyg som är relevanta för undervisande personal i ingången Undervisning.

Kontaktsidan för institutioner kommer automatiskt att visa upp er kontaktinformation från Akka. Du som redaktör behöver inte göra något med sidan. Denna funktionalitet är helt beroende av den utveckling som görs för nya personal- och organisationskatalogen och blir troligtvis inte klar förrän i april. För att detta inte ska senarelägga lanseringarna har vi gjort så att en länk till katalogen visas på sidan istället som en tillfällig lösning.

Den nya personal- och organisationskatalogen kommer i stora drag fungera på samma sätt som den gamla, men med en del förbättringar. Informationen i katalogen kommer även i fortsättningen hanteras i universitetskatalogen Akka och visas upp på uu.se på olika sätt.

  • Sökfunktion för att söka bland medarbetare och universitetets organisation
  • Varje medarbetare har möjlighet att lägga till personlig information för att berätta om sin forskning eller arbete vid universitetet.
  • Möjlighet att visa delar av katalogen, till exempel listor över medarbetare eller enskilda medarbetare, på lokala delar av webbplatsen.

Tack vare att instituonernas forskningsinformation ligger i de särskilda forskningsmallarna kommer det gå att söka lokalt på varje institution men också i ett gemensamt forskningssök för hela universitetet på uu.se/forskning.

Begränsningar och kända buggar

  • Det går i dagsläget inte att automatiskt lista kommande disputationer på för en institution. Vi vet att det finns önskemål om detta men kan inte säga om/när funktionaliteten kommer. Tillsvidare kan du länka in disputationer från det universitetsgemensamma kalendariet. Se guiden Länka in evenemang.
  • Det går i dagsläget inte att lista lediga jobb på institutionsnivå. Vi vet att det finns önskemål om detta men kan inte säga om/när funktionaliteten kommer.
  • Det går i dagsläget inte att lista tidigare evenemang. Tidigare evenemang är åtkomliga via datumfiltret i en filtrerad evenemangslista. Om du behöver lista tidigare evenemang måste du göra det manuellt tillsvidare.
  • När en institutions evenemang i externwebben länkas in i institutionens sida i medarbetaringången blir evenemanget inte synligt under mina evenemang på medarbetaringångens startsida.

Kända buggar i design och layout

  • Dekorationen Förstärkt inforuta får i vissa lägen för stor innermarginal överst.

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin