Framtidsinriktat arbete med organisation och karriärvägar påbörjas

Pressmeddelande

Idag presenterade rektor för konsistoriet hur det fortsatta utredningsarbetet med universitetets interna organisation och strategier för karriärvägar planeras. Direktiv för utredningarna ska beslutas 21 december och arbetet påbörjas efter årsskiftet.

Idag presenterade rektor för konsistoriet hur det fortsatta utredningsarbetet med universitetets interna organisation och strategier för karriärvägar planeras. Direktiv för utredningarna ska beslutas 21 december och arbetet påbörjas efter årsskiftet.

Bakgrunden till utredningarna är den avreglering av det nationella regelverk för universitet och högskolor som rör organisation, ansvarsförhållanden och läraranställningar. Vid förra konsistoriesammanträdet fastställdes en ny arbetsordning för Uppsala universitet med tillägget att en fortsatt utredning med starkt kollegialt inflytande ska tillsättas för att utreda detaljerna vidare. Det fortsatta arbetet med organisation och ansvarsförhållanden föreslås att dels genomföras av en universitetsövergripande utredningsgrupp, dels av varje vetenskapsområde. Det båda processerna ska samordnas och tankar utbytas mellan dem. Utgångspunkten för arbetet ska vara universitets Mål och strategier och universitetets uppgifter enligt högskolelagen.

-    Vi har ett spännande halvår framför oss med denna framtidsinriktade process där det kollegiala inflytandet är grundbulten, säger rektor Anders Hallberg.

Grundstruktur i förslagen ska vara den nuvarande organisationen med vetenskapsområden och fakulteter och de nya förutsättningar som råder för högskolesektorn ska beaktas. En omvärldsanalys planeras därför inom ramen för utredningen. Processen integreras också med arbetet att ta fram förslag till nya forsknings- och utbildningsstrategier.

-    Organisationen behöver utformas så att den på bästa sätt stödjer utvecklingen inom forskning och utbildning och det framtidsperspektiv som finns i det arbetet. Därför är det bra att dessa arbeten integreras, säger Anders Hallberg.

Utredningen planeras vara klar att gå ut på remiss i juni.

Vi det förra konsistoriesammanträdet fastställdes också en ny tillfällig anställningsordning för Uppsala universitet. När det gäller den fortsatta utredningen av läraranställningar föreslås den genomföras av en universitetsövergripande arbetsgrupp med representanter för de tre vetenskapsområdena. Bland annat att ska utredningen ta fram förslag på vilka lärarkategorier som ska finnas vid Uppsala universitet, behörighetskrav för dessa, riktlinjer för lärares karriärstege samt förslag på hur rekryteringsprocessen kan effektiviseras.

För mer information kontakta kommunikationsdirektör Pernilla Björk, tel: 018-471 75 80, 070-291 15 24, pernilla.bjork@uadm.uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin