Främjande av aktivt studentdeltagande

Handboken ’An Active Student Participation Companion’ ger lärare och studenter en bakgrund till ASP som pedagogiskt område samt konkreta tips och verktyg för hur man som lärare eller student kan jobba med ASP i undervisningen.

ASP innebär att studenter, i samarbete med lärare, är aktiva medskapare i planering, genomförande och utvärdering av utbildningen. ASP innefattar:

  1. Konkreta verktyg och metoder som kan användas i undervisningen för att bjuda in studenter till att ta ett större ansvar för sitt eget lärande.
  2. Undervisningsnära studentinflytande genom att studenter aktivt bidrar till och påverkar hur olika moment i undervisningen ser ut. Detta är en form av informellt studentinflytande. Formellt studentinflytande vid Uppsala universitet sker främst genom studentrepresentation i olika beredande och beslutande organ.
  3. Ett slags förhållningssätt till studenter och lärares roller inom den högre utbildningen. Förhållningssättet innebär att studenter och lärare betraktas som ömsesidiga partners i undervisningen, där bådas perspektiv, kunskaper och erfarenheter ses som bidragande faktorer till att undervisningen håller hög kvalitet.

Arbete med ASP bedrivs främst av lärare och studenter på lokal nivå, i kurserna och programmen som ges vid institutionerna. Det finns många goda exempel på ASP vid universitetet att inspireras av.

Enheten för universitetspedagogik stödjer arbetet vid institutionerna genom att pedagogiska utvecklare erbjuder vägledning och tips för lärare och studenter som vill arbeta med ASP. Detta gör vi främst genom att erbjuda konsultativ expertis. Boka gärna ett möte med oss om du är intresserad av att börja jobba med eller utveckla ASP vid din institution.

Kontakt

Lovisa Håkansson, pedagogisk utvecklare: lovisa.hakansson@uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin