Swedish 3, Teacher Education Programme, Lower Secondary School
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 5SV206
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Braaten, Lars Thomas; Kulset, Stig; Solum, Ove, Inledning till filmstudier: historia, teori och analys, Lund, Studentlitteratur, 1997Compulsory
- Olin-Scheller, Christina, Såpor istället för Strindberg?: litteraturundervisning i ett nytt medielandskap, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2008Compulsory
Main group 2
- Andersson, Lars-Gunnar, Språktypologi och språksläktskap., 4. uppl., Stockholm, Liber, 2001Compulsory
- Pettersson, Gertrud, Svenska språket under sjuhundra år: en historia om svenskan och dess utforskande, Lund, Studentlitteratur, 1996Compulsory
- Svenskan i tusen år: glimtar ur svenska språkets utveckling, 1. uppl., Stockholm, Norstedt, 1996Compulsory
- Ernby, Birgitta, Norstedts etymologiska ordbok: [20.000 uppslagsord], 1. uppl., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2008
- Fornsvensk lexikalisk databas
- Hellquist, Elof, Svensk etymologisk ordbok, 3. uppl., Lund, Gleerup, 1948
- Ordbok över svenska språket, Lund, Gleerupska univ.-bokh. [distributör], 1893-
- Söderwall, Knut Fredrik, Ordbok öfver svenska medeltids-språket, Lund, 1884-1973, 1884-1973
- Wessén, Elias; Svenska språknämnden, Våra ord: deras uttal och ursprung: kortfattad etymologisk ordbok., 2., utök. uppl. / 10. tr., Stockholm, Norstedts ordbok, 1998
Main group 3
- Ask, Sofia, Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Compulsory
- Bellander, Theres, "halloo babe...tack såå mkt för ditt mess!": om ungdomars skrivande inom olika kommunikativa verksamhetstyper, Part of: Ungdomskulturer - äger eller suger?: möjliga möten inom svenskämnet, Stockholm, Svensklärarföreningen :b Natur och kultur [distributör], 2008, p. 39–52Compulsory
- Borgström, Eric, Skrivförmåga på prov, Part of: Svenskämnet i går, i dag, i morgon: Svensklärarföreningen 100 år 1912-2012, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2012, p. 209–223Compulsory
- Brink, Lars, Skönlitteraturens väg till klassrummet: om läsarkarriär, skolkanon och verklighetsanpassning, Part of: Läsa bör man-?: den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009, p. 38–65Compulsory
- Brodow, Bengt; Nilsson, Nils-Erik; Ullström, Sten-Olof, Retoriken kring grammatiken: didaktiska perspektiv på skolgrammatik, Lund, Studentlitteratur, 2000Compulsory
- Chambers, Aidan; Chambers, Aidan., Böcker inom och omkring oss, Ny, rev., utg., Huddinge, X Publishing, 2011Compulsory
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Compulsory
- Igland, Mari-Ann, Medan texten blir till, Part of: Dialog, samspel och lärande, Lund, Studentlitteratur, 2003, p. 243–272Compulsory
- Josefsson, Gunlög, Språkvetenskapens plats i den nya gymnasiesvenskan, Part of: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, p. 9–16Compulsory
- Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Løkensgard Hoel, Torlaug, Ord på vandring: Elever i samtal om texter, Part of: Dialog, samspel och lärande, Lund, Studentlitteratur, 2003, p. 273–294Compulsory
- Mossberg Schüllerqvist, Ingrid; Olin-Scheller, Christina, Fiktionsförståelse i skolan: svensklärare omvandlar teori till praktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Palmér, Anne, Muntligt i klassrummet: om tal, samtal och bedömning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
- Palmér, Anne, Vad ska bedömas?: Gymnasiets nationella prov i svenska och svenska som andraspråk, Part of: Svenskämnet i förändring?: perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2011, p. 143–155Compulsory
- Penne, Sylvi, Hva trenger vi egentlig litteraturen til?: Politikk, didaktikk og hverdagsteorier i nordiske klasserom, Part of: Den nordiske skolen - fins den?: didaktiske diskurser og dilemmaer i skandinaviske modersmålsfag /c Nikolaj Frydensbjerg Elf ..., Oslo, Novus forlag, 2012, p. 32–58Compulsory
- Strömquist, Siw, Skrivprocessen - fortsatt aktuell?: Efter 30 år med skrivprocessen i Sverige, Part of: Svenskans beskrivning: [SvB.] 31 Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning, Umeå den 20-21 maj 2010, Umeå, Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, cop. 2011, p. 31–50Compulsory
- Ulfgard, Maria, Den polyparadigmatiska modersmålsläraren: Inte 'antingen eller' utan 'både och': Om den komplexa legitimeringen av modersmålsämnet, Part of: Den nordiske skolen - fins den?: didaktiske diskurser og dilemmaer i skandinaviske modersmålsfag /c Nikolaj Frydensbjerg Elf ..., Oslo, Novus forlag, 2012, p. 122–145Compulsory
- Ulfgard, Maria, Och så var det pojkarna..., Part of: Från Eden till Damavdelningen: studier om kvinnan i litteraturen: en vänbok till Christina Sjöblad, Lund, Litteraturvetenskapliga institutionen, Univ., 2004, p. 301–312Compulsory
- Ulfgard, Maria, Resor från skolbänken?: Om iscensättningen av litteraturläsning i grundskolans läroböcker i svenska, Part of: Resor i tid och rum: festskrift till Margareta Petersson, Göteborg, Makadam, 2013, p. 371–391Compulsory
- Ullström, Sten-Olof, Frågor om litteratur: om uppgiftskulturen i gymnasieskolan, Part of: Läsa bör man-?: den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009, p. 116–143Compulsory
Main group 4
- Heggestad, Eva, Råd och riktlinjer för uppsatsskribenter vid litteraturvetenskapliga institutionen, Litteraturvetenskapliga institutionen, 2005, Länk till textenCompulsory
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, 5., [utök. och uppdaterade] uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Compulsory
* Compulsory