Education in Contemporary Multicultural Sweden
7.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 5NS197
Main group 1
- Axelsson, Monica, Flerspråkighet och lärande, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 547–577Compulsory
- Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari, "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 369–396Compulsory
- Ganuza, Natalia; Hedman, Christina, Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg: Modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat, Part of: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 13, no. 1, 2018, p. 4–22Compulsory
- György-Ullholm, Kamilla, Flerspråkighet, enspråkighet och etnisk identitet, Part of: Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010, p. 23–54Compulsory
- Herlitz, Gillis, Svenskar: hur vi är och varför, 1. rev. uppl., Uppsala, Konsultförl./Uppsala Publ. House, 2003Compulsory
- Hyltenstam, Kenneth; Milani, Tomasso, Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar, Part of: Flerspråkighet: en forskningsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2012, no. 5, p. 17–152Compulsory
- Lindberg, Inger, Andraspråksresan, Stockholm, Folkuniversitetet, 2004Compulsory
- Lindberg, Inger; Hyltenstam, Kenneth, Flerspråkiga elevers språkutbildning, Part of: Symposium 2012: lärarrollen i svenska som andraspråk, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2013Compulsory
- Lindberg, Inger, I det nya mångspråkiga Sverige, Part of: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 18, no. 2, 2009, p. 9–37Compulsory
- Otterup, Tore, Flerspråkighet som resurs, Skolverket, 2018, Tillgänglig härCompulsory
- Runfors, Ann, Modersmålssvenskar och vi andra: Ungas språk och identifikation i ljuset av nynationalism, Part of: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 18, no. 2, 2009, p. 105–126Compulsory
- Spetz, Jenny, Debatterad och marginaliserad. Perspektiv på modersmålsundervisningen, Språkrådet, 2014, Tillgänglig härCompulsory
- Stier, Jonas; Sandström Kjellin, Margareta, Interkulturellt samspel i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Compulsory
- Utbildningen för nyanlända elever, Stockholm, Skolinspektionen, 2014Compulsory
- Läroplan och kursplaner för grundskolan, Skolverket, Tillgänglig härCompulsory
- Läroplan för gymnasieskolan, Skolverket, Tillgänglig härCompulsory
Main group 2
- Borevi, Karin, Mångfald - grund för samhörighet?, Part of: Invandrare och minoriteter: tidskrift för kultur, forskning och debatt = Scandinavian migration and ethnic minority review, no. 2, 2003Compulsory
- Forshage, Patrik, Att arbeta med elevernas olika kulturer i en multikulturell klass, Part of: Lisetten, no. 2, 1998Compulsory
* Compulsory