Curriculum Studies for Lower and Upper Secondary School
7.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 4PE211
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Hur funkar ämnesplanen och kunskapskraven?, Skolverket, 2016, https:/
/ Compulsorywww.youtube.com/ watch?v=Ug4QWtmyHGM& index=10& list=PLA14E4612FC431A75& t=159s - Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik., 5. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2012Compulsory
- Nygren, Thomas, Fakta, fejk, fiktion: källkritik, ämnesdidaktik, digital kompetens, Första utgåvan, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Compulsory
- Språkanvändning, undervisning och lärande, Skolverket, 2016, https:/
/ Compulsorylarportalen.skolverket.se/ #/ modul/ 1-las-skriv/ Gymnasieskola/ 018_sprak-o-kunskapsutveckl-arb/ del_01/ - Språk i alla ämnen (del 2), Skolverket, 2012, https:/
/ Compulsorywww.youtube.com/ watch?v=vxVgVjBBV1Q& feature=youtu.be - De Bruyckere, Pedro; Kirschner, Paul A.; Hulshof, Casper D., Moderna myter om lärande och utbildning, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]
- Kansanen, P, Subject‐matter didactics as a central knowledge base for teachers, or should it be called pedagogical content knowledge?, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2009
- Shanahan, C., Shanahan, T., & Misischia, C., Analysis of Expert Readers in Three Disciplines: History, Mathematics, and Chemistry, Part of: Journal of literacy research: JLR., vol. 43, no. 4, 2011, p. 393–429Compulsory
- Schulman, Lee S., Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational researcher, 1986Compulsory
- Willingham, Daniel, Critical thinking - why is it so hard to teach, Arts Education Policy Review, 2008Compulsory
- Andersson, Björn, Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Andersson, Björnd 1939-, Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Compulsory
- Grettve, Anna; Israelsson, Marie; Jönsson, Anders, Att bedöma och sätta betyg: tio utmaningar i lärarens vardag, 1. utg., Stockholm, Natur & Kultur, 2014Compulsory
- Wickman, Per-Olof; Jakobson, Britt; Lundegård, Iann, Lärande i handling: en pragmatisk didaktik, Studentlitteratur AB, 2015Compulsory
- Haglund, Jesper; Jeppsson, Fredrik, Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Compulsory
- Pramling, N.; Säljö, R., Scientific Knowledge, Popularisation and the Use of Metaphors: Modern genetics in popular science magazines, Scanidnavian Journal of Educational Research, 2007Compulsory
- Sjøberg, Svein, Naturvetenskap som allmänbildning: en kritisk ämnesdidaktik, 3., rev. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
- Strömdahl, Helge; Tibell, Lena, Skola och naturvetenskap: politik, praktik, problematik i belysning av ämnesdidaktisk forskning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Compulsory
- Eilks, Ingo; Hofstein, Avi, Teaching chemistry - a studybook: a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers, Rotterdam, Sense Publishers, cop. 2013Compulsory
- Batstone, Rob, Grammar, Oxford, Oxford Univ. Press, 1994Compulsory
- Boström, Lena; Damber, Ulla; Ivarsson, Lena, Ämnesdidaktisk forskning med relevans för språkdidaktik; teoretiska utgångspunkter, empriska iakttagelser samt didaktiska konsekvenser. Vad har vi fått veta, hur, varför och hur kan vi använda oss av kunskaperna?, -, http:/
/ Compulsorymiun.diva- portal.org/ smash/ get/ diva2:377005/ FULLTEXT02.pdf - Forsberg, J; Mohr, S; Jansen, S, The goal is to enable students to communicate: Communicative competence and target varieties in TEFL practices in Sweden and Germany, European Journal of Applied Linguistics, 2019Compulsory
- Hur funkar ämnesplanen och kunskapskraven?, Skolverket, 2016, https:/
/ Compulsorywww.youtube.com/ watch?v=Ug4QWtmyHGM& index=10& list=PLA14E4612FC431A75& t=159s - Kommentarmaterial till kursplanen i engelska, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Lundahl, Bo, Engelsk språkdidaktik: texter, kommunikation, språkutveckling, 3., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Compulsory
- Molloy, Gunilla, Reflekterande läsning och skrivning, 2., rev. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Compulsory
- Språkanvändning, undervisning och lärande, Skolverket, 2016, https:/
/ Compulsorylarportalen.skolverket.se/ #/ modul/ 1-las-skriv/ Gymnasieskola/ 018_sprak-o-kunskapsutveckl-arb/ del_01/ - Språk i alla ämnen (del 2), Skolverket, 2012, https:/
/ Compulsorywww.youtube.com/ watch?v=vxVgVjBBV1Q& feature=youtu.be - Sundqvist, P; Olin, S C, Classroom vs. Extramural English: teachers Dealing with Demotivation, Language and Linguistics Compass, 7 (6), 329-338, 2013Compulsory
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Compulsory
- Cevallos Estarellas, Pablo, »Teaching Philosophy vs Teaching To Philosophise» Philosophy Now, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2007, https:/
/ Compulsoryphilosophynow.org/ issues/ 63/ Teaching_Philosophy_vs_Teaching_To_Philosophise - Schaffar, Birgit, Filosofins didaktik: filosofiska betraktelser om att lära sig att tänka, Stockholm, Thales, 2013Compulsory
- Hansson, Sven Ove, Verktygslära för filosofer, Fjärde upplagan, Stockholm, Thales, 2015Compulsory
- Lif, Jan, Vad tycker gymnasieelever om filosofi? Resultat från en enkätundersökning, Filosofiska institutionen, Göteborgs Universitet, 2007, http:/
/ Compulsorywww.phil.gu.se/ janlif/ gymnasiet.pdf - Lundeberg, Svante, Utförligt och nyanserat - en intervjustudie med gymnasielärare i filosofi om hur de uppfattar ämnesplanerna, Malmö, 2015, https:/
/ Compulsorydspace.mah.se/ bitstream/ handle/ 2043/ 18684/ Slutversion%20examensarbete%20Svante%20Lundeberg.pdf?sequence=2& isAllowed=y - Löfstedt, Malin, Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Kasachkoff, Tziporah, Teaching philosophy: theoretical reflections and practical suggestions, Lanham, Md., Rowman & Littlefield Publishers, 2004Compulsory
- Willner, Jan, Notiser om filosofi på gymnasiet., Karlshamn: Thales, 2011Compulsory
- Andersson, Björnd 1939-, Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Compulsory
- Haglund, Jesper; Jeppsson, Fredrik, Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Compulsory
- Könings, Karen D; et al, Differences between students' and teachers' perceptions of education: Profiles to describe congruence and friction, Springer science + business media Dordrecht, 2013Compulsory
- Meyer, Jan H. F.; Land, Ray, Threshold Concepts and Troublesome Knowledge (2): Epistemological Considerations and a Conceptual Framework för Teaching and Learning, Higher Education. Vol 49, No 3, Issues and Learning from a student Learning Perspective: A Tribute to Noel Entwistle, 2005Compulsory
- Pang, Ming-Fai; Marton, Ference, Learning Theory as Teaching Resource: Enhancing Students' Understanding of Economic Concepts, International Science. 33, 2005Compulsory
- Rovio-Johansson, Airi; Lumsden, Marie, Undervisning och lärande i civilekonomprogrammet: Ett didaktiskt forskningsprojekt i redovisning, Institutionen för pedagogik och didaktik, Gothenburg Research Institute (GRI), Företagsekonomiska institutionenvid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Göteborg.Compulsory
- Shackelford, Jean, Feminist pedagogy: A means for bringing critical thinking and creativity to the economics classroom, Part of: The American economic review., vol. 82, no. 2, 1992, p. 570–576
- Hoadley, Susan et al., Threshold concepts in finance: Student perspective, Part of: International journal of mathematical education in science and technology., vol. 46, no. 7, 2015, p. 1004–1020Compulsory
- Burman, Anders; Graviz, Ana; Rönnby, Johan, Tradition och praxis i högre utbildning: tolv ämnesdidaktiska studier, Huddinge, Södertörns högskola, 2010Compulsory
- Arrhenius, Mattias, Datorbaserade animationer i geografiundervisningen: en studie om gymnasieelevers lärande i mötet med datorbaserade animationer om bergartscykeln, Uppsala, Uppsala universitet, 2013Compulsory
- Bladh, Gabriel; Molin, Lena, Skolämnet geografi och geografididaktisk forskning i Sverige och Norden, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för didaktik, 2012Compulsory
- Fridfeldt, A.; Molin, L., Modern geografi i skola och gymnasium: Nya styrdokument för grundskolan (Skola 2011) och gymnasieskolan (Gy 2011)., Geografiska Notiser, Vol. 68 No. 3, 2010Compulsory
- Grahn, Andreas, Fakta, normativitet eller pluralism?-Didaktiska typologier inom gymnasieskolans geografiundervisning om klimatförändringar, Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet., 2011Compulsory
- Hennerdal, Pontus, Education through maps: the challenges of knowing and understanding the world, Stockholm, Department of Human Geography, Stockholm University, 2015Compulsory
- FULLER, Ian et al., International Perspectives on the Effectiveness of Geography Fieldwork for Learning, Journal of Geography in Higher Education, 30:1, 2006Compulsory
- KRAMMING, Kajsa, Miljökollaps eller hållbar framtid?: Hur gymnasieungdomar uttrycker sig om miljöfrågor., Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet, 2017Compulsory
- Molin, L.; Grubbström, A., Are teachers and students ready for the new middle school geography syllabus in Sweden?: Traditions in geography teaching, current teacher practices and student achievements., Part of: Norsk geografisk tidsskrift: Norwegian journal of geography, vol. 67:3, 2013, p. 142–147Compulsory
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006Compulsory
- Torbjörnsson, Tomas, Solidaritet och utbildning för hållbar utveckling: en studie av förväntningar på och förutsättningar för miljömoraliskt lärande i den svenska gymnasieskolan, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2014Compulsory
- De Ron, Lena; Feldt, Maria, Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap.: den systematiskt planerande läraren Handboken, [Sverige], hkforum.se, [2017]Compulsory
- De Ron, Lena; Feldt, Maria, Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr 11: [att utveckla och synliggöra förmågor i undervisningen], [Lidingö], Maria Feldt, cop. 2013Compulsory
- Hjälmeskog, Karin; Höijer, Karin, Didaktik för hem- och konsumentkunskap, Gleerups Utbildning AB, 2019Compulsory
- Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap, Skolverket, 2011, https:/
/ Compulsorywww.skolverket.se/ publikationsserier/ kommentarmaterial/ 2011/ kommentarmaterial-till-kursplanen-i-hem--och-konsumentkunskap
- Ahonen, S, Historia som kritisk process, Part of: Historiedidaktik, Lund, Studentlitteratur, 1997, p. 115–139Compulsory
- Axelsson, Cecilia, Att hantera källor på gymnasienivå, Part of: Kritiska perspektiv på historiedidaktiken, Bromma, Historielärarnas förening (HLF), 2013, vol. 2013:2, p. 71–95Compulsory
- Breakstone, Joel, Try, Try, Try Again: The Process of Designing New History Assessments, Theory & Research in Social Education 42:4, 2014Compulsory
- Eliasson, Per, Historieämnet i de nya läroplanerna, Part of: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, p. 249–271Compulsory
- Eliasson, Per, Progression i historisk kunskap och nationella prov i historia, Part of: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, p. 273–294Compulsory
- Jensen, B.E, Historiemedvetande. Begreppsanalys, samhällsteori, didaktik, Part of: Historiedidaktik, Lund, Studentlitteratur, 1997Compulsory
- Karlsson, Klas-Göran, Historia, historiedidaktik och historiekultur - teori och perspektiv, Part of: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Compulsory
- Ledman, Kristina, “Så man kan vara med”: om historieundervisningens värde och mening enligt elever på yrkesprogram, 2015Compulsory
- Lozic, Vanja, Historieundervisningens utmaningar: historiedidaktik för 2000-talet, 1 uppl., Malmö, Gleerups, cop. 2011Compulsory
- Lévesque, Stéphane, On Historical Literacy: Learning to Think Like Historians, Canadian Issues/Thèmes canadiens, 2010Compulsory
- Nygren, Thomas, Digitala primärkällor i historieundervisningen: En utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati, Nordidactica, 2014Compulsory
- Nygren, Thomas, Students Writing History Using Traditional and Digital Archives, Human IT, 12.3, 2014Compulsory
- Nygren, Thomas, UNESCO Teaches History: Implementing International Understanding in Sweden," in A History of UNESCO: Global Actions and Impacts, Part of: A History of UNESCO: Global Actions and Impacts, London, Palgrave Macmillan UK, 2016Compulsory
- Porat, D. A., It's not written here, but this is what happened: students' cultural comprehension of textbook narratives on the Israeli-Arab conflict, Part of: American educational research journal, vol. 41, no. 4, 2004, p. 963–996Compulsory
- Reisman, Avishag, Reading like a historian: A document-based history curriculum intervention in urban high schools, Cognition and Instruction 30.1, 2012Compulsory
- Stolare, Martin, På tal om historieundervisning: Perspektiv på undervisning i historia på mellanstadiet, Acta Didactica Norge 8.1, 2014Compulsory
- Wineburg, Sam; McGrew, Sarah, Why Students Can't Google Their Way to the Truth, Education Week nov. 1, 2016., 2016Compulsory
- Bjorklun, Eugene C., Teaching about family law: Activities for the high school classroom, The social studies, 84 (3), s. 122-130, 1993Compulsory
- Education and urban society.Compulsory
- Ekonomiprogrammet, Skolverket, 2017Compulsory
- Exempel på gymnasiearbete inom ekonomiprogrammet - juridik, Skolverket, 2012, https:/
/ Compulsorywww.skolverket.se/ download/ 18.49f081e1610d8875002fa0/ 1517838325742/ EK2.pdf - Fielding, Glen D; Kameeui, Edward; Gersten, Russel, A comparison of an inquiry and direct instruction approach to teaching legal concepts and applications to secondary school students, Part of: The Journal of educational research., vol. 76, no. 5, 1983, p. 287–293Compulsory
- Golden, Cathleen J.; McDonald, Michael J., Integrating international business law conveptsinto a high school business law course, Part of: Delta Pi Epsilon journal., vol. 40, no. 3, 1988, p. 166–174
- Kamvounias, Patty, Legal studies in secondary schools: The New South Wales experience, Part of: Legal education review., vol. 5, no. 1, 1994, p. 21–46Compulsory
- Kohlmeier, Jada; Saye, John W., Ethical reasoning of U.S. high shcool seniors exploring just versus unjust laws, Part of: Theory and Research in Social Education, vol. 42, no. 4, 2014, p. 548–578Compulsory
- Le Brun, M.J., Reflection on legal studies courses in Australian secondary schools: instrumental or liberal education?, Part of: Adelaide law review, vol. 12, no. 4, 1990, p. 389–430Compulsory
- Le Brun, Marlene; Clark, Eugene E., The growth of legal education in australian secondary schools: Implications for tertiary and secondary legal education, Part of: Legal education review., vol. 1, no. 2, 1989, p. 217–236
- Leins, Kobi-Renée, Teaching international humanitarian law and values to secondary school students, Part of: Alternative law journal., vol. 27, no. 6, 2002, p. s. 294Compulsory
- Marsh, Luke; Ramsden, Michael, Reflecting on a high school mooting competition: bridging the gap between secondary and tertiary education, Part of: The law teacher., vol. 49, no. 3, 2015, p. 323–335Compulsory
- O'Neil, Robert M., Civic education and constitutional law. A report on secondary education in America, Part of: Journal of teacher education: the journal of policy, practice, and research in teacher education, vol. 34, no. 6, 1983, p. 14–16Compulsory
- Pietrovito, Patrick J., Socialization in legal norms as part of a high school curriculum, Part of: The social studies., vol. 67, no. 2, 1976, p. 73–75Compulsory
- Ripps, Stephen R.; Berkowitz, Rhoda L., The law school as a resource center: A program in law-related education for private and public high school students, Part of: The Teacher educator., vol. 21, no. 3, 1986, p. 22–28Compulsory
- Spiro, George, Reexamine business law for high school students, Part of: Business education forum: official journal of the National business education association, a department of the National education association, vol. 55, no. 1, 1980, p. 27–30Compulsory
- VanderStaay, Steven L., Law and society in Seattle: Law related education as culturally responsive teaching, Part of: Anthropology & education quarterly, vol. 38, no. 4, 2007, p. 360–379Compulsory
- Yuen, Timothy W. W.; Chong, Eric, Teaching human rights and the rule of law in class: a case study of two secondary schools in Hong Kong, Part of: Citizenship, social and economics education: an international journal, vol. 11, no. 1, 2012, p. 34–44Compulsory
- Annerstedt, Claes; Peitersen, Birger; Rønholt, Helle, Idrottsundervisning: ämnet idrott och hälsas didaktik., Göteborg, Multicare ; HøjbjergCompulsory
- Graffman-Sahlberg, Marie, Fysisk hälsa som lärobjekt: En laborativ undervisningsmodell i idrott och hälsa, Stockholm, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, 2015Compulsory
- Halsa-ett-sjalvklart-innehall-i-amnet-idrott-och-halsa, UR, http://www.ur.se/Produkter/191059-UR-Samtiden-Idrott-och-halsa-2015-Halsa-ett-sjalvklart-innehall-i-amnet-idrott-och-halsaCompulsory
- Håkanson, R, Vad betyder OK+? En studie om lärares dokumentationsarbete i ämnet idrott och hälsa, Gymnastik och Idrottshögskolan, 2015, http://gih.diva- portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:785086Compulsory
- Larsson, H; Meckbach, J, Idrottsditaktiska utmaningar, Liber, 2007Compulsory
- Loland, S, Idrett som akademisk fag: fra grundlagsproblemer till praktisk politikk, Karlstads universitet, 2000Compulsory
- Lundvall, S; Meckbach, J, Mind the gap: Physical education and health and the frame factor theory as a tool for analysing educational settings, Phys Educ Sport Pedagog. 13(4), 2008Compulsory
- Mycket idrott och lite hälsa. Skolinspektionens rapport från den flygande tillsynen i idrott och hälsa, Skolinspektionen Rapport 1 (14) Dnr: 2010:2037, 2010, https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Flygande-inspektion/Mycket-idrott-och-lite-halsa/Compulsory
- Paakkari, L; Paakkari, O, Health literacy as a learning outcome in schools, Health Educ, 112(2), 2012Compulsory
- Seger, I, Betygsättningsprocess i ämnet idrott och hälsa: en studie om betygsättningsdilemman på högstadiet, Örebro universitet, Institutionen för hälsovetenskap och medicin, 2014, http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-37921Compulsory
- Skolverkets bedömningsstöd för ämnet idrott och hälsa, Skolverket, https://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/bedomningsstod/idrott-och-halsaCompulsory
- Skott, Jeppe et al., Matematik för lärare: Delta Didaktik, Malmö, Gleerups Utbildning, 2010Compulsory
- Nationella prov i matematik, inklusive bedömningsanvisningar, för åk 9 samt gymnasiets kurser matematik 1a, 1b och 1c, Skolverket, Prov som inte längre omfattas av sekretess finns på PRIM-gruppens hemsida: www.su.se/primgruppen/matematik/Compulsory
- Lundahl, Christian, Bedömning för lärande, 2., [oförändr.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Compulsory
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Compulsory
- Arvidsson; Bardel et al., K.;C., Språkliga resurser för muntlig produktion och interaktion, Skolverket, 2018, https:/
/ Compulsorylarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 910-muntlig-sprakutveckling/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ MS1_GRGYVX_04A_resurser.docx - Donoso; Alastair & Österberg, A.;A.;R., Vilken roll spelar flerspråkighet och motivation för muntlig språkutveckling?, Skolverket, 2018, https:/
/ Compulsorylarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 910-muntlig-sprakutveckling/ del_06/ Material/ Flik/ Del_06_MomentA/ Artiklar/ MS1_GRGYVX_06A_01_motivation.docx - Fredholm; Fredriksson, K., C., Att skriva i en digital miljö, Skolverket, 2019, https:/
/ Compulsorylarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_04A_01_digital.docx - Fredriksson, C., Elevrespons - elevers samarbete i skriftlig produktion, Skolverket, 2019, https:/
/ Compulsorylarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_08/ Material/ Flik/ Del_08_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_08A_01_elevrespons.docx - Håkansson Ramberg; Pålsson Gröndahl, M.; K., Elevanpassad feedback - möjligheter och utmaningar, Skolverket, 2019, https:/
/ Compulsorylarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_07/ Material/ Flik/ Del_07_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_07A_01_elevanpassad.docx - Nilsson, T., Det språkliga inflödets betydelse för muntlig språkutvecklning, Skolverket, 2018, https:/
/ Compulsorylarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 910-muntlig-sprakutveckling/ del_05/ Material/ Flik/ Del_05_MomentA/ Artiklar/ MS1_GRGYVX_05A_inflode.docx
- Cush, Denise, Should religious studies be part of the compulsory state school curriculum?, Part of: British journal of religious education, vol. 29, 2007, p. 217–227Compulsory
- Education (UK)Compulsory
- Filmad återkoppling, Pedagogstockholmblogg.se, http://pedagogstockholmblogg.se/gastbloggen/2013/04/09/filmad-aterkoppling-skapar-kvalitetstid-for-eleverna/Compulsory
- Himmel och jord: Varför finns religion?, Utbildningsradion, 2012Compulsory
- Kittelmann Flensner, Karin, Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden, Göteborg, Göteborgs universitet, 2015Compulsory
- Mer än vad du kan tro: religionskunskap i gymnasieskolan, Stockholm, Skolinspektionen, 2012Compulsory
- Osbeck, Christina, Kränkningens livsförståelse: en religionsdidaktisk studie av livsförståelselärande i skolan, Karlstad, Religionsvetenskap, Karlstads universitet, 2006Compulsory
- Löfstedt, Malin, Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Temanummer om "Nationella prov i religionskunskap", Part of: R & L: religion & livsfrågor: aktuellt för undervisningen, no. 4, 2014Compulsory
- UR på universitetsbibliotekets hemsida, i det som kallas databas, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierCompulsory
- von Brömssen, Kerstin, Elevers möten med religion i gymnasieskolan, Part of: Religion som resurs: existentiella frågor och värderingar i unga svenskars liv, Skellefteå, Artos, 2012, p. 131–156Compulsory
- Andersson, Klas, Deliberativ undervisning: en empirisk studie, Göteborg, Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet, 2012Compulsory
- Att förstå sin omvärld och sig själv: samhällskunskap, historia, religion och geografi, Stockholm, Skolverket, 2013Compulsory
- Bedömningsstöd i Samhällskunskap - kurs 1a1 och 1b, SkolverketCompulsory
- Ekendahl, Ingegerd; Nohagen, Lars; Sandahl, Johan, Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion, 1. uppl., Sockholm, Liber, 2015Compulsory
- Hyltegren, Gunnar; Lindqvist, Stellan, Att utveckla elevers tänkande: en teoretisk praktika, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2010Compulsory
- Lannvik Duregård, Maria, Samverkan måste ske på djupet, Alfa, 2015, http://tidningenalfa.se/samverkan-maste-ske-pa-djupet/Compulsory
- Lindmark, Torbjörn, Samhällskunskapslärares ämneskonceptioner, Umeå, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 2013Compulsory
- Olsson, Roger, Samhällskunskap som ämnesförståelse och undervisningsämne: Prioriteringar och nyhetsanvändning hos fyra gymnasielärare., Karlstad universitet, Institutionen för pedagogiska studier:Compulsory
- Undervisning i SO-ämnen år 7-9: Mycket kunskap men för lite kritiskt kunskapande, Stockholm, Skolinspektionen, 2013Compulsory
- Wiksten, Maria; Kindenberg, Björn, Språkutvecklande SO-undervisning: strategier och metoder för högstadiet, Första upplagan, Stockholm, Natur & Kultur, [2015]Compulsory
- Andersson, Pär-Yngve, Tid för litteraturdidaktiskt paradigmskifte, Part of: Tidskrift för litteraturvetenskap.., 2010Compulsory
- Skar, Gustaf; Tengberg, Michael, Bedömning i svenskämnet: årskurs 7-9, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2015Compulsory
- Bommarco, Birgitta; Parmenius Swärd, Suzanne, Läsning, skrivande, samtal: textarbete i svenska på gymnasiet, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Compulsory
- Boström& Strzelecka, Lena & Elzbieta, Lärares strategier i grammatikundervisning i svenska., Mittuniversitetets digitala vetenskapliga arkiv, 2014Compulsory
- Hultin, Eva, Gymnasiereformens och svenskämnets traditioner, Utbildning och demokrati, 2008Compulsory
- Lundström, Stefan, Skuggspel - om svenskämnets texturval, Part of: Makt, mening, motstånd: [litteraturundervisningens dilemman och möjligheter], 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Compulsory
- Palmér, Anne, Muntligt i klassrummet: om tal, samtal och bedömning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
- Petterson, J., Den språkhistoriska kunskapens värden, Studier i svensk språkhistoria, 2014Compulsory
- Bergh Nestlog, Ewa; Larsson, Nils, Svenska: ett kritiskt ämne, [Stockholm], [Svensklärarföreningen], [2017]Compulsory
- Axelsson, M.; Juvonen, P., Nyanlända barn och ungdomar i de nordiska länderna, Nordand, 11 (2), s. 5-11., 2016Compulsory
- Få syn på digitaliseringen i vuxenutbildningen: ett kommentarmaterial för komvux och särvux, 2017Compulsory
- Få syn på digitaliseringen på grundskolenivå: ett kommentarmaterial till läroplanerna för förskoleklass, fritidshem och grundskoleutbildning, Stockholm, Skolverket, [2017]Compulsory
- Få syn på digitaliseringen på gymnasial nivå, Skolverket, 2017-05-30T11:11:55+02:00Compulsory
- Garcia, O.; Li, W., Translanguaging: Flerspråkighet som resurs i lärandet, Stockholm: Natur & Kultur, 2018Compulsory
- Svensson, Gudrun et al., Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning, Stockholm, Skolverket, 2018Compulsory
- Hedman, C., Över- och underidentifiering av dyslexi hos tvåspråkiga, Part of: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 5, no. 1, 2010Compulsory
- Kaya, Anna; Persson, John, Att undervisa nyanlända: metoder, reflektioner och erfarenheter, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2016Compulsory
- Yoxsimer Paulsrud, BethAnne et al., Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Compulsory
- Gilbert, J.K., Models and modelling: routes to more authentic science education, Part of: International journal of science and mathematics education, 2004Compulsory
- Haglund,, J.; Strömdahl, H., Perspective on models in theoretical and practical traditions of knowledge: The example of Otto engine animations, Part of: International journal of technology and design education., vol. 22, no. 3, 2012Compulsory
- Hallström, J., Om teknikhistoriens roll i grundskolans historie- och teknikämnen, Part of: Samhällsdidaktik: sju aspekter på samhällsundervisning i skola och lärarutbildning, Linköping, Linköpings universitet, [Forum för ämnesdidaktik], 2012Compulsory
- Lindgren, Michael, Några tankar kring Christopher Polhems teknikpedagogik., Part of: Teknik i skolan: perspektiv på teknikämnet och tekniken, Lund, Studentlitteratur, 1996Compulsory
- Rescher, N., How modeling can go wrong, Part of: Philosophy and Technology, vol. 26, no. 1, 2013
- Stolpe, K.; Höst, G.; Hallström, J., Teknikdidaktisk forskning för lärare. Bidrag från en forskningsmiljö, Naturvetenskapernas och teknikens didaktik nr 2, 2018Compulsory
- Swade, D. D., Automatic Computation: Charles Babbage and Computational Method, Part of: Rutherford journal, 2010Compulsory
* Compulsory