Intervju med Frozan Shafigh Noubary

Att få möta engagerade och otroligt kompetenta lärare har inte bara fördjupat mitt intresse för ämnet, utan också utmanat mig att tänka kritiskt, utvecklas akademiskt och personligt.

- Frozan Shafigh Noubary om tiden som student vid Historiska insitutionen i Uppsala.

Globala möten

Hur kommer det sig att du valde att studera den här kursen/det här programmet?

Jag valde att läsa ämneslärarprogrammet för att jag vill göra skillnad i människors liv. Min ambition är att skapa en inspirerande och trygg miljö där elever kan känna sig sedda, hörda och uppskattade. Jag vill hjälpa elever att upptäcka att skolan är en plats fylld av möjligheter, där de inte bara lär sig om ämnen utan även växer som individer. För mig handlar läraryrket om att vägleda, motivera och bygga en grund för framtidens drömmar och framgångar.

Vad fick dig att intressera dig för historia?

Det som väckte mitt intresse för historia är möjligheten att blicka tillbaka och förstå hur människor levde förr i tiden. För mig är historia som en spegel mot det förflutna, som inte bara avslöjar våra framsteg utan även våra återkommande misstag. Just detta repetitiva mönster gör historia så viktig, det lär oss att reflektera, dra lärdom av det som varit och förhoppningsvis undvika att upprepa samma misstag. Jag ser historia som en vägvisare, ett verktyg för att förstå vår samtid bättre och forma en klokare framtid.

Vad tycker du har varit roligast och mest intressant på utbildningen hittills?

Det jag funnit mest intressant med utbildningen är insikten om hur otroligt mycket historia det finns bortom det som vanligtvis lärs ut. Det har intresserat mig att upptäcka de dolda berättelserna och de aspekter av historien som av olika anledningar har sorterats bort eller glömts bort med tiden.

Vad upplever du har varit det mest utmanande på utbildningen hittills?

Det jag funnit utmanande under utbildningen är att ta in så mycket omfattande innehåll på så kort tid. Även om det har varit otrolig givande, kan jag inte låta bli att tänka att utbildningen hade kunnat dra nytta av fler terminer. En annan utmaning har varit att navigera i en miljö där historia inte bara studeras av blivande lärare, utan även av andra studenter med helt olika yrkesmål. Detta har ibland inneburit att fokus i undervisningen har skiftat, och att allt material inte alltid känns lika relevant för oss som ska bli lärare.

Hur har du upplevt den första tiden som historiestudent?

Den första tiden som historiestudent har varit oerhört givande. Att få möta engagerade och otroligt kompetenta lärare har inte bara fördjupat mitt intresse för ämnet, utan också utmanat mig att tänka kritiskt, utvecklas akademiskt och personligt. Dessutom har jag haft möjligheten att lära känna fantastiska medstudenter som inte bara delar samma passion för historia, utan som också har blivit vänner för livet.

Vad har du för mål med dina studier?

Målet är att uppnå min dröm att bli en fullt examinerad och kvalificerad gymnasielärare. Jag ser fram emot att få möjligheten att inspirera nästa generation av elever, dela med mig av min kunskap och bidra till deras utveckling både i och utanför klassrummet.

Vad är det bästa med att plugga vid Uppsala universitet?

Det bästa med Uppsala universitet är det studentliv som sträcker sig långt utanför föreläsningssalarna. Den gemenskap som formas inom universitetet byggs vidare i de många sociala aktiviteter, nationer och traditioner som Uppsala är känt för.

Utöver studierna: vad uppskattar du att göra i Uppsala?

Utöver studierna gillar jag att ta en promenad genom stan eller sätta mig på ett mysigt café med vänner. Det är ett skönt sätt att varva ner och bara njuta av sällskapet.

Tre snabba:

  • Favoritplats i Uppsala med omnejd?
    • Favoritplats i Uppsala just nu är definitivt caféet Årummet. Perfekta bakelser och fantastisk atmosfär.
  • Var finns den bästa studieplatsen?
    • Definitivt Ångström. Stora lokaler och många sittplatser, gör det till en perfekt plats för att studera.
  • Vad gör du om fem år?
    • Om fem år hoppas jag ha kommit en bit i min karriär som gymnasielärare, känna mig trygg och bekväm i yrket, och verkligen älska det jag gör.

Intervju publicerad: 2024-12-19

Faktaruta

Namn: Frozan Shafigh Noubary
Från:
Haninge, Stockholm
Läser:
Historia C inom Ämneslärarprogrammet
Antal terminer:
8

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin