%20Marcel-Engdahl-sm.jpg)
Marcel Engdahl
Marcel är doktorand i konstvetenskap.
Avhandlingens titel är Viktor Rydberg som konsthistoriker: kontext, konstsyn, inflytande.
Forskning
Viktor Rydberg (1828–1895) var från 1850-talet och fram till sin död Sveriges kanske mest uppburna intellektuella person. Som skribent i olika genrer – romaner, essäer, dikter och programartiklar – kom han att personifiera artonhundratalets ideologiska idéströmningar fram till det moderna genombrottet: akademisk estetisk idealism, nyhumanism, nygöticism, religionskritik, radikal liberalism och romantikens kvardröjande fantasivurmeri. Tematiskt präglas Rydbergs verk av en förkärlek för historiens förlorare, undergångens särskilda skönhet och melankoli.
Huvuddelen av Rydbergforskare är litteraturvetare, religions- eller idéhistoriker som bortsett från hans verksamhet som konsthistorisk auktoritet trots att han 1889 tillträdde den första professuren i ämnet vid ett svenskt lärosäte (Stockholms högskola), då kallat ”de bildande konsternas teori och historia”. Forskningens konsensus är att Viktor Rydbergs betydelse som förvisso radikal idédiktare, motståndare till statskyrkan, monarkin och en hänsynslös marknadsekonomi, men med botten i antikens stilideal och fornnordisk mytologi klingade av ett par decennier in i det nya seklet då artonhundratalets idégods inte längre efterfrågades i funktionalismens modernitet. Avhandlingen har som en hypotes att hans inflytande, betraktad utifrån hans konsthistoriska verksamhet, kan sägas sträcka sig längre, med genklanger in i hans eftertid.
Avhandlingsprojektet undersöker Viktor Rydberg som konsthistoriker, hans konstsyn, konstlära och disciplinhistoriska betydelse för ämnet konstvetenskap samt publika influens. Projektets vetenskapliga betydelse för konstvetenskapen som disciplin är att genom historiografisk metod fylla forskningsluckan avseende Rydbergs insatser vid ämnets begynnelse. Genom att generera ny kunskap om Rydberg som konsthistoriker och, mer tentativt, spåra hans betydelse framgent som ett slags ”influencer” avant la lettre, vill projektet även bidra till disciplinens reflektion över sin status som vetenskap i ett historiskt perspektiv.
Övergripande syften är att dokumentera, systematisera och analysera den konstsyn Rydberg ägde, betydelsen och innebörden av den idealrealistiska, kulturhistoriska kontext i vilken Rydberg verkade och blev så uppburen jämte spridning och inflytande, såväl konkret konsthistoriskt samt hur han genom sin folkbildande verksamhet kom att popularisera sin konstsyn.