Högre utbildning på demokrati–autokrati-skalan – Vilken roll spelar byråkrater inom högre utbildning för demokratisering och skydd av demokratin?

Denna pilotstudie syftar till att förstå högre utbildningsbyråkraters roll i att forma demokratiska processer under olika politiska regimer, med Sverige och Etiopien som kontrasterande fallstudier. Studien undersöker specifikt hur dessa byråkrater påverkar policyimplementering, institutionella normer och styrning, samt hur de hanterar och reagerar på politiska påtryckningar. Målet är att skapa nya insikter om hur byråkrater bidrar till antingen demokratisering eller auktoritarism, att utveckla teoretiska ramverk och att tillhandahålla policyrelevant kunskap om den demokratiska betydelsen av styrning inom högre utbildning.

Grundinformation

  • Period: 2025-05-01 – 2026-12-31
  • Budget: 1 109 796 kr
  • Finansiär: Programmet för demokrati och högre utbildning, Uppsala Universitet

Beskrivning

Denna pilotstudie undersöker hur byråkrater inom högre utbildning påverkar demokratiska processer under olika politiska regimer. Högre utbildning betraktas ofta som en drivkraft för demokratisering och som central för att skydda demokratin, men byråkratins roll inom detta område är fortfarande otillräckligt utforskad. Genom att använda Sverige och Etiopien som kontrasterande fall studerar vi hur byråkrater formar policyimplementering, institutionella normer och styrning inom högre utbildning.

Genom nyckelinformantintervjuer och dokumentanalys undersöks deras interaktioner med beslutsfattare, reaktioner på politiska påtryckningar samt deras potentiella roller i att skydda demokratin, bidra till demokratisering och/eller tillta autokratisering. Genom att gå bortom binära kategoriseringar av styrning överbryggar studien klyftan mellan det globala nord och syd inom forskning om offentlig förvaltning och erbjuder en mer nyanserad förståelse av byråkraters roller längs skalan mellan demokrati och autokrati.

Resultaten kommer att förfina teoretiska ramverk om byråkratins inflytande inom högre utbildning och bidra till tvärvetenskapliga debatter om styrning, demokratisering och statskapacitet. Studien har även hög policyrelevans då den visar hur byråkratiska handlingar inom högre utbildning både kan stärka och underminera demokratin i olika politiska kontexter.

Projektmedlemmar

Projektledare: Camille Pellerin
Medarbetare: Karin Leijon

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin