Elin Thunman
Forskare vid Sociologiska institutionen; Lärare och forskare
- E-post:
- elin.thunman@uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken
Thunbergsvägen 3H - Postadress:
- Box 624
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Elin Thunman vid Sociologiska institutionen; Lärare och forskare
Biografi
Det övergripande temat för Elin Thunmans forskning är det mellanmänskliga mötets grundläggande betydelse för såväl individens identitet och självutveckling som samhällets återskapande och förändring. I avhandlingen Motstånd och kreativitet: George Herbert Meads bidrag till aktör-strukturdebatten (2004), lyfter hon fram den avgörande betydelse G. H. Mead fäster vid erfarenheten av motstånd i det vanemässiga handlingsflödet.
Efter avhandlingen har Elin Thunman gått vidare och tillämpat de interaktionistiska teorierna men även moderna teorier om samhälleliga förändringsprocesser och deras betydelse för individens identitet och hälsa. Hon har framförallt fördjupat sig i de sociala och hälsomässiga konsekvenserna av det nya, individualiserade arbetslivets förändrade organisationsformer och förväntningar på individen.
Elin Thunman har varit verksam vid Örebro universitet, Linnéuniversitetet och Lunds universitet. Hon har varit styrelsemedlem i Genusforskningsinstitutet och Sveriges Sociologförbund.

Publikationer
Senaste publikationer
Ingår i Frontiers in Sociology, 2024
- DOI för Robotic misinformation in dementia care: emotions as sense-making resources in residents' encounters with robot animals
- Ladda ner fulltext (pdf) av Robotic misinformation in dementia care: emotions as sense-making resources in residents' encounters with robot animals
Ingår i Administration & Society, s. 1333-1361, 2020
- DOI för Dealing With Questions of Responsiveness in a Low-Discretion Context: Offers of Assistance in Standardized Public Service Encounters
- Ladda ner fulltext (pdf) av Dealing With Questions of Responsiveness in a Low-Discretion Context: Offers of Assistance in Standardized Public Service Encounters
Ingår i Discourse Studies, s. 375-397, 2019
Ethical dilemmas on social media: Swedish secondary teachers’ boundary management on Facebook
Ingår i Teacher Development, s. 175-190, 2018
Self-Realization through Work and its Failure
Ingår i Burnout, Fatigue, Exhaustion, s. 173-194, Palgrave Macmillan, 2017
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Frontiers in Sociology, 2024
- DOI för Robotic misinformation in dementia care: emotions as sense-making resources in residents' encounters with robot animals
- Ladda ner fulltext (pdf) av Robotic misinformation in dementia care: emotions as sense-making resources in residents' encounters with robot animals
Ingår i Administration & Society, s. 1333-1361, 2020
- DOI för Dealing With Questions of Responsiveness in a Low-Discretion Context: Offers of Assistance in Standardized Public Service Encounters
- Ladda ner fulltext (pdf) av Dealing With Questions of Responsiveness in a Low-Discretion Context: Offers of Assistance in Standardized Public Service Encounters
Ingår i Discourse Studies, s. 375-397, 2019
Ethical dilemmas on social media: Swedish secondary teachers’ boundary management on Facebook
Ingår i Teacher Development, s. 175-190, 2018
Ingår i Human IT, s. 24-48, 2017
Coping With Moral Stress in the Swedish Public Services
Ingår i Nordic Journal of Working Life Studies, s. 59-77, 2016
- DOI för Coping With Moral Stress in the Swedish Public Services
- Ladda ner fulltext (pdf) av Coping With Moral Stress in the Swedish Public Services
Ingår i Qualitative research in organization and management, s. 134-152, 2015
Kapitel i böcker, delar av antologi
Self-Realization through Work and its Failure
Ingår i Burnout, Fatigue, Exhaustion, s. 173-194, Palgrave Macmillan, 2017