Olle Nordberg
Universitetslektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
- Telefon:
- 018-471 29 52
- E-post:
- Olle.Nordberg@littvet.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken, Thunbergsvägen 3 P
- Postadress:
- Box 632
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Olle Nordberg vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Gästlektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- olle.nordberg@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Kort CV
- Docent i didaktik med inriktning svenska 2024
- Universitetslektor i litteraturvetenskap 2024–
- Universitetslektor i litteraturdidaktik 2020–2023 EDU
- Fil. dr i litteraturvetenskap våren 2017 (Empirisk läsforskning/litteraturdidaktik)
- Leg. gymnasielektor Svenska 2014 (Gymnasielärarexamen 2002)
- Verksam gymnasielärare/lektor i Uppsala kommun mellan åren 2002–2015, 2017–2020
- Lärare, handledare och VFU-bedömare vid inst. för littvet och retorik 2013–2020, 2024– och vid EDU 2020–2023
Forskning
Forskningsintressen
Empirisk läsforskning, litteraturdidaktik, receptionsforskning, medieforskning, skolrelaterad pedagogisk forskning, kulturstudier
Pågående forskning
Jag är forskningsledare för ett pågående läsforskningsprojekt (Alla läser!) med ca 1500 läsande elever som årliga deltagare, och driver detta tillsammans med Torsten Pettersson, Anna Lyngfelt och Östhammars kommun sedan 2018. Jag har också pågående projekt inom poesididaktikens område tillsammans med Jörgen Mattlar och Maria Wennerström Wohrne. Tillsammans med Yvonne Hallesson arbetar jag med ett projekt som intresserar sig för vilka ämnesdidaktiska processer som aktualiseras och formar verksamma svensklärares planeringar, och därmed koncipierar ämnet.
Publikationer (i urval)
Hallesson, Y. & Nordberg, O. (2024). ”Att förena språk och litteratur i svenskkurser – Ämneslärarstudenters didaktiska val”, Språk och litteratur – en omöjlig eller skön förening, Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, red. Anders Sigrell m.fl., Lund: SMDI , 2024.
Mattlar, J., Nordberg, O. & Wennerström Wohrne, M. (2024). ” ’Av sin fantasi lär man sig!” – eller? Fritt och styrt i elevers och lärares möte med kulturarvspoesi i förskoleklassen”, Språk och litteratur – en omöjlig eller skön förening, Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, red. Anders Sigrell m.fl., Lund: SMDI , 2024.
Nordberg, O. & Lyngfelt, A. (2023). ”‘The students expect to read non-fiction, so that’s what they’re set on’ - Tensions between students’ and teachers’ views on reading, including educational perspectives on 413 middle school students’, reading Katarina Taikon’s Katitzi”. Journal of Literary Education s. 112-139
Mattlar, J., Nordberg, O. & Wennerström Wohrne, M. (2023). ”’Men poesi är något helt annat’. Om poesi i förskoleklass”, Poesins platser, red. J. Alfredsson, & J. Pennlert., Göteborg: Daidalos. s.147–175.
Nordberg, O. (2022). ” Litteraturdidaktik på empirisk grund: Didaktisk diskussion med utgångspunkt i 413 mellanstadie-elevers läsarreaktioner på Katarina Taikons roman Katitzi”, Acta Didactica Norden, E-ISSN 2535-8219, Vol. 16, nr 1, DOI: 10.5617/adno.9129 (23 s.)
Nordberg, O. (2022). ”Aristoteles, Nussbaum och de 426 högstadieeleverna Empiriska perspektiv på teorier om fiktionsläsningens demokratiska potential i en globaliserad värld”, Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld: Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, red. Pia Nygård Larsson, Cecilia Olsson Jers, Magnus Persson, Lund: SMDI , 2022, 1, s. 155-174. (19 s.)
Nordberg, O. (2021). ”Alla läser! Empiriska perspektiv på frågan om litteraturens samhällsrelevans”, Utbildning & lärande, 2021, vol 1. s. 63–84. (21 s.)
Nordberg, Olle, Libers litteraturdidaktik. Aktuell forskning – Praktiska möjligheter, Stockholm: Liber 2019.
Nordberg, Olle, ”Lyrik som ingång till litteraturen. Litteraturdidaktiska reflektioner om poesins betydelse för gymnasiets yrkeselever”, Tidskrift för litteraturvetenskap TEMA LYRIK. TFL 2019:4, s.57–66.
Nordberg, Olle & Pettersson, Torsten, ”Verkliga mord eller bara ord? 96 gymnasieelever läser en stark våldsskildring”, Jag gör med dig vad jag vill. Perspektiv på våld och våldsskildringar, red. Torsten Pettersson, Göteborg: Makadam 2019.
Nordberg, Olle, Berättelser som förändrar. Utvärdering och didaktisk diskussion kring ett nationellt projekt för ungdomar, Uppsala: Inst. För nordiska språk, Uppsala universitet 2019 (FUMS-rapport nr 35).
Nordberg, Olle, Avkoppling och analys: Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska 18-åringar, Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 2017, 285 s. Skrifter utgivna av Litteraturvetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet, 49
Nordberg, Olle, ”Myt och verklighet om svenska 18-åringars fiktionsläsande”, Svensk forskning om läsning och läsundervisning (Tengberg, M. & Olin-Scheller, C. red.) Malmö: Gleerups 2015, s. 111–127.
Nordberg, Olle, ”Stämmer den etablerade bilden av gymnasisters fiktionsläsande? Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska 18-åringar”, Någonstädes mellan sol och söder, mellan nord och natt. Interdisciplinära studier tillägnade Torsten Pettersson (Björklund, Jenny et. al, red.), Sala: Gidlunds 2015, s. 220–242
Nordberg Olle, ”Kan läsning vara mer än avkoppling från uppkoppling? En studie av svenska tonåringars attityder till fiktionslitteratur år 2000 och 2012”, Faglig kunnskap i skole og laererutdanning II. Nordiska bidrag till fagdidaktikken (Amdal, A, Fjortoft, H & Guldal, T.M., red.), Bergen: Fagbokforlaget 2015, s. 75–97.
Nordberg, Olle, ”Endast avkoppling från uppkoppling? Svenska tonåringars attityder till fiktionslitteratur”, Litteraturen på undantag? Unga vuxnas fiktionsläsning i dagens Sverige, Torsten Pettersson, Skans Kersti Nilsson, Maria Wennerström Wohrne & Olle Nordberg, Göteborg: Makadam 2015a, s. 181–207.
Nordberg, Olle, ”Sammanfattning och rekommendationer”, Litteraturen på undantag? Unga vuxnas fiktionsläsning i dagens Sverige, Torsten Pettersson, Skans Kersti Nilsson, Maria Wennerström Wohrne & Olle Nordberg, Göteborg: Makadam 2015e, s. 272–279.
Nordberg, Olle, Att finnas till som läsare – skönlitterär läsning i ett elevperspektiv. Didaktiska tillämpningar av en empirisk studie baserad på elevernas egna tankar om sin läsning, Inst. för nordiska språk vid Uppsala universitet, Uppsala: Kph, Trycksaksbolaget 2013, 91 s. (Svenska i utveckling. Vol 29).
Andra publikationer, inklusive populärvetenskapliga böcker/presentationer (i urval)
Nordberg Olle, Nordberg, Olle, ”Berättelser som förändrar. Resultat och reflektioner från ett omfattande nationellt läsprojekt”, Svenskläraren 2018:3, s. 22–23.
Nordberg, Olle, Berättelser som förändrar, föredrag hållet på Bokmässan 2018 tillsammans med Ann Boglind. Föredraget hölls den 28 september 2018.
Nordberg, Olle, Mitt extra liv – En serieroman. Föredrag tillsammans med Johan Unenge under Bokmässan 2018 kring ungdomars läsning av en serieroman. Föredraget hölls den 28 september 2018.
Nordberg, Olle, Vad hände egentligen i de 200 skolorna? Föredrag hållet vid Läsrörelsens avslutande konferens för projektet Berättelser som förändrar. Föredraget hölls den 16 april 2018.
Nordberg, Olle, Vad säger ungdomarna själva? Empiriska perspektiv på frågan om ungdomars litteraturläsning i den digitala tiden. Föredraget hållet vid ett litteraturdidaktiskt seminarium vid Luleå universitet 24 januari 2018.
Nordberg, Olle, Vad säger ungdomarna själva? 18-åringar i fokusgruppssamtal om litteratur och läsande. Föredrag hållet vid en nationell studiedag för lärare vid Uppsala universitet den 16 augusti 2016. En variant av den föreläsningen hölls även under studiedagarna i samband med höstlovet ht 2016 för gymnasielärare i Uppsala kommun.
Nordberg, Olle, Motsvarar unga läsares attityder till läsning deras faktiska läsande?
Rapport från en empirisk läsundersökning i två steg av internetgenerationens förhållande till fiktionslitteratur. Föredrag hållet vid SMDI-konferens Textkulturer i Karlstad 25 november 2015.
Nordberg Olle, En sammanfattning av aktuell läsforskning i Sverige. Föredrag hållet för gymnasielärare i Uppsala kommun den 12 juni 2015.
Nordberg, Olle, Myt och verklighet om gymnasisters fiktionsläsande. Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska gymnasister. Föredrag hållet för samtliga svensklärarstudenter vid Uppsala universitet 15 februari 2015 och vid Tumbagymnasiet 20 mars 2015. En förkortad version av denna föreläsning gavs vid Uppsala stadsbibliotek 28 april 2015.
Nordberg, Olle, Vilken roll spelar skönlitteratur för internetgenerationen? Attityder, förståelse, perspektiv, personlighetsutveckling. Forskningspresentation vid Symposium för läsforskning, Karlstad universitet, den 3 oktober 2013.
Publikationer
Senaste publikationer
- Att förena språk och litteratur i svenskkurser (2024)
- ”AV SIN FANTASI LÄR MAN SIG!”– ELLER? (2024)
- Klara, färdiga – läs! (2024)
- Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur (2023)
- "Men poesi är något helt annat" (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- ”AV SIN FANTASI LÄR MAN SIG!”– ELLER? (2024)
- Klara, färdiga – läs! (2024)
- Mellan didaktik och estetik (2023)
- “The students expect to read non-fiction, so that’s what they’re set on” (2023)
- Litteraturdidaktik på empirisk grund (2022)
- Alla läser! (2021)
- Lyrik som ingång till litteraturen (2019)
Böcker
- Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur (2023)
- Litteraturdidaktik (2020)
- Libers litteraturdidaktik (2019)
- Avkoppling och analys (2017)
- Nöjesläsare och analytiska texttolkare (2014)
Kapitel
- "Men poesi är något helt annat" (2023)
- Aristoteles, Nussbaum och de 426 högstadieeleverna (2022)
- Litteraturundervisning i mätbarhetens tidevarv (2021)
- Bildning och litterär identitet (2021)
- Verkliga mord eller bara ord? (2019)
Konferenser
- Att förena språk och litteratur i svenskkurser (2024)
- Att förena språk och litteratur i svenskkurser (2022)