Iain Denny
Doktorand vid Företagsekonomiska institutionen; Doktorander
- E-post:
- iain.denny@fek.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum
Kyrkogårdsgatan 10, ingång C
751 20 UPPSALA - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Iain Denny vid Företagsekonomiska institutionen; Doktorander
Biografi
Iain Denny är doktorand vid sektionen för marknadsföring vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Han är aktiv inom fältet konsumentforksing med inriktning mot konsumtions sociologi.
Han har en mastersexamen i marknadsföring från Stockholms universitet och en kandidatexamen i film och litteraturstudier från Sheffield Hallam University.
Forskning
Iain arbetar för närvarande med att utveckla det psykoanalytiska konceptet melankoli i linje med det senaste intresset av psykoanalytiskt teoretiserande i interprativ konsumentforsking. Dessa teoretiska härledningar har direkt koppling till hans pågående arbete om att lämna konsumentgrupper och konsumptionsmetoder.

Publikationer
Senaste publikationer
Ingår i Consumption, markets & culture, s. 1-27, 2025
- DOI för Clerics of cool: legitimacy exchange between asymmetrically powerful actors in a volatile consumption field
- Ladda ner fulltext (pdf) av Clerics of cool: legitimacy exchange between asymmetrically powerful actors in a volatile consumption field
“Something is missing”: Melancholia and belonging in collective consumption
Ingår i Marketing Theory, s. 75-91, 2021
- DOI för “Something is missing”: Melancholia and belonging in collective consumption
- Ladda ner fulltext (pdf) av “Something is missing”: Melancholia and belonging in collective consumption
The sneaker – marketplace icon
Ingår i Consumption, markets & culture, s. 456-467, 2020
Consuming a Machinic Servicescape
Ingår i Advances in Consumer Research, s. 304-308, 2016
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Consumption, markets & culture, s. 1-27, 2025
- DOI för Clerics of cool: legitimacy exchange between asymmetrically powerful actors in a volatile consumption field
- Ladda ner fulltext (pdf) av Clerics of cool: legitimacy exchange between asymmetrically powerful actors in a volatile consumption field
“Something is missing”: Melancholia and belonging in collective consumption
Ingår i Marketing Theory, s. 75-91, 2021
- DOI för “Something is missing”: Melancholia and belonging in collective consumption
- Ladda ner fulltext (pdf) av “Something is missing”: Melancholia and belonging in collective consumption
The sneaker – marketplace icon
Ingår i Consumption, markets & culture, s. 456-467, 2020
Consuming a Machinic Servicescape
Ingår i Advances in Consumer Research, s. 304-308, 2016