Anna Foka
Professor vid Institutionen för ABM
- Telefon:
- 018-471 38 35
- Mobiltelefon:
- 072-999 92 72
- E-post:
- anna.foka@abm.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken
Thunbergsvägen 3H
752 38 Uppsala - Postadress:
- Box 625
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Anna Foka vid Institutionen för ABM
Föreståndare vid Institutionen för ABM; Centrum för Digital Humaniora och Samhällsvetenskap
- Mobiltelefon:
- 072-999 92 72
- E-post:
- anna.foka@abm.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken
Thunbergsvägen 3H
752 38 Uppsala - Postadress:
- Box 625
751 26 UPPSALA
- ORCID:
- 0000-0002-9949-616X
Kort presentation
Anna Foka är professor i digital humaniora vid Institutionen för ABM (Arkiv, Bibliotek och Museer) och är grundare samt föreståndare för Centrum för digital humaniora och samhällsvetenskap vid Uppsala universitet. Annas humanistiska expertis omfattar kritiska perspektiv på kultur, kulturhistoria och materiellt och immateriellt kulturarv, inklusive bredare frågor om genus, kultur, mångfald och inkludering.
Nyckelord
- artificial intelligence
- cultural heritage
- digital humanities
- archaeology
- gender
- archives
- environmental studies
- digital technology
- history of archive practices
- academic exchange and mobility
- digital activism
- classical studies
- museology
- game studies
- cultural and art history
- digital research infrastructures
- open repositories
- digital heritage implementation
- digital cultural heritage
- ai
- linked open data
Biografi
- kulturarv
- digital humaniora
- arkeologi
- genus
- arkiv
- miljöstudier
- digital teknik
- arkivpraxisens historia
- akademiskt utbyte och mobilitet
- digital aktivism
- klassiska studier
- museologi
- spelstudier
- kultur- och konsthistoria
- digitala forskningsinfrastrukturer
- öppna arkiv
- implementering av digitalt kulturarv
- digitalt kulturarv
- ai (artificiell intelligens)
- länkade öppna data
Forskning
Jag leder för närvarande följande forskningsprojekt:
Jag är Uppsala-baserad huvudansvarig forskare (PI) för projektet "AI and Authenticity and Archives" (2023–2027), finansierat av NetX/WASP-projektmedel inom humaniora och samhällsvetenskap. Syftet med detta projekt är att konceptualisera och vägleda utformningen av AI-baserade metoder som förkroppsligar och adresserar arkivprofessionella imperativ genom att använda öppna och tillgängliga dataset från Riksarkivet (RA) och Riksantikvarieämbetet (RAÄ). Projektet syftar även till att formulera svenska arkivimperativ (t.ex. arkivdiplomatik, automatisk klassificering och samhällsbedömning), konceptualisera och vägleda utformningen av AI-system som stödjer dessa imperativ samt tillhandahålla en utvärderingsram för att bedöma AI-implementering och prestanda, inklusive samhällspåverkan, och därigenom erbjuda medel för att bevara och bedöma äktheten i mänskligt minne. Projektet kommer att uppfylla en rad mål, bland annat att matcha arkivimperativ med AI-möjligheter genom att kartlägga AI-implementationer och teknologier samt arkivprinciper och problematik, inklusive diplomatik och serviceobjektiv, genom att skapa en arkival AI-konceptuell ram (CF). Andra mål inkluderar att formulera en utvärderingsmetodik för att bedöma CF:s prestanda samt att undersöka hur arkiv-AI-implementeringar kan adressera bredare samhällsfrågor, såsom att anpassa arkiv till framtidens kulturarv (serviceobjektiv) och hantera frågor kring falska nyheter och propagandistiska/oäkta kulturella approprieringar (diplomatik). För att uppnå ovanstående forskningsmål adresserar projektet två uppsättningar forskningsfrågor: Hur skulle AI-baserade tillvägagångssätt utifrån arkivprinciper se ut? Vilka möjligheter antyder de för human AI-utveckling? Motverkar de AI:s "black box"-karaktär? Vilka fördelar skulle en arkival AI erbjuda en institution och samhället? Kan det hjälpa till att framtidssäkra kulturarvsinstitutioner, det vill säga främja framtidens kulturarv? Kan en arkival AI, utanför arkivmiljön, tjäna allmänintresset (t.ex. bekämpa falska nyheter och propaganda)?
Jag är huvudansvarig forskare för projektet "Quantifying Culture: a Study of AI and Cultural Heritage Collections" (2021–2025), finansierat av WASP-HS: Wallenberg AI, Autonomous Systems, and Software Program Humanities and Society. Projektet syftar till att frigöra AI:s framtida potential för hantering och kuratering av kulturarvssamlingar. En syntes av AI-metoder och kritisk forskning kan samproducera mer mångfacetterade och nyanserade perspektiv på kulturarvssamlingar och därmed nå framtidens publik. Genom att utveckla teoretisk och teknologisk kunskap är projektets konkreta mål: 1) Att kartlägga och undersöka nuvarande praxis och erfarenheter samt förväntade framtider för GLAM-digitalisering i Sverige; 2) att undersöka hur AI/ML-genererade beskrivningar av konst och kulturarv kan förbättras på meningsfulla sätt; 3) att analysera AI/ML-metoders och verktygs överensstämmelse med FAIR och internationella datastandarder samt deras reflektion av och engagemang för mångfald och etik; 4) att undersöka hur vi kan koppla AI till kvalitativa aspekter av det undersökta materialet där kritisk och etisk teori möter algoritmer och matematik.
Jag är huvudansvarig forskare för projektet "Digital Periegesis" som syftar till att skapa en digitalt berikad utgåva av den grekiska resehandboken från 100-talet (finansierat av Marcus och Amalia Wallenbergs forskningsstiftelse 2018–21 och Vetenskapsrådet 2022–2026). Projektet, finansierat av Vetenskapsrådet (2023–2026), kommer att skapa en digital utgåva av Pausanias tio volymer av "Description of Greece", den turisthandbok från 100-talet e.Kr. som berikas med entiteter som, trots att de är kritiska för analysen av kulturgeografi, har varit relativt försummade inom spatiala/digitala humaniora: nämligen data om tid och personer. Projektet kommer att utveckla metoder och verktyg för att identifiera och undersöka i Pausanias beskrivning: (a) tid som både ett relativt och absolut begrepp, inklusive tidsformat (periodisering vs. numerisk tid etc.); och (b) personer, inklusive sociala kategorier för studier av etnicitet och kön. Ett bredare mål är att använda semantisk annotering för identifiering och analys av dessa entiteter, vilket innebär utveckling av Linked Open Data-metoder och applikationer för tid och personer enligt platsmodellen. Projektets forskningsfrågor är: (1) att undersöka korsningen och samimpliceringen av temporala, spatiala och samhälleliga data i Pausanias narrativ; (2) att avslöja nya förståelser av dåtida och nutida kulturer och samhällen via en geografisk, diakron studie av temporala och sociala textdata; och (3) att utveckla teknik och utformningsprinciper för gränssnitt som underlättar en kombination av spatiala, temporala och sociala data för kritisk analys. Den slutliga digitala utgåvan kommer att fungera som en utbildnings- och forskningsresurs.
Jag är medansvarig forskare för projektet "AI and Marginalia". Detta projekt utnyttjar de exceptionella tidiga boksamlingarna som finns både i Uppsala och Durham Libraries, såsom Bishop Cosin’s library och Carolina Rediviva. Marginalia skrivna i dessa böcker av deras successiva ägare är en viktig källa till bevis för europeisk intellektuell historia, men tillgången till dessa anteckningar är mycket svår. Kataloger registrerar ibland förekomsten av marginalia, men sällan dess innehåll. Att kunna söka i detta material skulle omedelbart skapa ett viktigt nytt forskningsverktyg.
Jag är för närvarande involverad i följande projekt:
Jag är medledare inom WASP-ED-programmet (The Wallenberg AI and Transformative Technologies Education Development Programme), med fokus på kursutvecklingsområdet. Den grundläggande utmaningen som WASP-ED är utformat för att möta är hur svenska universitet kan höja sig och erbjuda relevant och aktuell utbildning i stor skala när efterfrågan på kompetens inom nya teknologier som AI plötsligt exploderar och breddas avsevärt.
Jag är huvudansvarig forskare och nationell koordinator för det första nationella doktorandnätverket inom digital humaniora och samhällsvetenskap i bred bemärkelse: DASH: Data Culture and Society. Att studera kopplingen mellan data, kultur och samhälle påstås vara en framgångsfaktor för värdeskapande i en värld med snabb teknologisk utveckling. DASH riktar sig till doktorander inom humaniora och samhällsvetenskap som ännu inte har specifika datavetenskapliga eller tekniska kunskaper, men som är intresserade av att lära sig mer för att kunna tillämpa detta i sitt framtida avhandlingsarbete. DASH ger doktorander relevant kunskap och färdigheter i skärningspunkten mellan IKT samt konst och humaniora och adresserar även kritiska perspektiv i deras tillämpning.
Jag är nationell medlem i styrkommittén för "Managing Artificial Intelligence in Archaeology" (MAIA) (COST Action CA23141), finansierat av COST: European Cooperation in Science and Technology. Framväxten av AI-applikationer inom arkeologi har medfört otroliga möjligheter men också betydande utmaningar. För bara några år sedan var maskininlärningsalgoritmer och neurala nätverk okända begrepp för arkeologer; nu har AI tillämpats inom många arkeologiska områden, från upptäckt av arkeologiska platser, igenkänning och återmontering av keramik, textutvinning ur historiska dokument och inskriptioner, studier av mänskliga kvarlevor, identifiering av muralmålningar och graffiti, och till och med robotik. AI har stor potential att skapa en bättre förståelse för vårt gemensamma arkeologiska arv. Dock krävs en djupare förståelse för vilka arkeologiska forskningsfrågor som kan adresseras, tillgången till och skapandet av den data som denna forskning bygger på, de etiska, epistemologiska och hermeneutiska utmaningarna som AI innebär samt bristen på hållbar tillgång till nödvändiga resurser för att bedriva detta arbete. MAIA COST Action kommer att skapa en gemenskap av arkeologer, digitala arkeologer och datavetare som tillsammans utvecklar en gemensam förståelse för AI-applikationer inom arkeologi. Detta inkluderar möten och workshops som samlar forskare som vill skapa eller använda digitala samlingar och träningsdata. Centralt i detta är utbildningsmöjligheter inom fältet för dokumentation av arkeologiska resurser optimerade för AI-forskning samt kortare vetenskapliga utbyten där forskare kan arbeta över gränser för att förstå hur man skapar jämförande och träningsdata.
Jag är nationell medlem i styrkommittén för "Distant Reading for European Literary History" (COST Action CA16204), finansierat av COST: European Cooperation in Science and Technology. Detta projekt syftar till att skapa ett livfullt och mångsidigt nätverk av forskare som gemensamt utvecklar de resurser och metoder som krävs för att förändra sättet europeisk litteraturhistoria skrivs på. Grundat i "Distant Reading"-paradigmet (d.v.s. användning av datorbaserade analysmetoder för stora samlingar av litterära texter), kommer projektet att skapa en gemensam teoretisk och praktisk ram för att möjliggöra innovativa, sofistikerade, datadrivna och datorbaserade analysmetoder av litterära texter på minst tio europeiska språk. Genom att främja insikter i tvärnationella, storskaliga mönster och utvecklingar inom europeiska litterära traditioner, kommer projektet att underlätta skapandet av en bredare, mer inkluderande och bättre grundad redogörelse för europeisk litteraturhistoria och kulturell identitet.
Jag är kärnmedlem i projektet "Ancient Itineraries: The Digital Lives of Art History" (finansierat av Getty Foundation 2018–2019). Ancient Itineraries-programmet, finansierat av Getty Foundation som en del av dess Digital Art History-initiativ, syftade till att utforska båda betydelserna av ”digital” som det gäller konsthistoria. Målet med programmet var att kartlägga framtiden för tre centrala metodologiska teman i relation till digital konsthistoria för den klassiska världen: proveniens, geografi och visualisering. Vi utvärderade tre familjer av metoder, med början i WWW:s kapacitet att länka samman information.
Media
Short talk with Anna Foka
As technology weaves itself in the fabric of human condition, it has the power to illuminate complexity.

Publikationer
Urval av publikationer
Coding for the Many, Transforming Knowledge for All: Annotating Digital Documents
Ingår i Publications of the Modern Language Association of America, s. 195-202, 2020
Ingår i Scandia, 2019
Women's (in)visibility: In the Carl Sahlin Archive
Ingår i Digitala Modeller, s. 95-106, Lund University, 2019
Spatial Narratives in Museums and Online: The Birth of the Digital Object Itinerary
Ingår i Museums and Digital Culture, s. 253-271, Springer, 2019
- DOI för Spatial Narratives in Museums and Online: The Birth of the Digital Object Itinerary
- Ladda ner fulltext (pdf) av Spatial Narratives in Museums and Online: The Birth of the Digital Object Itinerary
Ghosts in the Machine: a motion-capture experiment in distributed reception
Ingår i Digital Humanities Quarterly, 2018
Beyond humanities qua digital: Spatial and material development for digital research infrastructures
Ingår i Digital Scholarship in the Humanities, s. 264-278, 2018
The digital aesthetic in 'Atlantis: the evidence' (2010)
Ingår i Ancient Greece on British television, s. 187-202, Edinburgh University Press, 2018
Introduction to the DHQ Special Issue: Digital Technology in the Study of the Past
Ingår i Digital Humanities Quarterly, 2018
Humanising places: exposing histories of the disenfranchised through augmented reality
Ingår i International Journal of Heritage Studies (IJHS), s. 283-286, 2018
Senaste publikationer
AI and Swedish Heritage Organisations: challenges and opportunities
Ingår i AI & Society, s. 2359-2372, 2024
- DOI för AI and Swedish Heritage Organisations: challenges and opportunities
- Ladda ner fulltext (pdf) av AI and Swedish Heritage Organisations: challenges and opportunities
AI, Cultural Heritage, and Bias: Some Key Queries That Arise from the Use of GenAI
Ingår i Heritage, s. 6125-6136, 2024
- DOI för AI, Cultural Heritage, and Bias: Some Key Queries That Arise from the Use of GenAI
- Ladda ner fulltext (pdf) av AI, Cultural Heritage, and Bias: Some Key Queries That Arise from the Use of GenAI
Playing with Gender: Women in Assassin's Creed Odyssey
Ingår i Game Studies, 2024
Ingår i Proceedings of the Huminfra Conference (HiC 2024), 2024
Ingår i Digital Spatial Infrastructures and Worldviews in Pre-Modern Societies, s. 205-223, Arc Humanities Press, 2023
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
AI and Swedish Heritage Organisations: challenges and opportunities
Ingår i AI & Society, s. 2359-2372, 2024
- DOI för AI and Swedish Heritage Organisations: challenges and opportunities
- Ladda ner fulltext (pdf) av AI and Swedish Heritage Organisations: challenges and opportunities
AI, Cultural Heritage, and Bias: Some Key Queries That Arise from the Use of GenAI
Ingår i Heritage, s. 6125-6136, 2024
- DOI för AI, Cultural Heritage, and Bias: Some Key Queries That Arise from the Use of GenAI
- Ladda ner fulltext (pdf) av AI, Cultural Heritage, and Bias: Some Key Queries That Arise from the Use of GenAI
Playing with Gender: Women in Assassin's Creed Odyssey
Ingår i Game Studies, 2024
Journeying through Space and Time with Pausanias’s Description of Greece
Ingår i Literary Geographies, s. 124-160, 2023
- Ladda ner fulltext (pdf) av Journeying through Space and Time with Pausanias’s Description of Greece
Visualizing Pausanias’s Description of Greece with contemporary GIS
Ingår i Digital Scholarship in the Humanities, s. 716-724, 2022
- DOI för Visualizing Pausanias’s Description of Greece with contemporary GIS
- Ladda ner fulltext (pdf) av Visualizing Pausanias’s Description of Greece with contemporary GIS
Digital humanities in Sweden and its infrastructure: Status quo and the sine qua non
Ingår i Digital Scholarship in the Humanities, s. 547-556, 2020
Coding for the Many, Transforming Knowledge for All: Annotating Digital Documents
Ingår i Publications of the Modern Language Association of America, s. 195-202, 2020
Ingår i Scandia, 2019
Ghosts in the Machine: a motion-capture experiment in distributed reception
Ingår i Digital Humanities Quarterly, 2018
Beyond humanities qua digital: Spatial and material development for digital research infrastructures
Ingår i Digital Scholarship in the Humanities, s. 264-278, 2018
Introduction to the DHQ Special Issue: Digital Technology in the Study of the Past
Ingår i Digital Humanities Quarterly, 2018
Humanising places: exposing histories of the disenfranchised through augmented reality
Ingår i International Journal of Heritage Studies (IJHS), s. 283-286, 2018
What is historical game studies?
Ingår i Rethinking history, s. 358-371, 2017
Experiential Analogies: A Sonic Digital Ekphrasis as a Digital Humanities Project
Ingår i Digital Humanities Quarterly, 2016
Remixing Classics for the Screen: Woody Allen and the Classical Tradition
Ingår i Studia Oliveriana, s. 55-76, 2015
Redefining Gender in Sword and Sandal: The New Action Heroine in Spartacus (2010-13)
Ingår i The Journal of popular film and television, s. 39-49, 2015
Digital gender: perspective, phenomena, practice
Ingår i First Monday, 2015
Material Girls: Humor and Female Professional Seduction in Greek Literature and Culture
Ingår i Eugesta - Journal on gender studies in antiquity, s. 81-105, 2014
The status quo of digital humanities in Sweden: past, present and future of digital history
Ingår i H-Soz-Kult, 2014
The status quo of digital humanities in Sweden: past, present and future of digital history
Ingår i H-Soz-Kult, 2014
Literary and performative portrayal of sex-workers in Greek antiquity
Ingår i Gender and Language, 2012
Beauty and the Beast: Femininity, animals and humour in Greek Middle Comedy
Ingår i Classica et Mediaevalia, s. 51-80, 2011
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Digital Spatial Infrastructures and Worldviews in Pre-Modern Societies, s. 205-223, Arc Humanities Press, 2023
Critically assessing AI/ML for cultural heritage: potentials and challenges
Ingår i Handbook of Critical Studies of Artificial Intelligence, s. 815-825, Edward Elgar Publishing, 2023
Reading and building the Digital Humanities: From Network to Centre at Uppsala University
Ingår i Bibliotek, bildning och läsning som arena och praktik, s. 121-132, Uppsala University, 2023
Exploring Fragmented Data: Environments, People and the Senses in Virtual Reality
Ingår i Capturing the Senses, s. 85-103, Springer, 2023
- DOI för Exploring Fragmented Data: Environments, People and the Senses in Virtual Reality
- Ladda ner fulltext (pdf) av Exploring Fragmented Data: Environments, People and the Senses in Virtual Reality
Ingår i Emerging Technologies, Museums, s. 65-88, Berghahn Books, 2022
Heritage Metadata: A Digital Periegesis
Ingår i Information and Knowledge Organisation in Digital Humanities, s. 227-242, Taylor & Francis Group, 2021
- DOI för Heritage Metadata: A Digital Periegesis
- Ladda ner fulltext (pdf) av Heritage Metadata: A Digital Periegesis
Ingår i Our Mythical Education, s. 295-310, European Research Council, 2021
Mapping Ancient Heritage with Digital Tools
Ingår i Virtual Heritage, s. 55-66, Ubiquity Press, 2021
- DOI för Mapping Ancient Heritage with Digital Tools
- Ladda ner fulltext (pdf) av Mapping Ancient Heritage with Digital Tools
Art History, Heritage Games, And Virtual Reality
Ingår i The Routledge Companion to Digital Humanities and Art History, s. 238-252, Routledge, 2020
Mapping Socio-Ecological Landscapes: Geovisualization as method
Ingår i Routledge International Handbook of Research Methods in Digital Humanities, s. 203-217, Routledge, 2020
Cassandra's Plight: Gender, genre, and historical concepts of femininity in gothic and power metal
Ingår i Classical Antiquity in Heavy Metal Music, s. 97-114, Bloomsbury Academic, 2019
Women's (in)visibility: In the Carl Sahlin Archive
Ingår i Digitala Modeller, s. 95-106, Lund University, 2019
Spatial Narratives in Museums and Online: The Birth of the Digital Object Itinerary
Ingår i Museums and Digital Culture, s. 253-271, Springer, 2019
- DOI för Spatial Narratives in Museums and Online: The Birth of the Digital Object Itinerary
- Ladda ner fulltext (pdf) av Spatial Narratives in Museums and Online: The Birth of the Digital Object Itinerary
The digital aesthetic in 'Atlantis: the evidence' (2010)
Ingår i Ancient Greece on British television, s. 187-202, Edinburgh University Press, 2018
Deconstructing Oedipus: Woody Allen's Mighty Aphrodite and the classical tradition
Ingår i The reception of ancient virtues and vices in modern popular culture, s. 167-186, Brill Academic Publishers, 2017
Ingår i El conocimiento histórico en el ciberespacio [The historical knowledge on the cyberspace], s. 85-126, Univille University press, 2016
Beyond Deviant: Theodora as the Other in Byzantine Imperial Historiography
Ingår i Deviant Women, Peter Lang Publishing Group, 2015
Ingår i Deviant Women, s. 9-25, Peter Lang Publishing Group, 2015
Queer heroes and action heroines: gender and sexuality in Spartacus
Ingår i Spartacus in the television arena, s. 1-220, McFarland, 2015
Introduction: Part I : Laughter, humor, and misogyny : reconsiderations and new perspectives
Ingår i Laughter, humor, and the (un)making of gender, s. 7-12, Palgrave Macmillan, 2015
Gender subversion and the early Christian East: reconstructing the Byzantine comic mine
Ingår i Laughter, humor, and the (un)making of gender, s. 66-83, Palgrave Macmillan, 2015
Konferensbidrag
Ingår i Proceedings of the Huminfra Conference (HiC 2024), 2024
Ingår i GeoHumanities'20, s. 1-9, 2020
AI for Digitalisation of Cultural Heritage: potentials and ethical challenges
Ingår i , 2020
(Digital) Bread and Circuses: Reframing Ancient Spectacle for Different Screens
Ingår i Digital Humanities Australasia 2014, 2014
Half-Naked yet Empowered?: Spartacus (2010-) (Ancient) Gender Equality in Contemporary Television
Ingår i 12th Annual Hawaii International Conference on Social Sciences, 2013
Proceedings (redaktörskap)
Rapporter
Samlingsverk (redaktörskap)
Laughter, humor and the (un)making of gender: historical and cultural perspectives
Palgrave Macmillan, 2015
Deviant Women: Cultural, Linguistic, and Literary Approaches to Narratives of Femininity,
Peter Lang Publishing Group, 2015
Övriga
Ingår i Journal of Hellenic Studies, s. 284-286, 2017
Digital Archaeology? Greece on Focus: Tools, methodologies and trends
2017
Ingår i Bryn Mawr Classical Review, 2014
Ingår i Classical Review, s. 37-39, 2013