Helen Melander Bowden
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 16 80
- Mobiltelefon:
- 072-999 96 26
- E-post:
- helen.melander@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
- CV:
- Ladda ned CV
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Professor i pedagogik
FD och docent i pedagogik, FM i franska och FK i kulturantropologi
Min forskning handlar om social och multimodal interaktion i olika pedagogiska sammanhang, med ett särskilt intresse för kunskap och lärande.
Forskning
Forskningsintressen
Hur människor formas och förändras inom ramen för olika sociala och kulturella sammanhang är en central fråga för pedagogiken. Med grund i ett intresse för mänsklig interaktion och kommunikation, handlar min forskning om detta och om hur kunskaper och erfarenheter förs vidare inom och mellan generationer. Jag är även intresserad av emotioners betydelse för pedagogiska praktiker och den roll de spelar i etablerandet av social och moralisk ordning. Min forskning spänner över ett brett spektrum av pedagogiska sammanhang, från studier av barns lärande i kamratgrupper och familjer, instruktioner och undervisning i möten mellan elever och lärare i olika skolkontexter, till interaktion på arbetsplatser och i professionella sammanhang. Tillsammans med kollegor har jag exempelvis studerat barns digitala literacypraktiker och den roll digitala teknologier spelar i barns vardagsliv i och utanför skolan. Ett annat projekt handlar om organiserad läxhjälp, där mitt bidrag särskilt berört läxhjälpens pedagogiska praktik och hur relationen till den ordinarie skolan är ständigt närvarande i interaktionen mellan läxhjälpare och elever. Ett tredje exempel fokuserar medarbetarsamtal, där vi visar hur medarbetare aktualiserar sin egen och kollegors (brist på) kunskap i förhandlingar om professionella identiteter, arbetets organisation och fördelning. Min forskning bygger på multimodala interaktionsanalyser av videoinspelningar av autentiska samtal.
Forskningsprojekt
Creating the future - strategy-as-practice and visionary work in management consultancy (2022). Samarbete med managementkonsultföretaget IAMAI. Vetenskaplig ledare Helen Melander Bowden
Icke-talande grundskoleelevers möjligheter att kommunicera i helklass (2022). Finansierat av Norrbacka-Eugeniastiftelsen. Vetenskaplig ledare Helena Tegler (Sociologiska institutionen)
Talking and texting on the move: Exploring children's media literacy practices in peer groups (2015-2019). Finansierat av Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond. Vetenskaplig ledare Helen Melander Bowden
Lärande i staden: Tidsrumsliga aspekter av en förskolepedagogik (2016-2019). Finansierat av Vetenskapsrådet. Vetenskaplig ledare Katarina Gustafson
Mobility, informal learning and citizenship in the mobile preschool (2016-2018). Finansierat av Riksbankens Jubileumsfond. Vetenskaplig ledare Danielle van der Burgt
Homework support as shadow education (2016-2018). Finansierat av Vetenskapsrådet. Vetenskaplig ledare Eva Forsberg
Nordic research network on PAIs (2016-2020). In a research collaboration between conversation analysts in Sweden, Denmark, and Finland, we study complaints in performance appraisal interviews across a corpus of data collected in all three countries. The research group currently consists of Birte Asmuss, Erica Sandlund, Esa Lehtinen, Johanna Ruusuvuori, Piia Mikkola and Helen Melander Bowden.
Publikationer
Urval av publikationer
- Problem-solving in collaborative game design practices (2019)
- Knowledge talk in performance appraisal interviews (2019)
- Situated collaboration and problem solving in young children's digital game play (2018)
- Mathematizing in preschool (2018)
- Berättelser om måltider i en mobil förskola (2018)
- Multiple perspectives on the same event (2018)
- Parsing tasks for the mobile novice (2018)
- Managing disruptive student conduct (2017)
- Unpacking corrections in mobile instruction (2017)
- Becoming a good nurse (2017)
- Practices of remembering (2017)
- Appropriation through guided participation (2016)
- Om media literacy-praktiker i barns vardagsliv (2013)
- Transformations of knowledge within a peer group (2012)
- Knowing how to play the game of jump rope (2012)
- Lärande i interaktion (2010)
- Trajectories of Learning (2009)
- In tow of the blue whale. (2009)
- Learning to Fly (2009)
Senaste publikationer
- Mobile phones and moral order (2024)
- 'Someone has taken all my tiaras' (2024)
- The many forms and functions of touch in educational settings (2024)
- Disclaiming knowledge to encourage participation in research group meetings (2024)
- Aided-speaking students' unsolicited questions in teacher-fronted classroom talk (2024)
Alla publikationer
Artiklar
- Mobile phones and moral order (2024)
- 'Someone has taken all my tiaras' (2024)
- The many forms and functions of touch in educational settings (2024)
- Disclaiming knowledge to encourage participation in research group meetings (2024)
- Aided-speaking students' unsolicited questions in teacher-fronted classroom talk (2024)
- Barns berättelser om spel i kamratgruppen (2023)
- Designedly incomplete utterances as prompts for co-narration in home literacy events with young multilingual children (2022)
- Instructing equestrian feel: on the art of teaching embodied knowledge (2022)
- Embodied spatial learning in the mobile preschool: the sociospatial organization of meals as interactional achievement. (2022)
- Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing (2022)
- Läxhjälp as Shadow Education in Sweden (2021)
- Interactional and epistemic challenges in students' help-seeking in sessions of mathematical homework support (2021)
- Co-constructing a child as disorderly (2020)
- Designing and assessing digital games in a classroom (2020)
- Collaborative work on an online platform in the context of video-mediated homework support (2020)
- Problem-solving in collaborative game design practices (2019)
- Knowledge talk in performance appraisal interviews (2019)
- Situated collaboration and problem solving in young children's digital game play (2018)
- Mathematizing in preschool (2018)
- Parsing tasks for the mobile novice (2018)
- Managing disruptive student conduct (2017)
- Unpacking corrections in mobile instruction (2017)
- Appropriation through guided participation (2016)
- Att lära av varandra (2013)
- Transformations of knowledge within a peer group (2012)
- Knowing how to play the game of jump rope (2012)
- In tow of the blue whale. (2009)
- Learning to Fly (2009)
Böcker
- Lärande i interaktion (2010)
- Trajectories of Learning (2009)
- Förskoleklassen - ett tionde skolår? (2006)
- Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet (2004)
Kapitel
- Pedagogik: Lära tillsammans (2020)
- Digital literacy practices in children's everyday life. (2019)
- Supplementary tutoring in Sweden and Russia (2019)
- Berättelser om måltider i en mobil förskola (2018)
- Multiple perspectives on the same event (2018)
- Becoming a good nurse (2017)
- Practices of remembering (2017)
- Laering i et samtalsanalytiskt perspektiv (2015)
- Om media literacy-praktiker i barns vardagsliv (2013)
- Process eller produkt? (2011)
- Lärande i ett samtalsanalytiskt perspektiv (2011)
- Reading as a social practice (2004)
- En kort beskrivning av fältarbetet i FISK-projektet (2003)
- "E han lessen bara för att han ska dö?" Om bokanvändning i en förskola, förskoleklass och skola (2003)
- The constitutive web - a first analysis of interaction pattterns in the Swedish preschool and preschool class (2003)
Konferenser
- The Many Faces of Shadow Education (2019)
- The mobile preschool as a potential for children's active citizenship? (2016)
- Learning to Fly - Co-constructing a Flight Manouevre on the Ground and in the Air (2008)
- Content Orientation as Constitutive of Sequential Changes in Interaction (2008)
- Learning to Fly (2007)
- What Education Research Needs to Know About Interaction (2005)
- The Constitution of a Social Practice of Reading. (2005)
- Pointing as interactional resource in the constitution of a social practice of reading (2004)