Fredrik Renard
Universitetslektor vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
- E-post:
- fredrik.renard@littvet.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken, Thunbergsvägen 3 P
- Postadress:
- Box 632
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Fredrik Renard vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Forskning
Min forskning berör frågor inom historisk narratologi, genre- och litteraturteori med tyngdpunkt vid europeisk litteratur från 1750–1945, ofta med en komparativ ansats. Jag är särskilt intresserad av romanen som historisk form och teoretiskt objekt: å ena sidan hur romanens framväxt och utveckling skapar nya sätt att se och berätta om världen mot bakgrund av de kulturella och samhälleliga omvälvningar som moderniteten för med sig; å andra sidan hur romanen i sig – från Goethe och Hegel till Bachtin och Lukács – har fungerat som en outsinlig källa till teorier om hur modernitetens natur ska förstås. Detta har bland annat resulterat i en avhandling om den moderna tyska romanens framväxt på 1700-talet (senare reviderad till en bok) och flera artiklar om narrativa problem kopplade till romanberättande och romanteori. För att kunna diskutera dessa frågor med andra forskare i Sverige har jag medgrundat forskargruppen Narratio.
I min avhandling Arbeit am Zufall. Die Formierung des modernen deutschen Romans im 18. Jahrhundert undersökte jag hur den tyska romanen blir modern på 1700-talet mot bakgrund av hur den hur den behandlar slump och slumpmässighet, där slumpen både är en fråga om individens möjlighet att meningsfullt gestalta sitt liv i en värld utan tro på en högre ordning och romanens egen form (eller formlöshet). Just denna tudelade problematik har förbisetts i tidigare forskning, som ofta fokuserat på slumpen som en mimetisk eller berättarteknisk fråga. Utgångspunkten för avhandlingen är istället att den roman som vill vara modern både måste komma tillrätta med en sekulär verklighet styrd av slumpen och hantera den formlöshet och slumpmässighet som den ärver från sina genreföregångare samt den (icke)position den har i det klassiska genresystemet. Min tes är att romanen, till skillnad från de kanoniserade genrerna vars former fastställdes i den strida ström poetologiska traktat som följde på Aristoteles Poetik, bestämmer sin form inifrån berättelsen, som en del av vad den handlar om. Det jag kallar för ’arbete med/bearbetande av slumpen’ beskriver hur den moderna romanen ger sig själv form genom att på olika sätt teoretisera och narrativisera slumpmässighet. Slump i detta hänseende är både det i romanen som måste ges form, men samtidigt också den outsinliga potential som gör den moderna romanen ständigt förnybar. Avhandlingen belönades med ett stipendium ur Stina och Erik Lundbergs stiftelse av Svenska Akademien.
Mitt nuvarande forskningsprojekt, The Narrative Forms of Experience, syftar till att utveckla en ny teori om narrativ och erfarande i den moderna europeiska romanen under det långa 1800-talet. I projektet använder jag Walter Benjamins begreppspar Erlebnis och Erfahrung samt Monika Fluderniks teori om experientialitet för att analysera romannarrativ som en form av strukturerat erfarande. Detta angreppssätt tillåter en dynamisk och förkroppsligad förståelse av narrativa strukturer samtidigt som det frigör romanen från en läsning utifrån epokbegrepp (såsom upplysning, romantik, realism och modernism). Projektet finansieras av Vetenskapsrådet (VR) och innefattar ett samarbete med Stefano Ercolino vid Ca’ Foscari-universitetet i Venedig, där jag var gästforskare från augusti 2022 till juni 2023.
Publikationer
Renard, Fredrik, “After Negation: Bildung and Modernist Form from Death in Venice to The Magic Mountain,” forthcoming in Modernism/modernity, vol. 32, no. 2 (2026) [preliminary date].
Renard, Fredrik, “The Circumstantial View of Life: Narrative and the Novelistic Peripeteia,” forthcoming in Poetics Today, vol. 46, no. 2 (2025).
Renard, Fredrik, “The Moment Unbound: When Romance Broke Free From Epic”, Critical Inquiry, vol. 51, no. 2 (2025), 268–289.
Renard, Fredrik, Review of Isabelle Stålh, Psykets Laboratorium: drogexperiment i Weimarrepubliken, Tidskrift för litteraturvetenskap, vol. 23, no. 4 (2023), 216-221.
Renard, Fredrik, “The Homelessness of the Novel: Friedrich Blanckenburg’s Novel Poetics,” New Literary History, vol. 54, no. 2 (2023), 1169–1191.
Renard, Fredrik, “‘Außerhalb unserem kleinen Horizont’: Christoph Martin Wieland’s Geschichte des Agathon as World Literature.” Nünning, A. & Polland, I., The Cultural Work of Fictions: Trajectories of Literary Studies in the 21st Century. Trier: WVT (2021), 175–191.
Renard, Fredrik, Arbeit am Zufall: Die Formierung des modernen deutschen Romans im 18. Jahrhundert, Berlin: J.B. Metzler (2021).
Renard, Fredrik, “Effi Briest and the Work on Genre: Transformation through Reduction,” Orbis Litterarum, vol. 75 (2020), 173–183.