Jan von Bonsdorff
Professor i konstvetenskap vid Konstvetenskapliga institutionen; Konstvetenskap
- Telefon:
- 018-471 28 89
- E-post:
- jan.von.bonsdorff@konstvet.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken,
Thunbergsvägen 3H
752 38 UPPSALA - Postadress:
- Box 630
751 26 UPPSALA
Professor vid Konstvetenskapliga institutionen; Konstvetenskap
- E-post:
- jan.von.bonsdorff@konstvet.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken,
Thunbergsvägen 3H
752 38 UPPSALA - Postadress:
- Box 630
751 26 UPPSALA
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jan von Bonsdorff utbildades i Tyskland, Sverige och Finland. Han har varit professor vid Universitetet i Tromsø (sedan 1994) och anställdes vid Uppsala universitet 2004 som professor i konstvetenskap. Till forskningen räknar han medeltidens hantverkare och skråkultur samt konsthandel; 1800-talets europeiska konstfält; bildens aktiva användade inom visuell kultur, visuell argumentation och AI. Han gillar att undervisa ute på exkursion men också i lärosalar med digitala hjälpmedel.
Biografi
Jag är professor i konstvetenskap vid Uppsala universitet. Mitt huvudsakliga forskningsområde består av studier (med åtskilliga publikationer) om spridningen och handeln av kyrkokonst under medeltiden, samt organisation av specialhantverkare under senmedeltiden, särskilt i Östersjöområdet. På ett mer teoretiskt plan har sambanden undersökts under den övergripande beteckningen konstgeografi (Kunstgeographie och Großraumforschung), men jag har även skrivit om andra historiska aspekter på transfer av konst, inklusive ekonomihistoria, tekniska frågor och prosopografi. Jag har vidare publicerat om skandinaviska målare si München och Paris i slutet av 1800-talet (t. ex. under ett Humboldt-stipendium i München 1999/2000). Några antologiartiklar berör också den europeisk romantik, särskilt de konstnärliga kopplingarna mellan Köpenhamn, Rom och München samt nationalistiska tendenser i skandinavisk konst under 1800-talet. Jag sysslar även med visuellt berättande och visuell retorik. Några av mina artiklar om visuell narrativitet i serier och illustrerade barnböcker visar detta sidointresse för grafisk konst. Ett annat forskningsområde är den globala konsthistorien: Jag har undersökt t. ex. kopplingar mellan det Osmanska riket och Sverige, vilket resulterat i studier av svenska målare som arbetade i Konstantinopel på 1800-talet. Jag har även publicerat artiklar om globala frågor, såsom kulturell hybriditet och synkretism. Jag har ett stort visuellt intresse och tycker om att handleda elever på alla nivåer, speciellt ute på fältet. Där talar jag mest om arkitektur och design med ett tydligt praktiskt förhållningssätt nära föremålet (som i den populära kursen "Tillämpad föremålsanalys"). Jag tackar sällan nej till möjligheten att föreläsa offentligt utanför universitetet.
Som konsthistoriker tycker jag att det faller naturligt att vända sig till andra discipliner för att på så sätt amla hela det historiska sammanhanget för ett specifikt forskningsområde. Min avhandling Kunstproduktion und Kunstverbreitung im Ostseeraum des Spätmittelalters (Helsingfors 1993; https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:53563/FULLTEXT02.pdf), är ett tidigt exempel på denna holistiska och transnationella syn på konsthistorien som en panhistorisk disciplin. Avhandlingen anses vara en handbok inom området. Sedan början av 1980-talet har jag haft den exceptionella möjligheten att träffa konsthistoriker från alla länder runt Östersjöområdet, även de som tidigare låg bakom järnridån. En längre forskningsperiod i Polen tillförde fler internationella kontakter. Jag vistades elva år vid universitetet i Tromsø fram till 2004, och hade möjlighet att lägga till norskt material till min forskning. Sedan jag flyttade till Uppsala universitet 2004 har jag fokuserat mer på svenska medeltidskällor. Jag är född i Finland, är flerspråkig och har nära anknytning till universiteten i Kiel, Tromsø, Uppsala samt Stockholm, Humboldt och TU universitet i Berlin, och Universitetet i München. Jag har genom åren lett kurser på forskarnivå i ämnen som "Visuell argumentation" och "Kritiskt mediebruk" – här har jag utvecklat ett intresse för bildens agens och dess retoriska och performativa förmåga. Den vetenskapliga illustrationen hör också till detta forskningsområde. Många av mina studenter har valt liknande breda synsätt i sina examensarbeten; vardagstryck, serier, annonser hör till deras källor. Temat "Visuell argumentation" har tagits upp i artikeln "Visual Metaphors, Reinforcing Attributes, and Panofsky’s Primary Level of Interpretation" (2019), som nyligen har lett till en rad nya tillämpningar inom området agens och visuella metaforer som används i bild- och AI-forskning (nu, 2023, finansierad av CIRCUS vid Uppsala universitet). I kölvattnet av dessa forskningsinsatser publicerade jag skissen “From Visual Forms to Metaphors – Targeting Cultural Competence in Image Analysis” tillsammans med Lars Oestreicher, 2021 gick jag med i en utvärderingsgrupp för det pågående projektet ”iArt” (TIB Labs), en CLIP-baserad AI-sökmotor för konst. Sedan 2023 är jag medlem i AI Sweden:s Interdisciplinary Expert Pool for Natural Language Understanding (NLU).
Senaste skrifter och andra media (också populärvetenskapliga)
”Changing Practices in the Commission of Later Middle Ages Church Art in the Baltic Sea Region”, Hansische Identitäten (red. Kerstin Petermann, Anja Rasche, Gerhard Weilandt), Petersberg 2017, s. 75-82
Lübecker Kunst – Handelsware im Ostseeraum, Lübeck 1500 – Kunstmetropole im Ostseeraum. Ausstellung 20. September 2015–10. Januar 2016, Lübeck 2015, s. 39-44
”Kartan och jordgloben – konceptuella kvantumsprång”, Åttio års utblickar mot skilda horisonter. Trehundrasextioen föredragstitlar och sju nya uppsatser, Föreningen för filosofi och specialvetenskap 2015, Uppsala 2015 (Skrifter utgivna av Föreningen för Filosofi och Specialvetenskap XVIII), s. 55-73
”Den medeltida inredningen”, Kyrkan i Gamla Uppsala: från katedral till församlingskyrka (ed. Gunnar Granberg), Karlstad 2014, p. 41-64
”Den rörliga kyrkokonsten – Mobility and Ecclesiastical Art", Himlen är här. Människan och kyrkokonsten under 1000 år. Utställning i Uppsala Domkyrka 18 juni – 16 november 2014, (ed. Helene Warpe Nymansson), Uppsala 2014, p. 46-55
”Kajsa Zetterquist – att artikulera sitt liv som konstnär”, Liv og virke: Per Adde, Kajsa Zetterquist (ed. Oddvar Løkse), Røkland 2013, s. 28-42
”Tyskland, Norden och medeltiden: Johnny Roosval och Adolph Goldschmidt”, Konsten och det nationella: essäer om konsthistoria i Europa 1850-1950 (ed. Martin Olin), Stockholm 2013 (Kungl. Vitterhets historie och antikvitets akademien. Konferenser 76), p. 85-99
"Den smala linjens kraft", 40 år med Alfons Åberg och hans skapare Gunilla Bergström, Stockholm 2012, p. 38-51
”Moln som ting”, Förmodern globalitet: essäer om rörelse, möten och fjärran ting under 10 000 år (ed. Anders Andrén), Lund 2011, p. 219-220
”Rektorsporträtten vid Uppsala universitet – symbolik och tidsbilder”, Rektorer vid Uppsala universitet och deras porträtt (ed. Mats Ola Ottosson), Uppsala 2011 (Acta Universitatis Upsaliensis, Skrifter rörande Uppsala universitet. C, Organisation och historia 91)
& Bengtsson, Herman & Lovén, Christian, ”Uppsala domkyrka: en ny publikation i Sveriges kyrkor”, Kungl. Vitterhets historie och antikvitetsakademiens årsbok, Stockholm 2011, p. 125-135
”Höviskhetens sista suck: Karl Knutsson, Sten Sture och Sankt Göranskulten i Danzig”, Med konstvetenskaplig kompass: Texter tillägnade G.W.B. (ed. Hedvig Brander Jonsson, Emilie Karlsmo), Uppsala 2010
”Tankens form – effektiv visualisering av vetenskap och multimodal undervisning”, Kunskapens nya världar. Mötet mellan pedagogik och teknik vid Uppsala Learning Lab (ed. Jenny Lee), Uppsala 2010, p. 233-242
“Global Aspects on Johnny Roosval’s Concept of the Artedominium”, Crossing cultures: Conflict, Migration and Convergence. The Proceedings of the 32nd International Congress in the History of Art, University of Melbourne, 13-18 January 2008 (ed. Jaynie Anderson), Carlton 2009, p. 86-90
”Undflyende Albertus Pictor”, Uppsala Nya Tidning maj 2009
& Jessica Fröberg, ”Om altarskåpet i Litslena — en presentation i film”, Humanistportalen 2009. http://humanistportalen.konstvet.uu.se/Artiklar/Konstvetenskap/Litslena/
”The Anatomical Theatre at Uppsala University — A Short Cinematic Introduction”, Humanistportalen 2009. http://humanistportalen.konstvet.uu.se/Artiklar/Konstvetenskap/
”Det sköra förhållandet mellan betraktare och bild hos Caspar David Friedrich”, Caspar David Friedrich: den besjälade naturen, Stockholm, Nationalmuseum 2009, p. 123-128
”Innovation och individuation: Några betraktelser över senmedeltida konstnärer i Nordeuropa”, Kunst og kultur 90:2, 2007, s. 92-101
”En gentleman fra Montreal. Christopher Landreths Ryan: et 3D-animeret ’psykogram’”, Kosmorama. Tidsskrift for filmkunst og filmkultur 239, 2007, s. 77-85
”Politisk konst kräver omdöme”, Uppsala Nya Tidning 29/11 2007
“The Inertia of the Canon: Nationalist Projections on Works of Hans Brüggemann and Bernt Notke”, Renaissance Theory (red. James Elkins & Robert Williams), 2008
"Global Aspects on Johnny Roosval’s Concept of the Artedominium”, Crossing cultures: Conflict, Migration and Convergence. The Proceedings of the 32nd International Congress in the History of Art, University of Melbourne, 13-18 January 2008 (red. Jaynie Anderson), Carlton 2009
Senast hållna föredrag (också populärvetenskapliga)
”Zorn, Krohg och Krøyer: Hur man avbildar ljuset i det sena 1800-talets valörmåleri”, Uppsala senioruniversitet, 17 mars 2017
”Grön, grönare, grönst – om den gröna färgens status i konsten från äldre tider till idag”, Alliance Française d'Upsal, Uppsala, 11 februari 2017
”Lätta och svåra bilder – konsten att gilla och att inte gilla”, Universitetets informatörsnätverk, Uppsala 20 september 2016
”Från Lessings fruktbara ögonblick till Marey-effekten: Hur undersöker man berättandet i serier?”, Tecknade serier – teoretiska och metodiska utgångspunkter för forskning, Carolina Rediviva, 16 september 2016
"Tove Janssons många konstnärsroller", Senioruniversitetet, Uppsala, 22 april 2016
”När bilden blir för mycket”, Gävle konstcentrum, 3 december 2015
”Lärdomstraditionen bakom Sveriges Kyrkor samt eventuella framtidsutsikter för forskningsföretaget”, Helge Andshuset, Visby stift, Visby, 17 november 2015
”The dissemination and organisation of specialist artisans in the Medieval Baltic Sea area”, After the Black Death: Painting and Polychrome Sculpture in Norway, Bergen workshop 24-25 September 2015
”Import and Export – Gotland’s Artistical Trade Relations”, Gotland – Kulturelles Zentrum im Hanseraum. Homburger Gespräch 2015 der Böckler-Mare-Balticum-Stiftung in Kooperation mit dem Netzwerk Kunst und Kultur der Hansestädte (Lübeck) und der Universität Uppsala. Gotlands Fornsal, Visby, 31. August – 1. September 2015
”Hälsa och ohälsa i reklamens bilder. Visuell retorik från 1900-talets början" (föredrag tillsammans med Emilie Karlsmo och Hedvig Mårdh), Kulturkommittén för Konst – Läkekonst vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset, 31 mars 2015
”The Dissemination and Organisation of Specialist Artisans in the Medieval Baltic Sea Area”, Internationale und interdisziplinäre Tagung „Hansische Identitäten“ am Alfried Krupp Wissenschaftskolleg Greifswald, 4.3.-7.3.2014
”Die mittelalterlichen Altäre in der Kirche zu Trondenes, Norwegen”. Partes pro toto – Einblicke in kunsthistorische Forschungsfelder der Ostseeregion. Symposium anläßlich des 60. Geburtstages von Uwe Albrecht, 29 november 2014
”Somt är fast, somt är flyktigt. Inredningen i Gamla Uppsala kyrka från äldre tider”, Gamla Uppsala, 19 november 2014
”Zur Methodik der Großraumforschung”, Workshop ”Von der Wahrnehmung über die Kennerschaft zur Interpretation”, Sønderborg slot, 13-14 november 2014
"Den äldre kyrkokonsten i Uppland”, Tensta kyrka 6 november 2014
”Zorn, Krogh, Krøyer: Det sena 1800-talets ljusmåleri”, Pharmacia Veteranerna, 1 oktober 2014
Commentary on Aura Bertoni’s and Maria Lillà Montagnani’s paper “Public architectural art and its spirits of instability”, ISHTIP 2014. The Sixth Annual Workshop of the International Society for the History and Theory of Intellectual Property, Uppsala University, Sweden 2-4 July, 2014
”Att berätta i bild – Tove Jansssons visuella värld”, Steampunk festival 2014 – Swecon 2014, 27-29 juni 2014
“Strong Expressions, Drastic Gestures: An Attempt to Explain Narrative Late Medieval Art”, Tears, Sighs, and Laughter – Medieval Studies, A Marcus Wallenberg Symposium, 6-9 mars 2014
”Surrealistisk konst i Frankrike på tjugo minuter”, Temadag ”Première, premier”, Alliance Française d’Upsal, 8 februari 2014
”Hugga i sten – eller inte?”, 30-årsjubileum för Konstvetenskapliga institutionens vänner, 14 oktober 2013
“The Development of Narrative Reredoses at the Beginning of the 15th Century”, Homburger Gespräch 2013: Symposium Meister Francke und die Kunst des Ostseeraums im 15. Jahrhundert, Nationalmuseum, Helsingfors, 9-10 september 2013
"Vad är det lokala och globala i konsten idag?", Åpning av Adde Zetterquist kunstgalleri, Storjord, 19 juni 2013
“Hilma af Klint: Showing the Spirit”, Symposium Hilma af Klint: Early Abstraction and the Image of Spirituality, Moderna Museet 19 april 2013
”Se på mig! Att iscensätta person och funktion”. Upplands konstförening, Uppsala universitets studiesamling, Slottet, Uppsala 6 mars 2013
”Bures runtavla – runtavlans uppbyggnad, emblematik och ornamentik”, Runråd 59. Johan Bures runtavla, Carolina Rediviva, Uppsala 21 februari 2013
“Zorn, Krohg och Krøyer: personliga projekt i det sena 1800-talets ljusmåleri", Grankulla svenska pensionärer, Grankulla 19 februari 2013
”Skissböcker och mönsterböcker i medeltida och tidigmodern tradition”, Målarboken (Röda boken), Kungl. Vitterhetsakademien 14-15 februari 2013
”Hur ljuset blir en bildkonvention”, Gustavianum 30 november 2012
”Universiteten, Sveriges Kyrkor och framtiden”, Sveriges Kyrkor och akademien. Konferens Uppsala 19 oktober 2012
”Kultur- und Kunst-Austausch im mittelalterlichen Ostseeraum”, Studium Generale, Thema ”Kultur-Austausch”, Universität Lübeck, Lübeck 11 oktober 2012
"Natur, sanning, verklighet": Uppsala konstmuseum och Upplands konstförening 3 oktober 2012
”Zorn, Krohg, Krøyer: personliga projekt i det sena 1800-talets ljusmåleri“, Uppsala Humanistiska Förbund 19 september 2012
“Depicting Action: The ‘Fruitful Moment’ in Sequential and Narrative Art”. Kungl. Vitterhetsakademien 17.8.2012, “Fiction in Global Contexts: History and Recent Developments”, August 16-17, 2012
“Emotions in Medieval Art”, Open lectures: Passions in Art and Music during Five Centuries, National Museum, Stockholm May 9, 2012
"Helene Schjerfbecks personliga projekt: Personlig innovation mot officiellt pålagda projekt", Finlands ambassad 2 februari 2012
"Zorn, Krohg, Krøyer: Problemlösningar i det sena 1800-talets valörmåleri". Zorn och hans tid. Symposium med Zornakademien i Mora den 12-13 juni 2010
Lärda sällskap mm.
Medlem i redaktionsråden för följande tidskrifter
Publikationer
Senaste publikationer
- From Visual Forms to Metaphors (2022)
- Import and Export (2022)
- Carl Gustaf Löwenhielms vyer från Konstantinopel med omgivningar mellan 1824 och 1827 (2021)
- Carl Gustaf Löwenhielm's Turkish Sketchbooks from 1824 to 1827 (2021)
- Visual Metaphors, Reinforcing Attributes, and Panofsky’s Primary Level of Interpretation (2019)
Alla publikationer
Artiklar
- Carl Gustaf Löwenhielms vyer från Konstantinopel med omgivningar mellan 1824 och 1827 (2021)
- De tre altarskåpen i Trondenes kyrkas korProveniens, produktion och utbytesbeteende (2015)
- Politisk konst kräver omdöme (2007)
- Innovation och individuation (2007)
- Die Rolle Münchens für skandinavische Malerinnen und Maler am Ende des 19. Jahrhunderts (2006)
- Att skapa visuella mytopoetiska miljöer (2006)
- Den medelbara medeltiden (2006)
- Imperialissima-mästaren som kategoriseringsproblem (2001)
- Nätkonsten — ett rum för kommunikation? (2001)
- Hva skal vi med kunst? Et blikk på kunst og kultur i Lofotposten året 1959 (2000)
- Spridningen av senmedeltida träskulptur i Nordeuropa — alternativa forskningsstrategier (2000)
- Sterke bilder (2000)
- Sterke bilder (2000)
- Vahvat sanat ja kuvat luovat suomalaista identiteettiä (1999)
- Tårn i Tromsø — hvem ser ner på hvem? (1998)
- Nordiskt konstsamlande och mecenatskap. (1998)
- Mark Harrington i betydelsens förgård (1996)
- Die mittelalterliche Holzskulptur in Schleswig-Holstein - ein Forschungsprojekt (1995)
- Mittelalterliche Holzskulptur in Schleswig-Holstein - ein Forschungsprojekt (1993)
- Maria som Regina coeli, Sponsa Christi eller Maria mediatrix? (1992)
- Skeppsbrottet vid Raseborg och nyländska sjörövare under 1400-talet (1990)
- Das Kunstwerk in der Hand des Historikers (1990)
- Der Revaler Meister Marquard Hasse - eine personenhistorische und stilkritische Umwertung (1987)
- Peter Tångeberg. Mittelalterliche Holzskulpturen und Altarschreine in Schweden. Studien zu Form, Material und Technik, Stockholm 1986 (1987)
- Gerhard Eimer. Bernt Notke. Das Wirken eines niederdeutschen Künstlers im Ostseeraum. Bonn 1985 (1987)
- Kyrkmålningar i Finland (1987)
- Anna Nilsén, Program och funktion i senmedeltida kalkmåleri. Kyrk-målningar i Mälarlandskapen och i Finland 1400-1534. KVHAA 1986 (1987)
- Margareta Kempff. Jordan Målare. Inga Norrby. Johannes Snickares al-tarskåp i Östra Ryds kyrka i Uppland. Kungl. Vitterhets Historie och Antikvitets Aka-demien. Antikvariskt Arkiv 72. Stockholm 1985 (1986)
- Konstruktive Herausforderung (1984)
- Persönlicher Realismus (1984)
- The Royal Shakespeare Company tolkar Dickens (1983)
- Tolkien på film (1983)
- Veit Stoss - ensam och utstött. Ett sällsamt konstnärsöde (1983)
Böcker
- Det vet jag inte med ord, det vet jag med mitt öga (2006)
- Kajsa Zetterquist. "Det vet jag inte med ord, det vet jag med mitt öga" (2006)
- Kunsthistorie i nord. Ottar 3:2000 (2000)
- Austausch und Verbindungen in der Kunstgeschichte des Ostseeraums (1998)
- Figur und Raum. Mittelalterliche Holzbildwerke in ihrem historischen und kunstgeographischen Kontext — Probleme und Erfahrungen (1994)
- Kunstproduktion und Kunstverbreitung im Ostseeraum des Spätmittelalters (1993)
- Kunst und Geschichte im Ostseeraum (1990)
Kapitel
- Import and Export (2022)
- Carl Gustaf Löwenhielm's Turkish Sketchbooks from 1824 to 1827 (2021)
- Visual Metaphors, Reinforcing Attributes, and Panofsky’s Primary Level of Interpretation (2019)
- Changing Practices in the Commission of Later Middle Ages Church Art in the Baltic Sea Region (2017)
- Kartan och jordgloben – konceptuella kvantumsprång (2015)
- Lübecker Kunst – Handelsware im Ostseeraum (2015)
- Den medeltida inredningen (2014)
- Kajsa Zetterquist – att artikulera sitt liv som konstnär (2013)
- Tyskland, Norden och medeltiden: Johnny Roosval och Adolph Goldschmidt (2013)
- Den smala linjens kraft (2012)
- Moln som ting (2011)
- Rektorsporträtten vid Uppsala universitet – symbolik och tidsbilder (2011)
- Uppsala domkyrka: en ny publikation i Sveriges kyrkor (2011)
- Tankens form – effektiv visualisering av vetenskap och multimodal undervisning (2010)
- Höviskhetens sista suck (2010)
- Global Aspects on Johnny Roosval’s Concept of the Artedominium (2009)
- Det sköra förhållandet mellan betraktare och bild hos Caspar David Friedrich (2009)
- Skandinavische Maler in München im 19. Jahrhundert (2008)
- The Inertia of the Canon: Nationalist Projections on Works of Hans Brüggemann and Bernt Notke (2008)
- Moln: Gräns och transcendens i tidig bildkonst (2008)
- Det vertikala landskapet. (2002)
- Marit Følstad's Integrity of the Body (2002)
- Münchens nordiska och internationella konstnärsgrupper på 1870- och 1880-talet (2002)
- Innerligheternas spegling (2002)
- Funktion okänd (2002)
- Der Blick von innen - das Kunstwerk als historische Quelle (2001)
- Is Art a Tool for Shaping Identity? (2001)
- Kyrkokonsten under nordisk medeltid (2001)
- Inne och ute i arkitekturen: fiskehjell och rummets deixis (2000)
- Fjättrandet av naturen — ögats erövrande av omgivningen (1998)
- Visualisering, visualistik och vidare visioner (1998)
- Hjärtat och havet — Sylvi Bergsdals tankar om konst (1998)
- Is Art a Barometer for Wealth? (1998)
- Hantverkare i senmedeltidens Stockholm (1997)
- Sakforskning, ordgeografi och konstgeografi (1997)
- Bruk av digitale bilder i undervisning og forskning – noen refleksjoner (1996)
- Zur Methodik der kunsthistorischen Großraumforschung (1994)
- Art Transfer in the Baltic Sea Area (1993)
- Kunstverbreitung und Kunsthandel im Hanseraum aus quellenkritischer Sicht — am Beispiel der Bestellungsgeschichte des Birgitta-Altars in Vadstena 1455-1459 (1991)
- Rekonstruktion und Dekonstruktion (1991)
- Hansekonsten - finns den? (1990)
- Bericht über die Diskussion der ersten Sektion (1990)
- Vadstena kloster - ett konstcentrum? (1990)
- Menschenspuren - von aussen (1987)