Stefan Arora-Jonsson
Professor i företagsekonomi, särskilt organisation vid Företagsekonomiska institutionen; Professorer, lärare, forskare
- Telefon:
- 018-471 39 59
- E-post:
- stefan.jonsson@fek.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum
Kyrkogårdsgatan 10, ingång C
751 20 UPPSALA - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
- Akademiska meriter:
- ED, docent
- CV:
- Ladda ned CV
Kort presentation
Stefan Arora-Jonsson (har tidigare publicerat som Stefan Jonsson) arbetar inom fältet organisation med frågor som rör samhällets organisering. Exempel på frågeställningar som undersöks är konkurrensens organisation, vilken effekt konkurrens har på organiseringen av skolor, politiska partiers identitets- baserade konkurrens, samt hur skandaler kan smitta mellan organisationer.
Se även intervju: https://www.youtube.com/watch?v=m2uG5_whsEA
Nyckelord
- skolan
- organisation
- offentlig sektor
- konkurrens
Biografi
Stefan Jonson disputerade vid Handelshögskolan i Stockholm, 2003, och tjänstgjorde under perioden 2007- 2010 som vetenskapsattaché vid svenska ambassaden i New Delhi, Indien. Sedan 2011 är Stefan professor vid företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet.
Stefan var ledamot i Sveriges Unga Akademi under perioden 2012-2017 (http://www.sverigesungaakademi.se/236.html)
En fullständig publikationslista finns på http://scholar.google.se/citations?user=Qigi9OYAAAAJ&hl=sv
Forskning
Stefan Jonsson forskar kring frågor om konkurrens och organisation. Tidigare forskning har berört informella normers roll i formeringen av konkurrens på finansiella marknader samt hur dåligt rykte kan smitta av sig på oskyldiga organisationer. För närvarande inriktas forskningen på konkurrensens effekter på organisationer, speciellt inom det svenska skolsystemet.

Publikationer
Senaste publikationer
Beyond the silver bullet: unveiling multiple pathways to school turnaround
Ingår i School Effectiveness and School Improvement, s. 214-249, 2024
- DOI för Beyond the silver bullet: unveiling multiple pathways to school turnaround
- Ladda ner fulltext (pdf) av Beyond the silver bullet: unveiling multiple pathways to school turnaround
Teaching schools to compete: the case of Swedish upper secondary education
Ingår i Socio-Economic Review, s. 1451-1476, 2024
- DOI för Teaching schools to compete: the case of Swedish upper secondary education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teaching schools to compete: the case of Swedish upper secondary education
Losing Their Religion: Organizational Identity Hybridization of British Political Parties 1950–2015
Ingår i Journal of Management, 2024
- DOI för Losing Their Religion: Organizational Identity Hybridization of British Political Parties 1950–2015
- Ladda ner fulltext (pdf) av Losing Their Religion: Organizational Identity Hybridization of British Political Parties 1950–2015
The Construction of Competition in Public Research Funding Systems
Ingår i Handbook of Public Funding of Research, s. 172-184, Edward Elgar Publishing, 2023
Storföretagens tysta motstånd mot förändring
Ingår i Organisation & Samhälle, 2023
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Beyond the silver bullet: unveiling multiple pathways to school turnaround
Ingår i School Effectiveness and School Improvement, s. 214-249, 2024
- DOI för Beyond the silver bullet: unveiling multiple pathways to school turnaround
- Ladda ner fulltext (pdf) av Beyond the silver bullet: unveiling multiple pathways to school turnaround
Teaching schools to compete: the case of Swedish upper secondary education
Ingår i Socio-Economic Review, s. 1451-1476, 2024
- DOI för Teaching schools to compete: the case of Swedish upper secondary education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teaching schools to compete: the case of Swedish upper secondary education
Losing Their Religion: Organizational Identity Hybridization of British Political Parties 1950–2015
Ingår i Journal of Management, 2024
- DOI för Losing Their Religion: Organizational Identity Hybridization of British Political Parties 1950–2015
- Ladda ner fulltext (pdf) av Losing Their Religion: Organizational Identity Hybridization of British Political Parties 1950–2015
Storföretagens tysta motstånd mot förändring
Ingår i Organisation & Samhälle, 2023
Slander, Shouts, and Silence: Incumbent Resistance to Disruptive Logics
Ingår i Organization Theory, s. 1-21, 2022
- DOI för Slander, Shouts, and Silence: Incumbent Resistance to Disruptive Logics
- Ladda ner fulltext (pdf) av Slander, Shouts, and Silence: Incumbent Resistance to Disruptive Logics
The Three Loci of Organizational Identity Work: Prospective, Current and Former Members
Ingår i Academy of Management Annual Meeting Proceedings, 2022
Where Does Competition Come From?: The role of organization
Ingår i Organization Theory, s. 1-24, 2020
- DOI för Where Does Competition Come From?: The role of organization
- Ladda ner fulltext (pdf) av Where Does Competition Come From?: The role of organization
Ingår i Proceedings of the Academy of Natural Sciences of Philadelphia, s. 21201-21208, 2020
- DOI för Explaining the homogeneous diffusion of COVID-19 nonpharmaceutical interventions across heterogeneous countries
- Ladda ner fulltext (pdf) av Explaining the homogeneous diffusion of COVID-19 nonpharmaceutical interventions across heterogeneous countries
Ingår i Organisation & Samhälle, s. 22-28, 2019
Organizing a Competitive Logic in the Swedish School Market
Ingår i Academy of Management Proceedings, 2019
Asymmetry of Customer Loss and Recovery under Endogenous Partnerships: Theory and Evidence
Ingår i International Economic Review, s. 3-30, 2016
- DOI för Asymmetry of Customer Loss and Recovery under Endogenous Partnerships: Theory and Evidence
- Ladda ner fulltext (pdf) av Asymmetry of Customer Loss and Recovery under Endogenous Partnerships: Theory and Evidence
Ingår i Organization science (Providence, R.I.), s. 106-122, 2016
The Limits of Media Effects: Field Positions and Cultural Change in a Mutual Fund Market
Ingår i Organization science (Providence, R.I.), s. 464-481, 2011
Ubiquity and Legitimacy: Disentangling Diffusion and Institutionalization
Ingår i Sociological theory, s. 27-53, 2011
Refraining from Imitation: Professional Resistance and Limited Diffusion in a Financial Market
Ingår i Organization science (Providence, R.I.), s. 172-186, 2009
Lika barn syndar mest: företagsskandaler i media och dess effekter
Ingår i Tvärsnitt, 2009
Artiklar, forskningsöversikt
Ingår i Administrative Science Quarterly, s. 195-228, 2009
Normative Barriers to Imitation: Social Complexity of Core Competences in a Mutual Fund Industry
Ingår i Strategic Management Journal, s. 517-536, 2009
Böcker
Att styra organisationer med konkurrens
Studentlitteratur AB, 2018
Kapitel i böcker, delar av antologi
The Construction of Competition in Public Research Funding Systems
Ingår i Handbook of Public Funding of Research, s. 172-184, Edward Elgar Publishing, 2023
A new understanding of competition
Ingår i Competition, s. 1-25, Oxford University Press, 2021
Competition unbundled: taking stock and looking forward
Ingår i Competition, s. 221-236, Oxford University Press, 2021
Convincing others that they are competing: the case of schools
Ingår i Competition, s. 77-92, Oxford University Press, 2021
The Origins of Competition: institution and organization
Ingår i Competition, s. 61-76, Oxford University Press, 2021
Resituating Corporate Governance
Ingår i Corporate Governance in Action, s. 1-24, Routledge, 2018
Ingår i Corporate Governance in Action, s. 163-183, Routledge, 2018
A Field Approach to Corporate Governance
Ingår i Corporate Governance in Action, s. 25-41, Routledge, 2018
Ingår i Corporate Governance in Action, s. 185-198, Routledge, 2018
Isomorphism, diffusion and decoupling: Concept evolution and theoretical challenges.
Ingår i The SAGE handbook of organizational institutionalism, s. 77-102, Sage Publications, 2017
The Meaning Of Economic Democracy: Institutional Logics, Parabiosis, And The Construction Of Frames
Ingår i How Institutions Matter!, s. 71-99, Emerald Group Publishing Limited, 2017
Media and Organizations: Images, Practices and Organizing
Ingår i Organizations and the Media, s. 1-14, Routledge, 2014
Ingår i Organizations and the Media, Routledge, 2014
Isomorphism, Diffusion and Decoupling
Ingår i The SAGE Handbook of Organizational Institutionalism, s. 78-98, SAGE Publications, 2008
Konferensbidrag
Singulare Tantum: Product Valorization in the Emergence of Oppositional Identities
Ingår i Academy of Management Proceedings, 2023
Language Use to Foster the Acceptance of Organizational Identity Change
Ingår i Academy of Management Proceedings, 2023
Manuskript (preprint)
Rapporter
2021