Stefan Arora-Jonsson
Professor i företagsekonomi, särskilt organisation vid Företagsekonomiska institutionen; Professorer, lärare, forskare
- Telefon:
- 018-471 39 59
- E-post:
- stefan.jonsson@fek.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum
Kyrkogårdsgatan 10, ingång C
751 20 UPPSALA - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
- Akademiska meriter:
- ED, docent
- CV:
- Ladda ned CV
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Stefan Arora-Jonsson (publicerar som Stefan Jonsson) arbetar inom fältet organisation med frågor som rör samhällets organisering. Exempel på frågeställningar som undersöks är konkurrensens organisation, vilken effekt konkurrens har på organiseringen av skolor, politiska partiers identitets- baserade konkurrens, samt hur skandaler kan smitta mellan organisationer.
Se även intervju: https://www.youtube.com/watch?v=m2uG5_whsEA
Nyckelord
- konkurrens
- offentlig sektor
- organisation
- skolan
Biografi
Stefan Jonson disputerade vid Handelshögskolan i Stockholm, 2003, och tjänstgjorde under perioden 2007- 2010 som vetenskapsattaché vid svenska ambassaden i New Delhi, Indien. Sedan 2011 är Stefan professor vid företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet.
Stefan var ledamot i Sveriges Unga Akademi under perioden 2012-2017 (http://www.sverigesungaakademi.se/236.html)
En fullständig publikationslista finns på http://scholar.google.se/citations?user=Qigi9OYAAAAJ&hl=sv
Forskning
Stefan Jonsson forskar kring frågor om konkurrens och organisation. Tidigare forskning har berört informella normers roll i formeringen av konkurrens på finansiella marknader samt hur dåligt rykte kan smitta av sig på oskyldiga organisationer. För närvarande inriktas forskningen på konkurrensens effekter på organisationer, speciellt inom det svenska skolsystemet.
Media
Publikationer
Senaste publikationer
- Beyond the silver bullet (2024)
- Teaching schools to compete (2024)
- Losing Their Religion (2024)
- The Construction of Competition in Public Research Funding Systems (2023)
- Storföretagens tysta motstånd mot förändring (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Beyond the silver bullet (2024)
- Teaching schools to compete (2024)
- Losing Their Religion (2024)
- Storföretagens tysta motstånd mot förändring (2023)
- The Three Loci of Organizational Identity Work (2022)
- Slander, Shouts, and Silence (2022)
- Where Does Competition Come From? (2020)
- Explaining the homogeneous diffusion of COVID-19 nonpharmaceutical interventions across heterogeneous countries (2020)
- Organizing a Competitive Logic in the Swedish School Market (2019)
- Konkurrens som organisation (2019)
- Asymmetry of Customer Loss and Recovery under Endogenous Partnerships (2016)
- The Travails of Identity Change: Competitor Claims and Distinctiveness of British Political Parties, 1970-1992 (2016)
- Ubiquity and Legitimacy (2011)
- The Limits of Media Effects (2011)
- Lika barn syndar mest (2009)
- Refraining from Imitation (2009)
- Undeserved Loss (2009)
- Normative Barriers to Imitation (2009)
Böcker
- Competition (2021)
- Att styra organisationer med konkurrens (2018)
- Organizations and the Media (2014)
Kapitel
- The Construction of Competition in Public Research Funding Systems (2023)
- The Origins of Competition (2021)
- A new understanding of competition (2021)
- Competition unbundled (2021)
- Convincing others that they are competing (2021)
- Governance Relations (2018)
- Conclusions (2018)
- A Field Approach to Corporate Governance (2018)
- Resituating Corporate Governance (2018)
- The Meaning Of Economic Democracy (2017)
- Isomorphism, diffusion and decoupling (2017)
- Fleeting Fleet Street (2014)
- Media and Organizations (2014)
- Isomorphism, Diffusion and Decoupling (2008)
Konferenser
- Language Use to Foster the Acceptance of Organizational Identity Change (2023)
- Singulare Tantum (2023)