Karin Fängström
Associerad forskare vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap; Socialmedicin/CHAP
- Telefon:
- 018-471 65 76
- Mobiltelefon:
- 073-469 77 82
- E-post:
- karin.fangstrom@pubcare.uu.se
- Besöksadress:
- BMC, Husargatan 3, Uppsala
- Postadress:
- Box 564
751 22 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är leg. psykolog och har disputerat inom CHAP, Child Health and Parenting Research Group. Min forskning rör barn i förskoleåldern och jag är involverad i flera projekt där barnen, oftast genom intervjuer, får göra sina röster hörda. Jag är också ansvarig för att utveckla och utvärdera en ny modell för tidiga insatser till barn i 1,5-6 års åldern med neuropsykiatriska problem.
https://orcid.org/0000-0001-9879-941X
Nyckelord
- barn
- föräldraskapsstöd
- in my shoes
- intervjumetoder
Biografi
Min forskning rör framförallt de yngre barnens perspektiv och hur vi genom att göra intervjuer kan få en bättre bild av barnens upplevelser, känslor, tankar och åsikter. För att göra det behöver vi ha bra intervjumetoder. Jag har studerat en datorassisterad metod som heter In My Shoes, som visat sig ge tillförlitlig information från förskolebarn, men också hjälpa dem att berätta nyanserat och detaljerat om sina upplevelser. Vidare verkar metoden vara särskilt lämpliga för blyga och svårkommuncierade barn.
Forskning
Nuvarande forskningprojekt handlar om att ta fram, prova och utvärdera en föräldrakurs som riktar sig till föräldrar med barn i åldern 2-6 år som har neuropsykiatriska svårigheter. Kursen tas fram tillsammans med mödra- och barnhälsovårdspsykologer specialpedagoger, BHV-sjuksköterskor samt utifrån föräldrars och barns behov. Kursen har provats och utvärderats kvalitativt.
Publikationer
Senaste publikationer
- "Daddy comforts me" (2024)
- 'Of course you crash' (2024)
- Parenting children with disabilities in Sweden (2024)
- 'They Yell and I Yell Back' (2023)
- Family-Based Intervention for Substance Using Parents (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- "Daddy comforts me" (2024)
- 'Of course you crash' (2024)
- Parenting children with disabilities in Sweden (2024)
- 'They Yell and I Yell Back' (2023)
- Family-Based Intervention for Substance Using Parents (2023)
- Are We Ready to Really Hear the Voices of Those Concerned? (2023)
- Patterns of mental health problems and well-being in children with disabilities in Sweden (2023)
- Successful implementation of parenting support at preschool (2022)
- Social workers’ perspectives on a medical home model for children and adolescents in out of home care (2021)
- The feasibility of the In My Shoes computer assisted interview for eliciting evaluative content in interviews with young children (2020)
- Children want parents to ask for permission before 'sharenting' (2020)
- Evaluation of the Teaching Recovery Techniques community-based intervention for unaccompanied refugee youth experiencing post-traumatic stress symptoms (Swedish UnaccomPanied yOuth Refugee Trial; SUPpORT) (2020)
- Evaluation of the teaching recovery techniques community-based intervention for accompanied refugee children experiencing post-traumatic stress symptoms (Accompanied refugeeS In Sweden Trial; ASsIST) (2020)
- Is the Strengths and Difficulties Questionnaire with a Trauma Supplement a Valuable Tool in Screening Refugee Children for Mental Health Problems? (2019)
- Evaluation of a group intervention for unaccompanied refugee minors with PTSD symptoms in Sweden (2018)
- Teaching Recovery Techniques (2018)
- The computer-assisted interview In My Shoes can benefit shy preschool children's communication (2017)
- “And they gave me a shot, it really hurt” – Evaluative content in investigative interviews with young children (2017)
- 'I felt a little bubbly in my tummy' (2016)
- In My Shoes - Validation of a computer assisted approach for interviewing children (2016)
- Uppsala Triple P trial (2012)
- “They yell and I yell back”: Pre-schoolers’ voices from inside the coercive cycle