Maria Wennerström Wohrne
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 18 33
- Mobiltelefon:
- 070-425 08 13
- E-post:
- maria.wennerstrom_wohrne@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Nyckelord
- litteraturvetenskap
- lärarutbildning
- läsforskning
- poesididaktik
- svenskämnesdidaktik
Biografi
Universitetslektor i didaktik med inriktning mot svenska, vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsvetenskap, sedan 2022-03-01.
Pågående forskningsprojekt: "Broar av poesi. Om lyrikläsning i förskoleklassen".
Disputerade 2003 i litteraturvetenskap.
Gymnasielärarexamen med ämneskombinationen svenska och franska 1994.
Pedagogisk utvecklare vid Avdelningen för kvalitetsutveckling. Enheten för universitetspedagogik (Uppsala universitet) mellan 2009 och 2019.
Medverkade mellan 2011 och 2014 i det VR-finansierade forskningsprojektet ”Fiktionsläsningen i internetsamhället”, om unga vuxnas förhållande till fiktionslitteratur.
Undervisade inom lärarprogrammet vid litteraturvetenskapliga institutionen samt inom översättarprogrammet vid institutionen för nordiska språk mellan 2003 och 2010.
Projektanställd som forskningsassistent vid Teologiska institutionen under ht- 98; inom projektet "Modernitetens ansikten. Livsåskådningar i nordisk litteratur."
Undervisade om skandinavisk litteratur vid Uppsala University International Summer Session (UISS), -94.
Litteraturkritiker på frilansbasis vid bl.a. Uppsala Nya Tidning, Svenska Dagbladet och den litterära tidskriften Karavan mellan 1999 och 2011.
Publikationer
Senaste publikationer
- ”AV SIN FANTASI LÄR MAN SIG!”– ELLER? (2024)
- "Men poesi är något helt annat" (2023)
- Fiction and Professional Development among University Faculty (2017)
- Ethics, power and heterogeneity through the lens of literary fiction in the practice of educational development (2016)
- "Någonstädes mellan sol och söder, mellan nord och natt" (2015)
Alla publikationer
Artiklar
- ”AV SIN FANTASI LÄR MAN SIG!”– ELLER? (2024)
- Var mordet på Antigone ett hedersbrott? (2005)
- Uppiggande arbete och ansträngande lek i Oei (2005)
- Michaux och språkets haveri (2004)
- Äventyraren som äventyrade Europas självbild (2004)
- Diderots verk - en flaskpost till vår tid (2003)
- Figaros roande allvar talar till vår tid (2002)
- "'På stället beslöt jag mig för att berika mitt fädernesland med detta mäktiga verk!'" (2001)
- För Henri Michaux var verklighetens ramar alltför snäva (2001)
- Berikade sitt fädernesland med heliga manuskript. Översättaren/indienresenären Anquétil-Duperron introduceras härmed (2001)
- Vågens kärlek till rörelsen. Michaux mellan öst och väst (1999)
- Stilistisk åderlåtning (1994)
Böcker
- "Någonstädes mellan sol och söder, mellan nord och natt" (2015)
- Att översätta världen (2003)
- Skepsis och tilltro – en studie i Henri Michaux' språksyn (2000)
Kapitel
- "Men poesi är något helt annat" (2023)
- Samspelet mellan tolkning och självreflektion i unga vuxnas läsning av skönlitteratur (2015)
- "Samspelet mellan tolkning och självreflektion i unga vuxnas läsning av skönlitteratur" (2015)
- "Pia Tafdrup, Ge sig hän" (2007)
- Språk som murar och besvärjande sång. (2001)
Konferenser
- Fiction and Professional Development among University Faculty (2017)
- Ethics, power and heterogeneity through the lens of literary fiction in the practice of educational development (2016)
- Sökande efter mönster och valmöjligheter. Samspelet mellan tolkning och självreflektion i unga vuxnas läsning av skönlitteratur (2013)
- Affective and Intellectual Approaches to Literary Narrative. An Empirical Study of three Types of Readers (2013)
- Leaving the door open, ajar or closed to literary fiction. Teenagers' attitudes towards reading and literary texts. (2013)
- How do young people create their identity by interacting with literary fiction? Attitudes to reading among pupils in three types of upper secondary schools (2012)
- 'Tycker att det är kul, därför känns det utmanande och roligt.' Om attityder till fiktionsläsning i fem gymnasieklasser. (2012)
- La poésie comme force de résistence et mode d'engagement indirect. Henri Michaux et l'évocation de l'Europe en guerre dans la suite de poèmes 'La Marche dans le Tunnel' (2008)
- Språk som murar och besvärjande sång. En jämförelse mellan Katarina Frostensons och Henri Michaux' språksyn. (1998)