Sabine Gebert Persson
Universitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen; Professorer, lärare, forskare
- Telefon:
- 018-471 27 69
- E-post:
- sabine.gebert-persson@fek.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum
Kyrkogårdsgatan 10, ingång C
751 20 UPPSALA - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
- Akademiska meriter:
- ED, docent
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag heter Sabine Gebert Persson och är docent i marknadsföring vid företagsekonomiska institutionen där jag forskar inom marknadsföring och undervisar på kandidat- och mastersnivå. Jag är också programansvarig för mastersprogrammet Företagande och Ledning. Mitt forskningsområde är inom B2B-relationer och legitimitet likväl som konsumentbeteende.
Forskning
Forskningsprojekt 2018-2020
-
Hållbara besök - mellan kartan och besökarens verklighet. Forskningsprojektet sker inom ramen för tillväxtprogrammet Hållbara Gotland som finansieras av Region Gotland och Tillväxtverket och där Uppsala universitet också bidrar med delfinansiering. För mer information se denna länk: Tillväxtverkets sida om Hållbara Gotland . Vi som ingår i detta projekt är: Sabine (projektledare), John Östh och Marina Toger båda från Kulturgeografiska institutionen, Karin Ågren, ekonomisk historia och Ulrika Persson-Fischier, Klas Palm och Rickard Grassman som alla är från institutionen för teknikvetenskaper, divisionen industriell teknik och ledning.
-
Hållbara Besök - Ledning och organisation. Inom ramen för forskningsprogrammet Hållbara Besök finns det en grupp forskare som studerar hur Gotland som destination organiseras och hur detta påverkas av den nya kryssningskajen som invigs 2018. För mer info om forskningsprogrammet se denna sida: Hållbara Besök De som ingår i detta projekt är Fredrik Sjöstrand, företagsekonomi; Karin Ågren, ekonomisk historia och Ulrika Persson-Fischier, antropolog och undervisar på institutionen för teknikvetenskaper
Publikationer
Senaste publikationer
- Enabling sustainable visits (2023)
- Concluding remarks (2023)
- Enabling sustainable visits (2023)
- Destination governance as meta-organising (2023)
- What You See is Where You Go (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- What You See is Where You Go (2023)
- Online insurance claims (2019)
- Network approach to public-private organizing of destinations (2018)
- Has research on the internationalization of firms from an IMP perspective resulted in a theory of internationalization? (2015)
- Interpartner legitimacy effects on cluster inititiative formation and development processes (2014)
- On the discursive contest of an international M&A relationship development process within financial services (2014)
- Faktorer som påverkar kommunikation och distribution av finansiella tjänster via Internet (2013)
- Faktorer som påverkar kommunikation och distribution av finansiella tjänster via Internet (2013)
- Determinants of digitally institigated insurance relationships (2011)
- Interpartner legitimacy in Regional Strategic Networks (2011)
- Determinants of Digitally Instigated Insurance Relationships (2011)
- Understanding legitimacy in a foreign market entry process (2009)
- Etablering av försäkringsverksamhet på utvecklingsmarknader (emerging markets) (2008)
Böcker
Kapitel
- Concluding remarks (2023)
- Enabling sustainable visits (2023)
- Destination governance as meta-organising (2023)
- Legitimacy in the Business Network Context (2016)
- Webbaserade tjänster och förtroende – vardagsmat för banker, utmaning för försäkringsbolag? (2015)
- Webbaserade tjänster och förtroende (2015)
Konferenser
- Public and private networks in tourism – (2019)
- DMOs as cargo cults? (2018)
- Do relationships matter in using online insurance services? (2017)
- Using online insurance services: a matter of trust, technology – or the relationship? (2015)
- Using online insurance services (2015)
- The use or non-use of an online insurance service (2014)
- The network approach (2014)
- Theories within the IMP approach (2014)
- A revival of the intra-organizational perspective (2014)
- Towards a theoretical model of legitimacy in a network context (2013)
- Gaining Legitimacy in a Network Context (2003)