Anita Hussénius
Forskare vid Centrum för genusvetenskap
- Telefon:
- 018-471 57 95
- E-post:
- Anita.Hussenius@gender.uu.se
- Besöksadress:
- Villavägen 6A
752 36 UPPSALA - Postadress:
- Box 527
751 20 Uppsala
Ladda ned kontaktuppgifter för Anita Hussénius vid Centrum för genusvetenskap
- Akademiska meriter:
- FD
Kort presentation
Från en disciplinär bakgrund i organisk kemi, har mitt forskningsintresse idag en betydligt bredare och tvärvetenskaplig plattform; i dess bredaste bemärkelse handlar det om att anlägga genus-/feministiska perspektiv på naturvetenskaplig verksamhet och framförallt naturvetenskaplig undervisning. Mer specifikt handlar det om hur en ökad genusmedvetenhet och kunskap om naturvetenskapens 'kultur', så som den formats historiskt och socialt, kan påverka lärares undervisning i dessa ämnen.

Publikationer
Urval av publikationer
Interstitial spaces: A model for transgressive processes
Ingår i Illdisciplined Gender, s. 11-30, Springer, 2016
Science Education for all, some or just a few?
Ingår i Culture Studies of Science Education, s. 255-262, 2014
Ignoring half the sky: a feminist critique of science education’s knowledge society
Ingår i Science education for diversity theory and practice, s. 301-316, Springer Publishing Company, 2013
Interweaving feminist critique into science, education, and teaching for preservice teachers.
2013
Integrated gender teaching – within subject courses in teacher education
Ingår i Gender Studies Education and Pedagogy, s. 19-23, Nationella sekretariatet för genusforskning, 2013
Transgressive identities and interstitial spaces
2013
Witches,alchemists, poisoners and scientists: changing image of chemistry
Ingår i Celebrating the 100th Anniversary of Madam Maria Sklodowska Curie’s Nobel Prize in Chemistry, s. 191-204, Sense Publishers, 2011
En plastisk sak som lär nytt hela livet
Ingår i Pedagogiska magasinet, s. 26-30, 2010
Gender Theory as a Tool for Analysing Science Teaching
Ingår i Teaching and Teacher Education, s. 336-343, 2009
Senaste publikationer
Mobiltelefonen och elevers agens i experimentella aktiviteter
2024
Ingår i 40 år av genusforskning!, s. 81-88, Uppsala universitet, 2023
Genus, emotioner och material i laborativ undervisning.
2023
Making a fuss and taking it slow: re-working science education theory, method and research practices
Ingår i ECER 2023 - The Value of Diversity in Education and Educational Research, 2023
The researcher’s inherent bias – ”we are part of that nature we seek to understand”
2023
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Chafing borderlands: obstacles for science teaching and learning in preschool teacher education
Ingår i Cultural Studies of Science Education, s. 433-452, 2020
- DOI för Chafing borderlands: obstacles for science teaching and learning in preschool teacher education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Chafing borderlands: obstacles for science teaching and learning in preschool teacher education
Trouble the gap: gendered inequities in STEM education
Ingår i Gender and Education, s. 573-576, 2020
Ingår i Högre Utbildning, s. 1-13, 2018
Ingår i Research in science education, s. 691-715, 2018
- DOI för Pre-service teachers' views of the child: Reproducing or challenging gender stereotypes in science in preschool
- Ladda ner fulltext (pdf) av Pre-service teachers' views of the child: Reproducing or challenging gender stereotypes in science in preschool
Ingår i Tidskrift för genusvetenskap, 2018
Naturvetenskap och utbildning. En materiell, skev, "sexig" och skavande historia?
Ingår i Tidskrift för genusvetenskap, s. 2-5, 2018
Bland provrör och spektrometrar.: Materiens agens och materiell dysfunktionalitet
Ingår i Tidskrift för genusvetenskap, s. 31-50, 2018
"Are we to become a gender university?': Facets of resistance to a gender equality project
Ingår i Gender, Work and Organization, s. 127-143, 2018
Ingår i Cultural Studies of Science Education, s. 395-423, 2017
Ingår i Cultural Studies of Science Education, s. 1115-1134, 2016
Spotting the science culture – Integrating gender perspectives into science courses.
Ingår i International Journal of Gender, Science and Technology, s. 91-103, 2015
Ämnesinnehåll och genusmedvetenhet i samspel för en mer inkluderande naturvetenskap
Ingår i Högre Utbildning, s. 109-125, 2014
Ämnesinnehåll och genusmedvetenhet i samspel för en mer inkluderande naturvetenskap
Ingår i Högre Utbildning, s. 109-125, 2014
"Här håller vi inte på med genus, här håller vi på med naturvetenskap"
Ingår i Vetenskapsrådet Resultatdialog 2014, s. 98-108, 2014
Science Education for all, some or just a few?
Ingår i Culture Studies of Science Education, s. 255-262, 2014
En plastisk sak som lär nytt hela livet
Ingår i Pedagogiska magasinet, s. 26-30, 2010
Gender Theory as a Tool for Analysing Science Teaching
Ingår i Teaching and Teacher Education, s. 336-343, 2009
Carbon electrode morphology and thermal stability of the passivation layer.
Ingår i J. Power Sources, s. 87, 2001
Ingår i Acta Chemica Scandinavica, s. 911-920, 1998
Ingår i Chemical Communications, s. 2693-2694, 1998
Theoretical studies of proton transfer reactions in 1-methylindene
Ingår i ACTA CHEMICA SCANDINAVICA, s. 541-548, 1998
Kinetic study of a homodienyl-[1,5]-hydrogen shift in a vinylzaziridine
Ingår i Journal of Physical Organic Chemistry, s. 623-625, 1996
Doktorsavhandlingar, sammanläggning
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i 40 år av genusforskning!, s. 81-88, Uppsala universitet, 2023
Ingår i Transdisciplinary Feminist Research: Innovations in Theory, Method and Practice, s. 184-197, Routledge, 2020
Ingår i Material Practice and Materiality: Too Long Ignored in Science Education, s. 233-244, Springer Publishing Company, 2019
Using Spacetimemattering to Engage Science Education with Matter and Material Feminism
Ingår i Material Practice and Materiality: Too Long Ignored in Science Education, s. 39-50, Springer Publishing Company, 2019
Ingår i Resultatdialog 2019, s. 10-13, Swedish Research Council, Vetenskapsrådet, 2019
Learning about the material, struggling with entanglement and staying with the trouble
Ingår i Critical Voices in Science Education Research:, s. 235-245, Springer International Publishing, 2019
Ingår i 13 Questions in Science Education, s. 361-373, Peter Lang Publishing Group, 2018
Interstitial spaces: A model for transgressive processes
Ingår i Illdisciplined Gender, s. 11-30, Springer, 2016
"Här håller vi inte på med genus, här håller vi på med naturvetenskap"
Ingår i Resultatdialog 2014, Vetenskapsrådet, 2014
Ignoring half the sky: a feminist critique of science education’s knowledge society
Ingår i Science education for diversity theory and practice, s. 301-316, Springer Publishing Company, 2013
Integrated gender teaching – within subject courses in teacher education
Ingår i Gender Studies Education and Pedagogy, s. 19-23, Nationella sekretariatet för genusforskning, 2013
Integrerad undervisning om genus - på lärarprogrammets ämneskurser.
Ingår i Genusvetenskapens pedagogik och didaktik, s. 34-42, Nationella sekretariatet för genusforskning, 2012
Witches,alchemists, poisoners and scientists: changing image of chemistry
Ingår i Celebrating the 100th Anniversary of Madam Maria Sklodowska Curie’s Nobel Prize in Chemistry, s. 191-204, Sense Publishers, 2011
Visualisering av molekyler och kemiska reaktioner med hjälp av datorteknik
Ingår i Att undersöka det pedagogiska frirummet, Uppsala universitet, 2000
Konferensbidrag
Mobiltelefonen och elevers agens i experimentella aktiviteter
2024
Genus, emotioner och material i laborativ undervisning.
2023
Making a fuss and taking it slow: re-working science education theory, method and research practices
Ingår i ECER 2023 - The Value of Diversity in Education and Educational Research, 2023
The researcher’s inherent bias – ”we are part of that nature we seek to understand”
2023
2020
2017
2016
Science faculty as teacher educators: a feminist perspective
2016
Apparatus from a Baradian perspective: Implications for practice
2016
Reaching out across epistemological borders
2016
Ingår i ECER 2016: Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, 2016
Reaching out across epistemological borders
2016
Communicating through silence: Examining the unspoken and the unsaid in discussions about science
2015
Communicating through silence: Examining the unspoken and the unsaid in discussions about science
2015
Using spacetimemattering to engage science education with matter and material feminism
2015
Making matter matter to make feminism and gender matter in science education
2014
Critiquing science, thinking gender in science teacher education.
2014
Can material feminism make gender matter in 21st science education research?
2014
Can the Ambition with Individualize Pedagogy Limit the Children in Pre-school?
2014
Can the ambition to individualize pedagogy limit the children in pre-school?
2014
Interstitial spaces - a model for challenge and change.
2014
Chafing borderlands: Obstacles for Science Teaching and Learning in Teacher Education
2014
Critiquing science, thinking gender in science teacher education
2014
Where is Science? An Exploration of the Places Student Teachers Associate with Science Learning.
2014
Can material feminism make gender matter in 21st science education research?
2014
Making matter matter to make feminism and gender matter in science
2014
Engaging Science Education with Material Feminism
2014
Gender Knowledge as an Important but Neglected Aspect of Pedagogy of Science
2014
Applying feminist pedagogies in higher education: Tensions and paradoxes
2014
Bringing the science culture into account when teaching and learning science
2014
Science = nature? An explorationof the places primary school student teachers associate with science
2013
How gender awareness affects pre-service teachers’ teaching knowledge in science and technology.
2013
Teaching science - teaching gender.
2013
Making gender matter in science education research: Theoretical constructs from material feminism.
2013
Interweaving feminist critique into science, education, and teaching for preservice teachers.
2013
2013
Introducing science faculty to feminist pedagogical practices.
2013
Chafing borderlands – Student teachers' meeting with feminist critique in science courses
2013
Transgressive identities and interstitial spaces
2013
2012
Chafing borderlands: preservice teachers’ meeting with different cultures in their education
2012
2012
Chafing borderlands – pre-service teachers' meetings with different cultures in their education.
2012
Kan en individualiserad barnsyn försämra barns möjlighet att lära sig naturvetenskap?
2012
Gender awareness in constructing knowledge of science and science teaching.
2011
Gender awareness in constructing knowledge of science and science teaching
Ingår i Science Learning and Citizenship, 2011
Genusperspektiv i naturvetenskaplig undervisning
Ingår i Naturfagsdidaktikkens mange facetter, s. 95-102, 2006
DiaNa: muntlig ochskriftlig träning, med återkoppling och självvärdering för studenter
Ingår i Proceedings 2003, s. 42-45, 2003
Gender Theory as a Tool for Analysing Science Teaching.
Ingår i Planning science instruction - from insight to learning to pedagogical practices: proceedings of the 9th Nordic Research Symposium on Science Education, 11th-15th June 2008, Reykjavík, Iceland
Rapporter
Samlingsverk (redaktörskap)
Tidskrift för genusvetenskap: Tema: Naturvetenskap och utbildning
Karlstads universitet, 2018
Feminist and Gender Studies of Science Education
Springer, 2014