Inför tentamen
I det här avsnittet framgår den information tentanderna bör få ta del av inför tentamen. Hur tentamen ska genomföras och i vilket system är något som är väsentligt att informera om exempelvis.
Nedan följer tips för hur denna information kan utformas.
Att informera tentander
- Tentander ska i god tid informeras om hur och när de ska anmäla sig till en examination.
- Vid examination på distans ska tentanderna informeras om hur legitimationskontroll sker, vilket system som tentamen kommer att genomföras i, och vilken teknisk utrustning (med tillhörande systemkrav) som behövs.
- Tentander ska informeras om att de själva ansvarar för tillgång till dator med stabil internetuppkoppling, eller annan teknisk utrustning. Det ska också finnas information om vart de kan vända sig vid tekniska problem.
- Det ska tydligt framgå vilka hjälpmedel som är tillåtna, liksom om samarbete är tillåtet.
- Tentander bör också upplysas om rutinerna vid misstanke om vilseledande vid examination. Instruktionerna till tentander bör vara så klara och omfattande att även en ovan tentand förstår vad som förväntas och krävs.
Några tips inför tentamen
Maximalt svarsomfång, till exempel ”max 500 ord per fråga”, kan vara bra att ange tillsammans med annan övergripande information. Vid olika begränsningar för olika frågor kan begränsningen anges i samband med frågan.
Ett särskilt textformat kan anges för att göra texten lättillgänglig vid rättning. Typsnittet Times New Roman, 12 pt, 1,5 radavstånd, är ett lämpligt sådant format.
Vid hemtentamen bör inlämningstiden anges med datum och klockslag och det bör finnas information om vad som gäller vid sen inlämning.
Det bör framgå huruvida – och enligt vilket referenssystem – referenser ska anges.
Det kan också vara bra att påminna om de särskilda krav som ställs på akademiskt skrivande.
Ange vilken lärare som tentanden kan ställa frågor till kring hemtentamen, samt hur och när tentanden kan komma i kontakt med läraren.
Studenter med rätt till riktat pedagogiskt stöd
Anpassad examination kan erbjudas en student med varaktig funktionsnedsättning förutsatt att beslut om riktat pedagogiskt stöd har fattats. Ansökan om riktat pedagogiskt stöd görs i samordningssystemet Nais.
Efter ansökan och samtal med samordnare får studenten besked om stöd. I beskedet finns också rekommendationer om anpassning vid examination.
På varje institution finns en kontaktperson för studenter med funktionsnedsättning som studenten ska kontakta för att få reda på vilka rutiner som gäller för anpassningar och annat stöd.
Information till tentamenssamordningen vid tentamen i Inspera
Tentamenssamordningen behöver få viss information, precis som vid en salstentamen. Mall till informationsblad finns i systemet. Det innehåller fält med nödvändig information om kontaktvägar till institution, tillåtna hjälpmedel, eventuellt övrigt utdelat material och annat.