Utbildningens framväxt och villkor, grundlärare F-6
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE184
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Albisetti, James C, The Feminization of Teaching in the Nineteenth Century: A Comparative Perspective, University of Winchester, 1993Obligatorisk (Ingår i History of Education: Journal of the History of Education Society vol 22 (1993) s. 253–263)
- Bourdieu, Pierre, Socialt rum och symboliskt rum, Ingår i: Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori, Göteborg, Daidalos, 1999Obligatorisk (s. 11–29)
- Broady, Donald, Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg, 2., korr. utg., Uppsala, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998Obligatorisk (26 s.)
- Bunar, Nihad, När marknaden kom till förorten: valfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (225 sidor i urval)
- Dahlstedt, Magnus; Olson, Maria, Utbildning, demokrati, medborgarskap, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2013Obligatorisk
- Edgren, Henrik, Menige mans humaniora: centrala budskap i den första upplagan av Läsebok för folkskolan, Ingår i: Utbildningens sociala och kulturella historia: meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, Uppsala, SEC, Uppsala University, 2010Obligatorisk (s. 117–146)
- Livingstone, Sonia, Critical reflections on the benefits of ICT in education, Ingår i: Oxford review of education, vol. 38, nr. 1, 2012, s. 9–24Obligatorisk (15 s)
- Norlin, Björn & Sjögren, David, Kyrkan, utbildningspolitiken och den samiskaskolundervisningen vid sekelskiftet 1900: Inflytande, vägval och konsekvenser, Ingår i: De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna: en vetenskaplig antologi, Skellefteå, Artos, 2016, s. 403–438Obligatorisk (Artikeln tillgänglig via: https:/
/ www.svenskakyrkan.se/ vitboken) - Palme, Mikael, En "trygg" uppväxt, Ingår i: Det kulturella kapitalet: studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008Obligatorisk (s. 57–95)
- Sjögren, David, Att undervisa de andra: Studier av lärarrapporter från den ambulerande zigenarskolan mellan 1946 och 1958, Ingår i: Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala, Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2008, s. 136–153Obligatorisk (Artikeln tillgänglig via: http:/
/ www.tam-arkiv.se/ share/ proxy/ alfresco-noauth/ tam/ content/ workspace/ SpacesStore/ c5cc01b6-c54a-4ac8-a8b8–1b916fea61df/ download/ ASU_209.pdf) - Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Obligatorisk (s 3–22, 321–338)
- Karlsson, Ola, Svenska skrivregler, Fjärde upplagan, Stockholm, Liber, 2017Obligatorisk (40 sidor i urval)
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (420 sidor i urval)
Totalt 1051 s.
* Obligatorisk