Specialpedagogiska perspektiv
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE164
Huvudgrupp 1
- Ahlberg, Ann, Specialpedagogik av igår, idag och imorgon, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 12, nr. 2, 2007, s. 84–95Obligatorisk
- Ahlberg, Ann, Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik: att bygga broar, 2., [förändrade] uppl., Stockholm, Liber, 2015Obligatorisk
- Söder, Mårten; Hugemark, Agneta, Bara funktionshindrad?: funktionshinder och intersektionalitet, 2. uppl., Malmö, Gleerup, 2016Obligatorisk
- Gerrbo, Ingemar, Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken, Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis, 2012Obligatorisk
- Giota, J., Lundborg, O., & Emanuelsson, I., Special Education in Comprehensive Schools: Extent, Forms and Effects, Ingår i: Scandinavian journal of educational research: a quarterly journal, publishing original papers from fields of study within the area of education, vol. 53, nr. 6, 2009, s. 557–578Obligatorisk
- Göransson, Kerstin, Speciella yrken?: specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning: en enkätstudie, Karlstad, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015Obligatorisk
- Jahnukainen, Markku, Different Strategies, Different Outcomes? The History and Trends of the Inclusive and Special Education in Alberta (Canada) and in Finland, Scandinavian Journal of Educational Research, 55 (5), 2011Obligatorisk (s. 489–502)
- Lindqvist, G; Rodell, A, Stöd och anpassningar. Att organisera särskilda insatser., Stockholm: Gothia fortbildning, 2015Obligatorisk
- Problembarnets århundrade: normalitet, expertis och visionen om framsteg, Lund, Studentlitteratur, 2003Obligatorisk
- Theorising special education, London, Routledge, 1998Obligatorisk (s. 7–21)
Ca 100 sidor artiklar m.m. enligt lärares anvisningar.
Totalt antal sidor: 1176.
* Obligatorisk