Social innovation i teori och praktik

Kursen social innovation i teori och praktik syftar till att ge doktorander grundläggande teoretiska kunskaper om social innovation. Kursen avser ge förståelse för begrepp och empirisk forskning inom detta område. Social innovation kommer att diskuteras i relation till inkludering och hållbarhet inom organisationer och samhälle.

Inlärningsmål

Efter kursen ska studenterna kunna:
- beskriva och förklara teorier och begrepp om social innovation i teori och praktik.
- kritiskt reflektera kring social innovation i relation till inkludering och hållbarhet inom organisationer och samhälle.
- beskriva och förklara hur kunskap om social innovation kan användas i doktorandens egna forskningsprocess.

Innehåll

Seminarier som bygger på föreläsningar, workshops, presentationer och diskussioner. Undervisningen sker i hybrid-format, digitalt och på plats.

Undervisning

De två första träffarna sker digitalt med litteraturgenomgång, föreläsningar och diskussioner. De två sista träffarna är heldagar på plats i Uppsala.

Examination

- Aktivt deltagande i obligatoriska seminarier
- Muntlig presentation

Litteratur

Vetenskapliga publikationer inom fältet.

Lärare

- Mats Målqvist, professor i global hälsa vid Institutionen för kvinnors och barns hälsa. Grundare och styrgruppsledamot för SIHI Sweden, en del av Social Innovation in Health Initiative.
- Malin Lindberg, Gästprofessor i social innovation, Malmö Universitet, samt professor i genus och tekink vid Luleå tekniska universitet.
- Eva Friman, forskare vid Institutionen för kvinnors och barns hälsa. Projektledare för MISTRA Miljökommunikation.
- Beatrice Halpaap, WHO/TDR. En av grundarna av Social Innovation in Health Initiative (SIHI).
- Joe Tucker, docent vid University of North Caroline Chapel Hill och grundare av SESH – Social Entrepreneurship to Spur Health.

Anmälan och mer information

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin