Samverkan med IBA (Inquiry Based Approach)
Samverkan lyfts ofta som ett viktigt sätt att hantera komplexa samhällsfrågor när stuprörsstrukturer och traditionella styrmedel som ekonomiska incitament, lagstiftning och information är otillräckliga. Väl fungerande samverkan har potential för demokratisk delaktighet, flexibilitet och gemensamt lärande. Men det är inte alltid samverkan lever upp till förväntningarna, och kritiker menar att den ibland är ineffektiv, naiv vad gäller maktstrukturer och otydlig vad gäller möjligheten att utkräva ansvar.
SWEDESD har tillsammans med partners utvecklat förhållningssättet IBA (Inquiry Based Approach) som ett svar mot denna kritik. IBA kombinerar forskning om lärande, planering, demokrati och makt för att stärka två nyckelkompetenser som krävs för att kunna leda samverkan: processdesign och facilitering.
Syftet med IBA är att stödja samverkan mellan aktörer som tillsammans vill ta sig an komplexa samhällsutmaningar. IBA har använts inom flera av Swedesds utbildningsprogram och projekt både i Sverige och internationellt.
IBA-arbetet som en lärandeprocess
Samverkan enligt IBA kan beskrivas som en serie av iterationer, eller ”lärandeloopar”. En iteration består av fyra moment som alla är viktiga för att kunskap ska utvecklas och gemensamma insatser ska komma till stånd: reflektion, planering, agerande och observation. Istället för ett framförhandlat långsiktigt mål på drivs en typisk IBA-process framåt av en frågeställning som aktörerna gemensamt formulerar i inledningsskedet. En frågeställning, som kan kombineras med mål kring önskvärda resultat på kortare sikt, innebär ökad flexibilitet och inbjuder till reflektion, experimenterande, vilket är viktigt för att hantera komplexa och dynamiska problem. Vidare är en frågeställning ofta enklare att enas kring för aktörer med olika mandat och intressen, och enklare lättare att knyta an till redan existerande aktiviteter.

Lärandeloop inom IBA
Handbok
Att leda samverkan En handbok för dig som vill hantera komplexa samhällsutmaningar, Swedesd 2017 (pdf)