-
Undervisningens plats i förskolans utomhusmiljö: - En kvantitativ studie om pedagogernas roll i utomhusmiljön
Olsson, Malin; Thomsson, Mikaela
2024
-
Läromedelsanalys i svenskämnet: Bilder och uppgifter som stöd för arbete och utveckling av läsförståelse i läromedel
Noor, Mohamed; Judit, Worley
2024
-
Miljö och hållbar utveckling i läromedel över tid
Larsson Backström, Ellinor; Lewis, Linnea
2024
-
De abrahamitiska religionerna: En intersektionell analys av hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i läroböcker i religionskunskap för åk 4–6 (1994–2022)
Abdullah, Sara; Mariam, Abu Sultan
2024
-
Läsfrämjande undervisningoch skolbiblioteket som pedagogisk resurs: En kvalitativ intervjustudie om praktiska förutsättningar för grundlärare i årskurs 1–3 att samarbeta med skolbibliotekarier rörande läsfrämjande undervisning
Lind, Annika; Nasiar, Elisa
2024
-
"Läroplanens krav på lärare idag är en utopi, det är omöjligt att hinna med allt": Lärares beskrivna arbete med den dolda diagnosen språkstörning
Amaya, Jasmina; Aslan Abrahim, Behiye
2024
-
Vad tror du på?: En läromedelsstudie om religionskunskapsundervisning som främjar religioners olika uttryck och praktiker.
Makdesi, Gina; Evinger, Tora
2024
-
Att identifiera sig med boken - finns det verkligen en bok för alla?: En kvalitativ textanalys om hur pojkar och flickor med ADHD och autism representeras i skönlitterära barnböcker.
Bäck, Amanda; Jonsson, Emelie
2024
-
"Lärare har idag frihet att själva välja läromedel...": En kvantitativ enkätundersökning om lågstadielärares användning av läromedel och eventuella ramfaktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen
Eriksson, Michaela; Wollner, Ellinor
2024
-
Språkrika lärmiljöer i förskolan: En kvalitativ studie om inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling
Bogren, Anna; Cedergren, Ellinor
2024
-
Att främja den allsidiga utvecklingen hos den växande människan: En studie om Waldorfskolans syn på kunskap och lärande
Holmgren, Miriam; Mases Calson, Lydia
2023
-
Barnens rum för lärande och utveckling: En kvalitativ studie om förskolors arbete med fysiska inom-husmiljöer
Kovacevic Gahne, Ebba; Lindberg, Elin
2023
-
Säkerhetsföreskrifter, höga höjder och resursbrister: En kvalitativ intervjustudie om förskollärares bild av riskfylld lek
Embretsen, Julia
2023
-
Sönderstressad?: En kvantitativ studie om pedagogers stress i förskola
Henriksdotter, Ebba; Rexefjord, Danielle
2023
-
En kvalitativ läromedelsanalys av samhällskunskapsböcker för grundskolan 4–6: Från teori till praxis: en granskning av intersektionell representation
Beyene, Nahom; Yaldir, Deniz
2023
-
Ser vi samma sak?: En kvantitativ enkätstudie om mellanstadielärares användning av och förståelse för konkret material i matematikundervisningen
Myhrberg, Jonna; Gilljam Svahn, Niclas
2023
-
Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker: – och dess didaktiska implikationer
Gunnarsson, Jens; Gradh, Josefine
2023
-
Leken som pedagogiskt verktyg: En kvalitativ studie kring lågstadielärares uppfattning av leken i undervisningen
Skyman, Jessica; Tallroth Elofsson, Sara
2023
-
Det är framför allt texter som är nära elevens egna värld: En kvalitativ intervjustudie: om lärares uppfattningar om läsning och urval av texter i grundskolan årskurs f-3.
Karseland, Hanna; Riis, Maja
2023
-
Inkludering av elever i behov av stöd: En kvalitativ studie om lärares syn på och arbete för tillgängliga och inkluderande lärmiljöer
Andersson, Isabelle; Floxgård, Amanda
2023
-
“Livsfarligt! Men det är också bra träning.”: Förskollärares olika uppfattningar om hur den fysiska miljön och egna förhållningssätt påverkar lärande och utveckling i utevistelsen
Hjelmqwist, Julia; Kling, Cecilia
2023
-
Nu är det dags för samling!: En kvalitativ studie om förskolepersonalens inställningar och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle.
Bernhardsson, Caroline; Wallenberg, Linn
2023
-
Från teori till praktik: En kvalitativ studie som undersöker hur språk skrivs fram i lpfö18 och pedagogers tolkning av uppdraget när det gäller arbetet med barns språkutveckling
Ljungström, Sara; Melander, Natalie
2023
-
Kost som undervisningstillfälle: En kvalitativ studie om den pedagogiska måltiden i förskolan
Söderberg, Nathalie; Kronsteiner, Jennifer
2023
-
”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?”: En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.
Johanna, Eldnor; Linda, Frisk
2023
-
Lässtrategier i skolans tidigare år, F-3
Hasan, Sabrin; Imamovic, Meliha
2023
-
Barns inflytande i undervisningen på förskolan: En kvalitativ videoobservationsstudie om hur pedagogers maktutövning kan bidra till barns inflytande
Eriksson, Malin; Månsson, Amalia
2023
-
Barn i behov av särskilt stöd: - Och deras rätt till en likvärdig utbildning i förskolan
Lennerskans, Sandra; Abdulkadir Said, Fauzia
2023
-
"Vi som inte får vara med": En kvalitativ innehållsanalys av utanförskap i bilderböcker
Hammer, Alice; Jansson, Maja
2023
-
“Jag gillar att måla, fast det vet dom inte om.”: En kvalitativ studie om barns inflytande över förskolans fysiska miljö.
Welch, Millie; Westerholm, Amanda
2023
-
”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är”: - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan
Anyango, Judy Janice; Salmi Johansson, Alexandra
2023
-
Möjligheter och utmaningar i den pedagogiska måltiden: En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till måltidssituationen i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv
Hursti, Kiira; Stemansson, Emelie
2023
-
När blir dokumentationen pedagogisk?: En kvalitativ studie av förskollärares syn på barns delaktighet i den pedagogiska dokumentationen
Isef, Jimen; Polsiri, Arasa
2023
-
Ska vi stoppa huvudet i sanden eller göra något åt det tillsammans?: En undersökning om rektorer och pedagogers uppfattningar om hur stress och utmattningssyndrom kan förebyggas för att skapa en sund arbetsmiljö
Blomster, Emelie; Franzén, Denise
2023
-
Förskollärares förhållningssätt till analog och digital högläsning i förskolan
Haire, Miranda; Skobeltcyn, Daria
2023
-
Penna, sudd och platta: En fenomenologisk intervjustudie om hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg
Fritzon, Sofie; Karlsen, Lisa
2023
-
Matematikängslan i lågstadiet: Hur lärare beskriver att de arbetar med och förebygger matematikängslan
Bäckström, Anna; Elin, Daniels
2023
-
"Många av läroplansmålen går ju att nås genom konflikter": En kvalitativ intervjustudie om konflikthantering i förskolan.
Falk, Ellinor
2023
-
"Får jag vara med?": En kvalitativ studie om hur barn förhandlar i den fria leken
Björnfjell, Solei; Juntti, Stina
2023
-
"Det är alltid: här kommer en mall, den ska ni använda, och då gör man det": En studie av riktlinjer och förskollärares upppfattningar om utvecklingssamtal
Berglund, Agnes; Stenegärd, Elly
2023
-
"Alla barns lek ska få räknas och vara viktig": En kvalitativ studie av förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om inkludering i lek för barn i behov av särskilt stöd.
Fröberg, Matilda; Stenholm, Rebecka
2023
-
Hur många barn blir vi idag?: -En kvalitativ studie kring stora barngruppers påverkan på Förskollärarprofessionen
Remius, Fredrika; Zdravkovic, Angelika
2023
-
Fysisk aktivitet i förskolans inomhusmiljö: En intervju- och observationsstudie om förskollärares förhållningsätt till grovmotoriska rörelser
Eriksson, Elin; Lindgren, Ida
2023
-
"Varsågoda och sitt på era platser": En observationsstudie kring arbetsron och inlärningen i klassrummet
Abdallah, Kristin; Akrawi, Helin
2023
-
Analys av uppgifter i läromedel för läsförståelse: En innehållsanalys genom PIRLS fyra läsförståelseprocesser
Bredhe, Ebba; Pontén, Stina
2023
-
Barns sociala kompetens i relation till lek: En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar
Haddad, Thabi; Palestro-Pellnor, Jasmine
2023
-
Rörelsens utrymme i förskolan: En kvalitativ studie om förskollärarnas resonemang och metoder kring rörelsens plats i förskolan
Löfhaugen, Maria; Gustafsson, Johanna
2023
-
Lunchen i förskolan: Möjliggörande av språkutveckling och användande av ett språkutvecklande arbetssätt
Andersson, Pernilla; Söderblom, Julia
2023
-
Vem är i behov av särskilt stöd?: En studie om de förutsättningar och hinder pedagoger stöter på i förskolan
Engstrand, Wilma; Wolters, Linnea
2023
-
"Fruktstunden behöver inte vara en stund för att bara äta frukt": En kvalitativ studie om fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv
Möller, Elin; Sjödin, Linda
2023