Senaste forskningspublikationer
Einkareknir grunnskólar leysa ekki vandann
2024
2024
Ingår i Frontiers in Education, 2024
Ingår i Abstraktsamling NordAnd16 12-14 juni 202, 2024
Ingår i BMC Psychology, 2024
Forskningsstöd för kompetensutvecklingsmodellers effekter på undervisning och lärande
2024
Ingår i NorDiNa, s. 247-262, 2024
Ökad kontroll och ökad byråkratisering: Interna effekter på lärosätena
2024
Dissent and Harmonies: On Literature Education, Democracy and Agonism
2024
"Post-Christian Perspectives in Swedish Upper Secondary School Textbooks 1990-2018"
Ingår i Secular Schooling in The Long Twentieth Century?, s. 151-173, De Gruyter Oldenburg, 2024
Ingår i Population, Space and Place, 2024
Lärandebegrepp och kunskapsinnehåll i Svenska kyrkans officiella texter om undervisning och lärande
Ingår i Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik (NOAD), 2024
Progression, ämneskunskaper och bedömning i geografi
Ingår i Geografididaktik för lärare 4-9, 2a uppl., Gleerups Utbildning AB, 2024
Ingår i Acta Didactica Norden, 2024
2024
Ingår i Cognitive science, 2024
Institutional care and education: Circulation of knowledge about epilepsy in Sweden 1915–40
Ingår i Medical history, 2024
A critical study of the Swedish school intervention Collaboration for the Best School
2024
Teacher´s dilemma in grading: a tension between legal requirements and pedagogical expectations
2024
The Transition from Paganism to Christianity in History Textbooks from 1900 to 1930
Ingår i Secular schooling in the long Twentieth Century, s. 91-108, Walter de Gruyter, 2024
2024
2024
Diagrams in Civic Education: Visuospatial Models of Society in Textbooks and Teaching
Palgrave Macmillan, 2024
Teaching Civic Visual Literacy: Four Guiding Principles
Ingår i Diagrams in Civic Education, s. 87-129, Palgrave Macmillan, 2024
Kunskapens makt: En kamp för vetenskapens värde av och för kvinnor runt sekelskiftet
2024
Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, 2024
Vetenskapliga artiklar som undervisningsmaterial inom förskollärarprogrammet.
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik., Uppsala universitet, 2024
Familjer i (des)integration: Flyktningars sociala historier och deras möte med utbildning i Sverige
2024
2024
Ingår i Learning Languages, Being Social, s. 149-170, Mouton de Gruyter, 2024
Social bakgrund och kvalitet i svensk förskola
Ingår i Förskolans expansion och marknadisering, s. 99-126, Studentlitteratur AB, 2024
Förskola, boende och segregation
Ingår i Förskolans expansion och marknadisering, s. 127-154, Studentlitteratur AB, 2024
"Nu är det väl bara att skriva ihop det hela": Om rapporteringen av forskningsstudier
Ingår i Hvordan studere utdanningspolitikk? Tekster, teorier, tilnærminger, s. 233-261, Cappelen Damm Akademisk, 2024
”… och det är sakens kärna”: Om kvalitativa innehållsanalyser
Ingår i Hvordan studere utdanningspolitikk?, s. 99-122, Cappelen Damm Akademisk, 2024
Tid och rum i förskolebarns vardag.
Ingår i Förskolans expansion och marknadisering., s. 202-222, Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Utbildningshistoria , s. 513-531, Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Utbildningshistoria, s. 137-162, Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Utbildningshistoria, s. 393-418, Studentlitteratur AB, 2024
Utbildningshistoria: En introduktion
Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Utbildningshistoria, s. 17-20, Studentlitteratur AB, 2024
Disclaiming knowledge to encourage participation in research group meetings
Ingår i Discourse Studies, 2024
Ingår i Learning, Media & Technology, 2024
Ingår i Childhood, s. 230-246, 2024
Ingår i Classroom Discourse, 2024
- DOI för Aided-speaking students' unsolicited questions in teacher-fronted classroom talk: the use of speech-generating devices to ask questions
- Ladda ner fulltext (pdf) av Aided-speaking students' unsolicited questions in teacher-fronted classroom talk: the use of speech-generating devices to ask questions
En historisk tidskrift, vetenskapliga artiklar och relevans
Ingår i Historisk Tidskrift, 2024
Teacher Education and Its Discontents: Politics, Knowledge, and Ethics
Routledge, 2024
Epilogue: The collective and the contemporary – Reflections from ITERC
Ingår i Teacher Education and its Discontents, s. 198-201, Routledge, 2024
Teacher Education and Its Discontents: An introduction
Ingår i Teacher Education and its Discontents, s. 1-14, Routledge, 2024
Ingår i Teacher Education and its Discontents, s. 26-45, Routledge, 2024
Didaktik as the Contour and Content of Teacher Education: Ways forward in thinking about teaching
Ingår i Teacher Education and its Discontents, s. 121-138, Routledge, 2024