Rektorsprogrammet

Rektorsprogrammet vid Uppsala universitet anordnas i ett nära samarbete mellan Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier och Juridiska institutionen. Programmet omfattar tre års deltidsstudier och består av tre delkurser om vardera 10 hp.

Det första året genomförs huvudsakligen av Juridiska institutionen medan år två och tre genomförs av rektorsutbildarna på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Programmets tre kurser ger, individuellt och tillsammans, viktiga kunskaper och erfarenheter för rektorers professionella utveckling.

Ansökan

Skolverkets information - Rektorsprogrammet

Du som skolhuvudman fyller i formuläret för att anmäla din rektor eller biträdande rektor. Endast en person kan anmälas per formulär. Om du är skolledare och vill anmäla dig till utbildningen ska du kontakta din skolhuvudman.

När Skolverket fått in skolhuvudmannens anmälan, skickas direkt en bekräftelse på anmälan jämte en uppmaning att kontollera att den e-postadress som anges i anmälningsformuläret är korrekt, i funktion och tillgänglig för den anmälde personligen och inte är en allmän adress till huvudmannen/skolan. Kontrollera därför att du fyllt i anmälan rätt.

Besked om plats

Skolverket tar emot och sammanställer anmälningarna till rektorsprogrammet. Antagningen sker av respektive lärosäte och besked om erbjuden plats skickas till skolledaren ungefär 5-6 veckor efter anmälan. Kopia på besked om erbjuden plats skickas även till skolhuvudmannen. Om det uppstår konkurrens om platserna kommer nytillträdda rektorer ha företräde.

Kursplan Pdf, 127 kB.

För det första momentet i denna kurs ansvarar Juridiska institutionen (7,5 hp)

Kursen syftar till att rektor får sådana kunskaper om sitt uppdrag utifrån den rättsliga regleringen – och förvärvar de färdigheter som krävs för att kunna handha juridiska frågor i verksamheten – att hon eller han känner en trygghet i sin roll och kan vara en förebild. I detta ligger att förstå statsmaktens olika sätt att styra skola och förskola och den hierarkiska ordning som finns mellan olika författningar. I detta ligger även att rektor förstår sin roll som myndighetsföreträdare (i kommunala skolor) eller ledare av verksamhet som finansieras med offentliga medel (fristående skolor) och vilka krav detta ställer på ledningens agerande.

Kursen handlar, något tillspetsat, om vad rektor får och inte får göra enligt författningarna. Ett genomgående perspektiv under kursen är därför regeringsformens krav på legalitet, saklighet, opartiskhet och likhet inför lagen. Dessa krav kan sägas ange de yttre ramarna för vad rektor har befogenhet att göra och hur de inte får agera.

För det andra momentet, Rektors uppdrag, ledning och identitet (2,5 hp) ansvarar Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Kursen syftar till att ge deltagaren en introduktion till Rektorsprogrammet. Under kursen utvecklar och fördjupar deltagaren sina kunskaper om förskolans och skolans uppdrag i ett nutida och ett historiskt perspektiv. Vidare ger kursen perspektiv på de stora rörelserna i svensk utbildningspolitik, på större reformer och vilken betydelse de fått för rektorers arbete i förskola/skola. I relation till detta behandlas också olika perspektiv på styrning och styrningsmodeller, samt på relationen mellan stat, huvudman och lokal skolnivå.

Kursdeltagaren förväntas också utveckla och fördjupa sina kunskaper om rektors ansvar i relation till uppdraget. Detta görs bland annat genom att kursen fokuserar på rektor som chef och pedagogisk ledare och på rektors uppdrag att både leda och utveckla verksamheten. Kopplat till detta innehåll behandlas begrepp som ”styrkedjan”, ”korstryck” samt styrning ”av” och ”i” förskola/skola.

Ett tredje område där deltagaren förväntas utveckla och fördjupa sina kunskaper gäller förmågan att resonera om etiska perspektiv i relation till uppdraget. Det innefattar exempelvis förmåga att problematisera dilemman och beslut i sitt ledarskap, samt att värdera olika handlingsvägar. Det innefattar också att kunna sätta uppdraget i relation till den egna praktiken och till de specifika villkor där förskolan/skola ligger.

Kursen introducerar också begreppet rektors identitet, vilket ramar in Rektorsprogrammets tre kurser på Uppsala universitet.

Datum för År 1 - Skoljuridik och myndighetsutövning, internat och seminariedagar

Kurstillfälle 1

20-22 januari 2025

Kurstillfälle 2

4–6 februari 2025

Kurstillfälle 3

23–24 april 2025

Kurstillfälle 4

17–18 september 2025

Kurstillfälle 5

vecka 46 2025

Kurstillfälle 6

15-16 januari 2026

Kursplan Pdf, 99 kB.

Kursen syftar till att rektor utvecklar fördjupade kunskaper för uppdraget och för att leda och utveckla verksamheten i förskola och skola.
Detta innefattar att kunna undersöka och analysera förutsättningarna i den egna organisationen. Det inrymmer också att kunna identifiera vilka processer som rektor måste leda utifrån gällande uppdrag och den egna verksamhetens förutsättningar och behov.
En annan central del i kursen är att rektor utvecklar kunskaper för att utvärdera, följa upp och leda skolutveckling kopplat till gällande uppdrag och den egna verksamhetens förutsättningar och behov. Detta inbegriper också ett mod att utmana rådande förhållningssätt, kulturer och arbetsmetoder i organisationen.

Kursens tar sin utgångspunkt i rektors uppdrag i förskola och skola. Detta inbegriper bland annat fokus på gällande styrdokument och olika perspektiv på styrning och ledning. Förskola och skola berörs också ur ett institutionellt perspektiv. Ett annat centralt område i kursen är att identifiera och analysera förutsättningarna och behoven i den egna verksamheten. Det här innefattar bland annat frågor som rör verksamhetens befintliga resurser, resultat och behov samt dess kultur och organisering. Här inryms även förutsättningar vad gäller digitalisering, teknik och administration, men också hur förskolans eller skolans kontext villkorar rektors ledningspraktik.

Kopplat till detta förväntas rektor under kursen också utveckla förmågor att identifiera vilka processer hen måste leda och organisera för att hela verksamheten ska kunna utvecklas. Ett sådant arbete innefattar ett systematiskt kvalitetsarbete i vilket rektor fördjupar sina kunskaper om metoder för uppföljning, analys och utvärdering samt också prövar och övar dessa metoder kopplat till den egna verksamheten. En central del i ett sådant arbete är att rektor utvecklar förmåga att formulera realiserbara och utvärderingsbara mål kopplat till elevernas resultat.

En central del i kursen är även att rektorer utvecklar förmågor att utvärdera genomförda ledningsprocesser kopplat till gällande uppdrag och den egna verksamhetens förutsättningar och behov. Mer specifikt kan detta handla om att analysera huruvida uppsatta mål uppnåtts och att utveckla kunskap om vilka styrkor och utmaningar verksamheten har. Detta arbete innefattar också att utveckla ett kritiskt perspektiv och att begrepp som kvalitet och systematisk problematiseras.

Kursplan Pdf, 113 kB.

Kursen syftar till att stödja, syna och systematisera rektorers pedagogiska ledarskap samt att utveckla rektors förmåga att kritiskt reflektera över det egna ledarskapet, sin ledningspraktik och dess betydelse för verksamhetens utveckling.

Kursens innehåll syftar till att stärka rektorers kompetens att leda och samordna all personal med fokus på alla barn och elevers välmående, kunskapsutveckling och bildning.

Programmets gemensamma teman, med fokus på utveckling av rektors identitet, genomsyrar kursens innehåll och genomförande. Utifrån uppdraget att leda pedagogisk verksamhet synliggörs och problematiseras förutsättningar för pedagogiskt ledarskap utifrån forskning och genom granskning och reflektion av ledningspraktiken i egen verksamhet.

För att utveckla rektors förmåga att leda processer, såväl kulturella som relationella, behandlar kursen vetenskapliga teorier om ledarskap, grupprocesser, lärande på individ- och gruppnivå och kommunikation. Dessa teorier tillämpas, prövas och blir en analytisk resurs för att stärka den situerade och personliga dimensionen av rektors identitet, inte minst genom att synliggöra kontextens betydelse för rektors ledarhandlingar. Det handlar såväl om kulturens, kommunikationens och relationers betydelse för rektors pedagogiska ledning och verksamhetsutveckling som det personliga modet och professionella omdömet.

Professionshandledning - en del i rektorsprogrammet

Tillsammans med de tre kurserna ingår professionshandledning som en del i Rektorsprogrammet. Utöver ordinarie kursdagar ges varje deltagare sammanlagt 24 timmars grupphandledning. Handledningen förväntas bidra till att fördjupa rektors förståelse för sin roll att leda verksamhetens utveckling. Handledning ges vid åtta tillfällen under år 2 och 3 i grupper om 6 – 8 deltagare.

Att bygga en identitet

Ett bärande begrepp i Rektorsprogrammet på Uppsala universitet är rektorers identitet.
Att få förtroendet att utbilda rektorer, ofta under deras första tre år i yrket, aktualiserar vikten av att utveckla en identitet som rektor och att bygga professionella kunskaper för ett ledarskap i en tid då stora och viktiga utmaningar föreligger. Med stöd i forskning och beprövad erfarenhet bygger en sådan identitet på tre olika delar eller dimensioner, vilka återkommer under programmets tre år:

  • En professionell dimension, som till exempel handlar om att ge rektorer kunskaper om skoljuridik, resursanvändning och organisation samt teorier, begrepp och modeller för att granska kvalitetsarbete, kommunikationsmönster och utvecklingsarbete.
  • En lokal eller situerad dimension, där rektorers identitet också kopplas till faktorer i den lokala kontexten och/eller praktiken som den lokala styrkedjan, rådande skolkultur, lokala förutsättningar, förväntningar från medarbetare och synen på utbildning i lokalsamhället.
  • En personlig dimension, där exempelvis rektorers personliga drivkrafter, värderingar, professionella omdöme, mod och intresse för förskolan eller skolan inryms.

Vi på Uppsala universitet ser fram emot att utforska de tre dimensionerna tillsammans med dig. Detta innefattar att bygga en identitet som både beaktar generella perspektiv på rektorers arbete och vad som blir aktuellt just i din specifika kontext och för dig personligen i ditt ledarskap.

Vem får gå rektorsprogrammet?

Rektorsprogrammet är en befattningsutbildning. Det innebär att du måste vara skolledare d.v.s. ha anställning som rektor eller biträdande rektor med ansvar för läroplansstyrd verksamhet för att få gå rektorsprogrammet.

Obligatoriet

Utbildningen är sedan 15 mars 2010 obligatorisk för nyanställda rektorer som inte gått en äldre statlig befattningsutbildning. Rektorsprogrammet ska påbörjas inom ett år efter tillträdandet och ska avslutas inom fyra år.

Hur anmäler jag mig?

Om du är intresserad av att gå rektorsprogrammet kontaktar du din skolhuvudman. Denne gör sedan anmälan på Skolverkets hemsida.

Hur anmäler jag som skolhuvudman mina skolledare till rektorsprogrammet?

Det är du som skolhuvudman som gör en prioritering bland dina skolledare och beslutar om vilka som ska anmälas till rektorsprogrammet. Anmälan gör du via skolverkets hemsida. Du får en bekräftelse på anmälan från systemet direkt efter det att anmälan gjorts, jämte en uppmaning att se till så att mejladresser och personnummer stämmer.

När får jag som deltagare besked?

Antagningsbesked kommer du att få från den högskola du blir antagen av, ungefär 6 veckor efter anmälningsperiodens slut.

När görs anmälan till Rektorsprogrammet?

Anmälan görs på Skolverkets hemsida varje termin för kursstart påföljande termin. För aktuell anmälningsinformation se under Ansökan och antagning.

Vad innehåller utbildningen och vilken omfattning har den?

Utbildningen innehåller tre kunskapsområden.

  • Skoljuridik och myndighetsutövning'
  • Styrning, organisering och kvalitet'
  • Skolledarskap.

Sedan hösten 2015 erbjuds även Professionshandledning, som en del i utbildningen.
Utbildningen är fullgjord efter tre år då deltagaren uppnått kursfordringar om 30 högskolepoäng fördelade med 10 högskolepoäng vardera inom de tre delarna.

Vilken ersättning får jag som skolledare och vem bekostar utbildningen?

Som skolledare genomför du utbildningen som en integrerad del av ditt arbete och den beräknas ta ca 20% i anspråk av en heltid under tre år. Staten står för själva utbildningskostnaderna medan huvudmannen står för lön under utbildningstiden, resor till internat- och seminariedagar, kostnader för internat och kurslitteratur.

Internatsförlagd utbildning - deltagande och avbokning på kursgård

Deltagande på internaten på Rektorsprogrammet är obligatoriska. Utifrån uppdraget om internatsförlagd utbildning från Skolverket bokas internaten på kursgård av oss på Rektorsutbildningen. Bokningen innefattar helpension (kost och logi för hela internatet) för samtliga deltagare och går inte att ändra.
Kostnaden för internaten är beroende av antal dagar samt vilken kursgård utbildningen är förlagd på. Det är kursgården som sätter priset för vistelsen. Kostnaden är ca 3500 – 4500 kr per dag . Det är huvudmannen som betalar för internatsvistelsen under Rektorsprogrammet.

Eventuella förhinder att delta vid något internat anmäler du direkt till kursgården och Rektorsutbildningen. Observera att kursgårdens avbokningsregler gäller, vilket bland annat innebär att enskild avbokning måste göras av dig direkt till kursgården senast fyra veckor före internatet för att vara utan kostnad.

Vid vilka lärosäten finns utbildningen?

Enligt regeringsuppdraget ska Skolverket (Myndigheten för skolutveckling) ge de lärosäten som kan erbjuda kvalitetsmässigt högst kompetens och som har relevant forskningsanknytning, själva eller i samverkan med andra, möjlighet att anordna befattningsutbildningen. Vid urvalet av lärosäten ska en god regional spridning beaktas. Lärosäten som kommer att ge Rektorsprogrammet 2021- 2027 är:- Göteborgs universitet- Karlstads universitet - Linnéuniversitetet - Mittuniversitetet - Stockholms universitet- Umeå universitet och Uppsala universitet.

Kan jag själv välja vilket lärosäte jag vill studera vid?

Skolhuvudmannen har möjlighet att ange preferens för lärosäte då anmälan görs. Om skolhuvudmannen väljer att inte ange preferens för lärosäte kommer Skolverket att fördela anmälningarna mellan lärosätena så att rektorernas resväg minimeras.

Vad gäller för att få ut poäng/kursbevis/kursintyg?

Alla som antas till utbildningen, fullföljer och blir godkända får ta ut Akademiska poäng.

Om du har studier sedan tidigare, som kan vara relevanta för din utbildning, kan du ansöka om att få dina meriter prövade för tillgodoräkning inom din utbildning.

Du behöver vara antagen till utbildningen innan du kan göra en ansökan.
Ansökan görs via e-blanketten: Ansökan om tillgodoräknande för uppdragsutbildning

Normal handläggningstid för ett tillgodoräknandeärende är 6-8 veckor. Se därför till att du är ute i god tid med din ansökan. Institutionen lämnar inga förhandsbesked om sannolikheten att få en ansökan beviljad.

För frågor och information inför ansökningsprocessen kontaktakta administrationen:
rektorsutbildningen-edu@uu.se

Då Rektorsprogrammet pågår under tre år kan det hända att du under utbildningens gång får ändrade förhållanden, endera i ditt arbete eller av privata orsaker. Vi behöver då få kännedom om detta och ber att du tar kontakt med oss snarast möjligt.

Det kan till exempel handla om:

  • Byte av huvudman
  • Ansökan om byte av lärosäte
  • Ansökan om Studieuppehåll
  • Begäran om studieavbrott

Kontakta adminstrationen

E-post : rektorsutbildningen-edu@uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin