Skolledarskap - pedagogisk ledning (uppdragsutbildning)
Kursplan, Avancerad nivå, 8RU021
- Kod
- 8RU021
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogiskt ledarskap A1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 2 februari 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i det statliga Rektorsprogrammet. Kursplanen gäller från och med HT23
Målen för kursen framgår i 2 § förordning (2011:183) om befattningsutbildning för rektorer och annan personal med motsvarande ledningsfunktion i skola, förskola och fritidshem och i Statens skolverks måldokument (dnr 2019:01253) för rektorsprogrammet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Syftet med kursen är att utveckla rektorers pedagogiska ledning. Det innebär att stärka rektorers kompetens att leda och samordna all personal - med olika professionstillhörigheter - med fokus på alla barns och elevers välmående, lärande och bildning. Kursen syftar därutöver till att stärka förmågan att analysera och kritiskt reflektera över verksamhetens pedagogiska ledning och dess betydelse för utveckling av pedagogisk verksamhet.
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- Redogöra för olika teorier om ledarskap och kritiskt värdera deras relevans för utveckling av den egna verksamheten.
- Organisera samverkansformer som syftar till professionellt lärande med fokus på medarbetares, barns och elevers delaktighet och inflytande.
- Analysera och kritiskt reflektera över den egna verksamhetens pedagogiska ledning och dess betydelse för barns och elevers lärande och bildning.
- Sammanfatta olika teorier om grupprocesser och använda dessa för att motivera val av olika metoder vid konflikhantering.
- Utarbeta och tillämpa kommunikativa strategier för lärande och utveckling kopplat till behov i den egna organisationen.
Innehåll
- Teorier om ledarskap, organisationer och gruppers och individers lärande samt deras betydelse för rektors ledning.
- Teorier och modeller om pedagogisk ledning och pedagogiskt ledarskap.
- Kontextuella förutsättningar (exempelvis kulturella, sociala, materiella) som påverkar rektors ledningspraktik.
- Teorier och modeller för organisering och samordning för professionellt lärande, delaktighet och utveckling av verksamheten.
- Kommunikativa strategier för lärande och utveckling.
- Teorier om gruppprocesser och metoder för konflikthantering.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier. All undervisning är obligatorisk och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom PM och muntlig presentation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.