Styrning, organisering och kvalitet (uppdragsutbildning)

10 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 8RU022

Kod
8RU022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogiskt ledarskap A1N
Betygsskala
Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 16 november 2023
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i det statliga Rektorsprogrammet. Kursplanen gäller från och med HT 2022.

Målen för kursen framgår i 2 § förordning (2011:183) om befattningsutbildning för rektorer och annan personal med motsvarande ledningsfunktion i skola, förskola och fritidshem och i Statens skolverks måldokument (dnr 2019:01253) för rektorsprogrammet.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Syftet med kursen är att stärka och utveckla deltagarnas kompetens att tillämpa skolväsendets styrdokument i praktiken genom ett målinriktat arbete med barns och elevers kunskapsutveckling och medborgerliga bildning i fokus. 

Kursen ska ge perspektiv på styrning av och i utbildning. Vidare ska den stärka rektorns förmåga att organisera och leda verksamheten och att bedöma vad som kännetecknar god kvalitet i pedagogisk verksamhet.

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

  • redogöra för och kritiskt granska hur styrning av och i pedagogisk verksamhet påverkar genomförandet av uppdraget.
  • kartlägga, analysera och värdera förutsättningar och processer som påverkar verksamheten och barns och elevers lärande.  
  • tillämpa vetenskapliga metoder och teorier för att kritiskt granska modeller för systematiskt kvalitetsarbete.
  • formulera och kommunicera strategier för ledning och organisering utifrån verksamhetens behov.

Innehåll

Styrning av och i pedagogisk verksamhet

Förutsättningar för att genomföra uppdraget, inklusive resurser, digitalisering och mångfald

Rektors ledning och organisering - förutsättningar och processer som påverkar undervisningens kvalitet

Olika modeller och perspektiv för systematiskt kvalitetsarbete, som grund för utveckling av verksamhetens kvalitet

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier. All undervisning är obligatorisk och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom PM och muntlig presentation.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan tex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin