I det allmännas tjänst: Hur upprätthålls ett offentligt etos när statliga myndigheter använder privata konsulter?

Den övergripande frågan för detta projekt är hur inkludering av privata konsulter i statliga myndigheter påverkar upprätthållandet av offentliga värden. Projektet utforskar en understuderad del av den offentliga sektorns konsultanvändning: när statliga myndigheter kontrakterar in konsulttjänster. Att kontraktera in innebär att privata konsulter arbetar sida vid sida med den anställda personalen. Sådana konsulter anställs på kontrakt för att myndigheten behöver förstärka en viss kompetens, för att genomföra ett projekt, men också för att tillföra personal vid arbetstoppar mer generellt.

  • Period: 2024-01-01 – 2027-12-31
  • Budget: 6 994 095 kr
  • Finansiär: Riksbankens jubileumsfond

Beskrivning

Frågeställningen är viktig eftersom det är avgörande för demokratins kvalitet att den offentliga etiken (vårt offentliga etos) genomsyrar beslutsfattandet i det offentliga. Offentliganställda förväntas upprätthålla vissa specifika värderingar i sitt arbete, såsom att dra en skarp gräns mellan offentlig och privat egendom och att hantera ärenden opartiskt och sakligt, samt att utöva den offentliga makten under lagarna. Dessutom är öppenhet och transparens viktiga värden, dvs. att arbetet inom den offentliga förvaltningen är öppet för granskning vilket möjliggör ansvarsutkrävande. Frågan är om, och i så fall hur, dessa värden överförs till den arbetskraft som har privat anställning men som arbetar i myndigheten på konsultbasis.

Projektet syftar således till att fördjupa vår kunskap om vad som händer när statsanställda får inhyrda kollegor som har sin anställning i privata företag. Vi vet redan att anställningsvillkoren skiljer sig åt mellan den offentliga och privata sektorn, men vår kunskap om vad som händer när de två gruppernas värdesystem och kulturer möts är begränsad. Det som kallas vårt offentliga etos är regler för hur offentligt anställda ska agera, till exempel att deras beslut ska ha lagstöd, de ska vara transparenta och möjliggöra demokratiskt ansvarsutkrävande. Reglerna är mycket viktiga och när de följs skapar de effektivitet, rättssäkerhet och förtroende för vårt demokratiska styrelseskick. När förekomsten av privata konsulter inom statliga myndigheter ökar behöver vi veta mer om möjliga konsekvenser: Hur arbetar myndigheterna för att dessa centrala värden ska upprätthållas när personal som inte formellt omfattas av den offentliga tjänstens villkor hyrs in?

Vi använder enkätdata, intervjuer och analys av myndigheters styrdokument för att besvara dessa frågor. I dessa delar är det alltså myndigheternas beslutsprocesser och personalarbete som står i fokus. Vi undersöker också om de privata konsulterna uppfattar sig som integrerade i den offentliga arbetsplatsen eller snarare som privatanställda, och studerar likheter och skillnader i rolluppfattningar mellan privata konsulter och offentliganställda som är verksamma på samma offentliga arbetsplats.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin