Therese Monstad
Universitetslektor vid Institutionen för informatik och media
- Telefon:
- 018-471 10 18
- Mobiltelefon:
- 070-425 03 53
- E-post:
- therese.monstad@im.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum (plan 3)
Kyrkogårdsgatan 10 - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Therese Monstad vid Institutionen för informatik och media
- ORCID:
- 0000-0001-8880-1088
Kort presentation
Univ.lektor och biträdande prefekt med ansvar för institutionens utbildning. Min forskning är inriktad mot organisationskommunikation och då framförallt förändrings- och kriskommunikation. De senaste åren har förändringsprocesserna i huvudsak handlat om digitala transformationer. Projekt jag nyligen deltagit i har fokuserat på att kartlägga och bidra till att dämpa smittspridningen av covid-19 i U-A län (CRUSH Covid), om digital transformation av fysiska rum (TROPHY) & förändringskommunikation.
Nyckelord
- communication
- strategic communication
- empowerment
- materiality
- organizational communication
- digitalization
- change management
- crisis communication
- change communication
- tensions
- tension-centered approach
- cco
- digital transformation
Biografi
För att organisationer skall kunna vara konkurrenskraftiga på en globaliserad och digitaliserad marknad med snabba tekniska framsteg är det viktigt att medarbetarna kontinuerligt anpassar sina uppdrag utifrån den föränderliga omvärlden. Av den anledningen måste medarbetarna ha mandat att fatta beslut som rör deras specifika roll. Processer som uppmuntrar medarbetares engagemang och delaktighet är därmed nödvändiga. Dessa processer kräver en kontinuerlig och omfattande samordning genom ett komplext samspel mellan alla medarbetare, inte minst mellan företagsledning och anställda. Dessa interaktioner involverar ett större utbud av kommunikation som också är mer mångsidig än kommunikation i traditionella hierarkiska strukturer. Utmaningen för dagens organisationer är att inneboende i processer vars syfte är att främja delaktighet finns spänningar (i form av motsägelser, paradoxer, ironier och liknande), som produceras och reproduceras i kommunikationen. Både forskare och praktiker är därför intresserade av den kommunikativa konstitutionen och antagandet av spänningar i organisationer.
Det övergripande syftet med min avhandling var att bidra till området organisationskommunikation genom att ge insikt om betydelsen av organisatoriska spänningar i den kommunikativa konstitutionen av organisationer. Mitt intresse ligger alltjämt i hur dessa spänningar, inneboende liksom sprunget ur samspelet, bidrar till den kommunikativa konstitutionen av organisationer. Detta inkluderar studier av kommunikationens roll för samverkan såväl inom organisationer som mellan organisationer och andra externa aktörer och enskilda individer i samhället.
Forskning
CRUSH Covid: (Tidsperiod: 2020--2022)
CRUSH Covid - ett innovativt tvärvetenskapligt forskningsprojekt i samverkan mellan Region Uppsala och forskare från fem olika institutioner vid Uppsala universitet. Syftet med projektet var att kartlägga och försöka dämpa lokala utbrott av covid-19 i Uppsala län.
TROPHY: Att leda digital transformation av fysiska rum (Tidsperiod: 2018-11-15--2021-02-28)
Syftet med detta forskningsprojekt var att utveckla kunskap och verktyg för att underlätta kommunikation (mellan medarbetare, kunder, klienter, besökare och samarbetspartners) i gränslandet mellan det digitala och det fysiska rummet. Målet var att identifiera, och därefter skapa en förståelse för, de faktorer som bidrar till framgångsrik interaktion och kommunikation i detta gränsland. Sådan kunskap bidrar till forskningen på området samtidigt som den kan ge normativ vägledning för chefer i deras ansträngningar för att effektivt leda en organisation mot framgångsrika interaktioner såväl internt som externt. För mer information: https://www.im.uu.se/forskning/projekt/trophy/

Publikationer
Urval av publikationer
Ingår i The 26th NordMedia Conference, Bergen, August 16-18, 2023, 2023
2021
Digital Transformations Carried Out Through Games
Ingår i Utilizing Gamification in Servicescapes for Improved Consumer Engagement, s. 119-147, IGI Global, 2020
Ingår i Communicazioni sociali, s. 21-32, 2018
Kommunikation: styrningsutmaningar med digital kommunikation
Ingår i Digitalisering och styrning, s. 65-86, Studentlitteratur AB, 2018
2015
Ingår i New Media and Society, s. 594-614, 2014
2013
2012
2009
Designing and evaluating an interactive video website for organizational learning
2009
Strategisk kommunikation i förändringsprocesser
Ingår i Kommunikation i förändringsprocesser, s. 240, Liber, 2008
Illegal jakt på stora rovdjur: konflikt i laglöst land?
Brottsförebyggande rådet (BRÅ), 2007
2007
Senaste publikationer
A case study of the communicative constitution of AI in an organization
2024
Ingår i Organizational Communication in the Digital Era, s. 253-272, Springer Nature, 2024
Ingår i The 26th NordMedia Conference, Bergen, August 16-18, 2023, 2023
2021
Digital Transformations Carried Out Through Games
Ingår i Utilizing Gamification in Servicescapes for Improved Consumer Engagement, s. 119-147, IGI Global, 2020
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Communicazioni sociali, s. 21-32, 2018
Ingår i New Media and Society, s. 594-614, 2014
Böcker
Illegal jakt på stora rovdjur: konflikt i laglöst land?
Brottsförebyggande rådet (BRÅ), 2007
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Organizational Communication in the Digital Era, s. 253-272, Springer Nature, 2024
Digital Transformations Carried Out Through Games
Ingår i Utilizing Gamification in Servicescapes for Improved Consumer Engagement, s. 119-147, IGI Global, 2020
Kommunikation: styrningsutmaningar med digital kommunikation
Ingår i Digitalisering och styrning, s. 65-86, Studentlitteratur AB, 2018
Strategisk kommunikation i förändringsprocesser
Ingår i Kommunikation i förändringsprocesser, s. 240, Liber, 2008
Konferensbidrag
A case study of the communicative constitution of AI in an organization
2024
Ingår i The 26th NordMedia Conference, Bergen, August 16-18, 2023, 2023
A Gameful Change: How Gamification Can Be Used as a Communication Tool in Change Management.
2018
2018
"One only has to talk to each other"
2017
Web Analytics and Online Journalism
2017
2017
The Role of Tensions in the Empowering Communication
2015
An interactive video website as a mode of communication in a participatory process
2014
2014
2013
2012
2012
2011
2009
Designing and evaluating an interactive video website for organizational learning
2009
Strategic communication during change processes: and the role of the PR practitioners
s. 17, 2007
Rapporter
2021
2007