Jenny Wiksten Folkeryd
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 94
- E-post:
- jenny.folkeryd@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jenny W. Folkeryd är professor i didaktik med inriktning mot svenska vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Där leder hon arbetet i forskningsmiljön Studier av Språkliga Praktiker (STOLP: Studies of Language Practices). Hennes forskning och undervisning rör framförallt olika aspekter av läs- och skrivutveckling i skolans olika ämnen samt bedömning av läs- och skrivutveckling i nationella och internationella test.
Prodekan vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper
Publikationer
Senaste publikationer
- Praktiknära skolforskning (2024)
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Begreppstungt och viktigt (2024)
- Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan (2023)
- Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Begreppstungt och viktigt (2024)
- Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan (2023)
- Linguistically based scales for assessment of young students’ writing (2022)
- Kritisk literacy på fagenes premisser (2022)
- Intervention combining cooperative learning and instruction in reading comprehension strategies in heterogeneous classrooms (2022)
- Teachers’ talk about young students’ writing of narrative and informational texts (2022)
- Emergent literary literacy (2021)
- Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter? (2020)
- Formal and informal metalanguage in primary teachers’ talk about informational student texts. (2019)
- Four classrooms – four approaches to reading (2018)
- Swedish - an updated school subject? (2012)
- Swedish - An updated school subject? (2012)
- Att skriva med attityd (2007)
- Att skriva med attityd (2007)
- En elev, en vecka och två texter - Perspektiv på mötet mellan elev och textkultur (2002)
- Linguistic features and their function in different mathematical content areas in TIMSS 2011
Böcker
- Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur (2023)
- Udfordre, Udforske, Udvikle (2014)
- Nya språket lyfter! (2012)
- Utmana, utforska, utveckla! (2010)
Kapitel
- Lärares samarbete i textsamtal (2022)
- Teorier och metoder för textanalys (2021)
- Utveckling av metaspråk för tidigt skolskrivande (2020)
- Läsande och skrivande i olika ämnen (2019)
- Hjälpa eller stjälpa? (2019)
- Different kinds of wrong (2017)
- Att utveckla förmågor genom att prestera sitt yttersta (2017)
- Bedömning av läsförståelse (2016)
- Enkel/utvecklad/välutvecklad elevtext i biologi, hur bedömer vi det? (2014)
- Enkel/ utvecklad/ välutvecklad elevtext i biologi (2014)
- Hjärtan, hjul och hävstänger (2014)
- Fel- men på olika sätt. (2013)
- Fel men rätt på något sätt? (2013)
- Ämnesinnehåll i en digital undervisningsvärld (2013)
- Vad är det för läsförmåga som mäts i internationella test. (2013)
- God läsförmåga - hur fångas den? (2013)
- Scientific Literacy and Students' Movability in Science Texts. (2011)
- Scientific Literacy and Students’ Movability in Science Texts (2011)
- Attityd i text (2009)
- Elevtexter i grundskolan (2006)
- Textrörlighet - hur elever talar om egna och andras texter. (2006)
Konferenser
- Ämnesspecifikt textarbete i samhällskunskap – mer än bara begrepp (2020)
- Students Assessing Digital News and Misinformation (2020)
- Att introducera ett moment i samhällskunskap (2020)
- Funktion, innehåll och form i samspel (2019)
- Scientific Norms And Evaluative Language Use – A Lesson Example From Grade 9 (Physics) (2016)
- Reading to learn pedagogy and students' disciplinary reading (2016)
- A multivariate model for classifying texts’ readability (2015)
- T-MASTER - A tool for assessing students’ reading abilities (2015)
- Didaktiskt baserat läsförståelsetest och pedagogiska insatser (2015)
- Language register in different domains of mathematics, and its importance for different groups of 8th grade students (2014)
- Studies on automatic assessment of students’ reading ability (2014)
- Writing Informational Texts in Early School Years – Developing a Meta-Language for Non-Formal Aspects of Text (2014)
- Textrörlighet - ett begrepp i rörelse. (2012)
- Testing a reading test - Construction of reading comprehension in international reading surveys. (2009)
- Attityd i text (2009)
- Textanalyser av ett lästest (2008)
- A Linguistic Perspective on Scientific Literacy (2007)