Alexandra Waluszewski
Professor vid Ekonomisk-historiska institutionen; Centrum för teknik- och vetenskapstudier
- Telefon:
- 018-471 56 01
- E-post:
- Alexandra.Waluszewski@sts.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum
Kyrkogårdsgatan 10 - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
Professor emeritus vid Ekonomisk-historiska institutionen
- E-post:
- Alexandra.Waluszewski@sts.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum
Kyrkogårdsgatan 10 - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Alexandra Waluszewski vid Ekonomisk-historiska institutionen
- Akademiska meriter:
- ED, docent

Publikationer
Senaste publikationer
Major or minor?: The EU food animal antibiotic policy and the varied use
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 145-159, 2024
- DOI för Major or minor?: The EU food animal antibiotic policy and the varied use
- Ladda ner fulltext (pdf) av Major or minor?: The EU food animal antibiotic policy and the varied use
Food industry, policy and the use of antibiotics for animals: The Italian or Swedish way?
2022
Shaping Sustainable Business Markets: Reducing Use of Antibiotics in Pig Meat Production
2022
Sverige klarar sig inte utan landsbygden
2022
Forskning måste få vara politiskt obekväm
2022
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Major or minor?: The EU food animal antibiotic policy and the varied use
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 145-159, 2024
- DOI för Major or minor?: The EU food animal antibiotic policy and the varied use
- Ladda ner fulltext (pdf) av Major or minor?: The EU food animal antibiotic policy and the varied use
Ingår i Humanities and Social Sciences Communications, 2021
- DOI för Antibiotics in pig meat production: restrictions as the odd case and overuse as normality? Experiences from Sweden and Italy
- Ladda ner fulltext (pdf) av Antibiotics in pig meat production: restrictions as the odd case and overuse as normality? Experiences from Sweden and Italy
‘Thick or thin’?: Policy and the different conceptualisations of business interaction patterns
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 1849-1859, 2020
What’s smart about smart specialization: a new EU innovation strategy or more of the same?
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 1997-2010, 2020
Den billiga produktionen kan ha ett högt pris
Ingår i Göteborgsposten, 2020
Skapa förutsättningar för kunskapsbaserad äldrevård
Ingår i Göteborgsposten, 2020
Ekonomiska stuprörssystem hotar coronavården för äldre
Ingår i Göteborgsposten, 2020
Kulturen skall inte anpassa sig
Ingår i Värmlands Folkblad, 2019
Kvalitet måste vägas in i upphandling
Ingår i Upsala Nya Tidning, 2019
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 1119-1130, 2019
Antibiotika till djur är den största faran
Ingår i Svenska Dagbladet, 2019
Att hänvisa till 'EU:s ledarskap' är en grov förenkling
Ingår i Dagens Nyheter, 2019
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 230-231, 2019
What remains to be discovered?: Manifesto for researching the interactive business world
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 232-239, 2019
Innovation in a globalized world: Proximity-focused policy and border-crossing innovation projects
Ingår i The IMP Journal, s. 237-257, 2018
Heaviness, space and journey - innovation opportunities and restrictions
Ingår i The IMP Journal, s. 258-275, 2018
Nationalekonomerna blandar äpplen med päron
Ingår i Dagens Nyheter, 2017
Ingår i Uppsala Nya Tidning, 2017
När samverkan gifts ihop med innovation blir det problematiskt
Ingår i Curie, 2017
Ingår i The IMP Journal, s. 417-430, 2017
Ingår i The IMP Journal, s. 174-177, 2017
Innovating and strategizing in an interactive business landscape
Ingår i The IMP Journal, s. 2-6, 2017
Ingår i The IMP Journal, s. 51-71, 2017
Ingår i American Journal of Law & Medicine, s. 451-486, 2016
Ingår i The IMP Journal, s. 243-259, 2016
What's "knowledge management" when resources are unknowable and deals negotiated?
Ingår i The IMP Journal, s. 107-128, 2016
“Methodomania”? On the methodological and theoretical challenges of IMP business research“
Ingår i The IMP Journal, s. 443-463, 2016
Editorial: The challenge of researching and theorizing the interactive business landscape
Ingår i IMP Journal, s. 358-363, 2016
Editorial: Interaction dilemmas
Ingår i The IMP Journal, 2015
Ingår i The IMP Journal, s. 26-45, 2015
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 108-121, 2015
Innovation har blivit ett flumbegrepp
Ingår i Svenska Dagbladet, 2015
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 108-121, 2015
Ingår i Upsala Nya Tidning, 2015
Ägarna nyckel till Life Science
Ingår i Svenska Dagbladet, 2014
Innovation forecast: Un-avoidable and context dependent
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 1045-1052, 2014
Forskning räcker inte för att skapa växande företag
Ingår i Dagens Nyheter, 2013
Public Policy as Innovation Killer
Ingår i The IMP Journal, s. 1-11, 2013
A never ending story: Interaction patterns and economic development
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 443-454, 2013
Björklunds Sverige - en forskningsbananrepublik?
Ingår i Dagens Nyheter, 2012
Governance and Resource Interaction in Networks: The role of venture capital in biotech start-up
Ingår i Journal of Business Research, s. 232-244, 2012
Ingår i Uppsala Nya Tidning, 2011
“Betting on Science or Muddling Through the Network”: Two Universities and one Innovation Commission
Ingår i The IMP Journal, s. 172-192, 2011
Ingår i The IMP Journal, s. 140-156, 2011
Analysing Business Interaction
Ingår i The IMP Journal, s. 82-103, 2010
Ingår i The IMP Journal, s. 86-123, 2009
The innovation process and its organisational setting - fit or misfit?
Ingår i The IMP Journal, s. 57-85, 2009
Ingår i The IMP Journal, s. 20-56, 2009
When Science Shall Mean Business. From multifaceted to limited use of science?
Ingår i The IMP Journal, s. 3-19, 2009
An Interactive Perspective on Business in Practice and Business in Theory
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 565-569, 2009
An interactive perspective on business in practice and business in theory
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 565-569, 2009
Ingår i Svenska dagbladet, 2008
When Resource Interfaces Are Neglected: Lessons From History
Ingår i The IMP Journal, s. 13-30, 2008
Kvacksalveri att i förväg peka ut nyttig forskning
Ingår i Svenska dagbladet, 2008
The Development of a User Network as a Way to Re-launch an Unwanted Product
Ingår i Research Policy, s. 115-130, 2008
Ingår i Gefle Dagblad, 2008
Ingår i Research Europe, 2008
Donationer – för ökad mångfald eller enfald?
Ingår i Tentakel, en nättidning från Vetenskapsrådet, 2008
Ingår i Research Europe, 2008
Den oekonomiska forskningsrapporten och de ekonomiska företagen
Ingår i SPCI/Svensk Papperstidning, s. 46-47, 2006
Ingår i Access, 2006
Networks as Hope or Networks as Fear?
Ingår i The IMP Journal, 2006
Developing a new understanding of markets: Reinterpreting the 4Ps
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 110-117, 2005
Information Technology at IKEA: an “Open Sesame” Solution or just Another Type of Facility?
Ingår i Journal of Business Research, s. 1251-1260, 2005
Medan de talade om klustret flyttade de stora spelarna ur landet
Ingår i Kemivärlden, Biotech, 2005
Ingår i The Journal of Science Policy and Research Management, s. 19-30, 2005
Ingår i Scandinavian Journal of Management, s. 125-150, 2004
Ingår i Axess, 2004
How to get a biotech cluster out of beet sugar juice contamination
Ingår i American Biotechnology Laboratory, s. 8-9, 2004
Orimliga förväntningar på industrin
Ingår i Kemivärlden Biotech, s. 21, 2004
Släpp fram de oglamorösa entreprenörerna
Ingår i Entré, Forskning om entreprenörskap och småföretag. No 3-4, p. 3, 2003
Ur Pharmacias aska reste sig ingen Fågel Fenix. (From the ashes of Pharmacia no Phoenix rose)
Ingår i Axess, s. 25-28, 2003
Ingår i Kemivärlden Biotech. No 7-8, p. 21, 2003
Ingår i Biotech Sweden., 2002
Path-dependence: restricting or facilitating technical development?
Ingår i Journal of Business Research, s. 561-570, 2002
Co-evolution in Technological Development – The Role of Friction
Ingår i Syneriga, s. 171-190, 2002
Böcker
Gidlunds förlag, 2014
Springer Science+Business Media B.V., 2013
John Wiley & Sons, 2009
Rethinking marketing : developing a new understanding of markets
John Wiley & Sons, 2004
Managing Technological Development. IKEA, the environment and technlogy
Routledge, London and New York, 2002
Life Science/Biotech Uppsala – ett resultat av konkurrens eller samarbete? liten bok om tillväxt.
ITPS, Vinnova, Nutek, 2002
Teknikutveckling i företaget. Ett nätverksperspektiv
Lund: Studentlitteratur, 1993
Kapitel i böcker, delar av antologi
Matproduktion med eller utan antibiotika: Om en systeminnovation
Ingår i Humanimalt, s. 127-135, Exempla, 2020
Ingår i Accounting, Innovation and Inter-Organisational Relationships, s. 12-28, Routledge, 2018
What's successful?: Accounting for the Outcome of Governmental Innovation Policy
Ingår i Accounting, Innovation and Inter-Organisational Relationships, s. 216-237, Routledge, 2018
Universitet i omdaning: Från vetenskapsideal till marknadsmodell
Ingår i Universitetet AB, s. 45-72, Bokförlaget Diadalos, 2017
Researching the Interactive Business World: Interplay of Research Object, Methodology and Theory
Ingår i No Business is an Island, s. 195-212, Emerald Group Publishing Limited, 2017
Ingår i Starting Up in Business Networks: Why Relationships Matter in Entrepreneurship, s. 255-278, Palgrave Macmillan, 2017
Owner relationships - a parallel network force
Ingår i No Business is an Island: Making Sense of the Interactive Business World, s. 157-172, Emerald Group Publishing Limited, 2017
Marketization of European Higher Education Through Policy
Ingår i Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory, s. 1-5, Springer, 2016
Crowding out Knowledge: Efficiency, Innovation and Higher Education
Ingår i The Global Financial Crisis and Educational Restructuring, s. 235-248, Peter Lang Publishing Group, 2015
Conclusion: On the Verge of Breakdown
Ingår i Transformations i Research, Higher Education and the Academic Market, Springer Science+Business Media B.V., 2013
Ingår i Transformations in Research, Higher Education and the Academic Market, s. 4-21, Springer Science+Business Media B.V., 2013
Contemporary Research and Innovation Policy: A Double Disservice?
Ingår i Transformations in Research, Higher Education, and the Academic Market, s. 71-95, Springer Netherlands, 2013
Innovationer - myter och verklighet
Ingår i 100 Innovationer, s. 17-25, Bilda Förlag, 2012
Den fullkomliga marknadens ofullkomlighet
Ingår i Marknadsorientering, s. 18-31, Liber, 2008
Ingår i Knowledge and innovation in business and industry, s. 79-108, Routledge, 2007
Ingår i Knowledge and innovation in business and industry, s. 109-126, Routledge, 2007
Use of knowledge in the model world: lessons to learn from economic literature
Ingår i Knowledge and innovation in business and industry, s. 127-146, Routledge, 2007
Ingår i Knowledge and Innovation in Business and Industry, s. 1-27, Routledge, 2007
Interaction: the only mean to create use
Ingår i Knowledge and Innovation in Business and Industry, s. 147-167, Routledge, 2007
Ingår i Reclaim the Science!, s. 205-223, Gidlunds, 2007
Place as a resource in business networks
Ingår i Taking place, s. 223-246, Science History Publications Ltd., 2006
Ingår i The science- industry nexus: history, policy, implications: Nobel Symposium 123, s. 93-118, Science History Publications, 2004
Introduction: Rethinking marketing
Ingår i Rethinking Marketing :, s. 1-13, John Wiley & Sons, 2004
Ingår i Rethinking Marketing :, s. 249-261, John Wiley & Sons, 2004
"Das Plagiat": kopian som fick originalet att anpassa sig
Ingår i Artefakter: Industrin, vetenskapen och de tekniska nätverken, Gidlunds, Hedemora, 2004
Arterfakters ekonomiska konsekvenser
Ingår i Artefakter: Industrin, vetenskapen och de tekniska nätverken, Gidlunds, Hedemora, 2004
Ingår i New Technology Based Firms, Elsevier, London, 1999
Ingår i New High-Technology Based Firms, 1999
Ingår i Gemünden, H.G., Relationships and Networks in Industrial Markets, Elsevier, London, 1997
Ingår i Developing Relationships in Business Networks, Routledge, London, 1996
Konferensbidrag
Food industry, policy and the use of antibiotics for animals: The Italian or Swedish way?
2022
Shaping Sustainable Business Markets: Reducing Use of Antibiotics in Pig Meat Production
2022
Ingår i Uppsala Health Summit 2021 Pre-Conference Report, 2020
Ingår i Proceedings of 36th IMP Conference, Örebro, Sweden, September 1-4., 2020
Ingår i Proceedings of 36th IMP Conference, Örebro, Sweden, September 1-4., 2020
Ingår i Proceedings of 35th IMP Conference, 2019
2017
Policy, innovation and the tricky question of borders
2015
Post-conference report: New economic models addressing antibiotic resistance
Ingår i A world without antibiotics. Conclusions from Uppsala Health Summit 2-3 June 2015, s. 12-16, 2015
New economic models addressing antibiotic resistance
Ingår i Uppsala Health Summit, 2015
Methodomania? On the theoretical and methodological challenges of (IMP) business research.
Ingår i Proceedings of the 31st IMP Conference, 2015
Ingår i The IMP Conference, Bourdeaux 2014, 2014
Ingår i Proceedings of the 6th IMP Asia Conference, Indonesia, December 2014., 2014
Ingår i IMP Conference Atlanta 2013, 2013
Value Creation and Economic Deal Structures in IMP Analysis.
Ingår i Proceedings of the 29th IMP Conference, Atlanta, USA, Aug 30-Sept 1 2013., 2013
The Gap – Business in Practice and Business in Policy.: The innovation versus efficiency dilemma.
Ingår i Proceedings of The 25th Annual IMP Conference, 2009
Analysing Business Interaction
Ingår i Proceedings of the 24th Annual IMP Conference, Uppsala, Sweden, 2008, 2008
Ingår i 21st Annual IMP Conference, 2005
2002
To investigate interaction between heterogeneous resources – a methodological dogma
2001
Comparative Analysis of Industrial Networks within the European Furniture Industry
1999
A Networks Approach to Industrial Dynamics – Identifying two objects and two forms of organizing
Ingår i Proceedings of the 14th IMP Conference, September, 1998
1997
Rapporter
Samlingsverk (redaktörskap)
Policy in Business Networks: Special issue, The IMP Journal
Norwegian School of Management BI, 2011
Emerald Group Publishing Limited, 2009
Knowledge and innovation in business and industry: the importance of using others
Routledge, 2007
Knowledge and Innovation in Business and Industry: The importance of using others
Routledge, 2007
Övriga
Sverige klarar sig inte utan landsbygden
2022
Forskning måste få vara politiskt obekväm
2022
Dålig upphandling kostar skattebetalarna miljarder
2022
Medicinen mot miljöhoten måste framstå som aptitlig
2022
Den tysta pandemin pågår ständigt
2022
Kvinnor går till vänster – för att de agerar rationellt
2021
2010
I kristider är vi bara svenskar
2009
2009
Ranking kan skada forskningen.
2007
Fusk eller inte. Om relationen mellan forskningens innehåll och forskningens kontext.
2007
Science and Society - some hyped and some neglected issues
2006