Omvårdnad inom psykiatrisk vård I
Kursplan, Avancerad nivå, 3PS301
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3PS301
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 28 oktober 2009
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot psykiatrisk vård, 60 hp. Kursen utgörs dels av teoretiska studier 7,5 hp och dels av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 7,5 hp. Kursen studeras parallellt med kursen Psykiatri 15 hp.
Behörighetskrav
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning mot psykiatrisk vård.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskaper om betydelsen av genus, kulturella faktorer och livstidsperspektiv på hälsa
- redogöra för modeller, teorier och referensramar relaterade till psykiatrisk vård och omvårdnad
- redogöra för kunskaper i vetenskaplig metodik
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att utöva och utvärdera specifik psykiatrisk omvårdnad vid psykiatriska sjukdomar och vid krisreaktioner utifrån kultur, genus, miljö och psykosociala faktorer och samtidigt värna patienters autonomi och integritet
- visa förmåga till fördjupad kommunikation med patienter och närstående inom psykiatrisk vård och omsorg
- visa förmåga att medverka i förebyggande arbete, behandling/rehabilitering/habilitering inom psykiatrisk vård och omsorg
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att identifiera och värdera etiska frågeställningar och förhållningssätt i psykiatrisk vård.
- reflektera över hur värderingar gällande ålder, genus, etnicitet och sexuell läggning kan påverka omvårdnaden och relatera till psykiatrisjuksköterskans ansvar att förhindra diskriminering
- självständigt analysera och värdera olika kunskapskällor och omvårdnadsforskning inom psykiatrisk vård
- utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling
- visa förmåga till ett empatiskt, reflekterande och professionellt förhållningssätt gentemot patienter och närstående inom psykiatrisk vård och omsorg
Innehåll
Etik, människosyn och förhållningssätt
Genusperspektiv
Kommunikation, dialektik och bemötande
Kulturellt och internationellt perspektiv
Människan i ett livstidsperspektiv
Omvårdnadsprocessen
Omvårdnad vid integritetskränkande situationer
Specifika psykiatriska omvårdnadsåtgärder
Vetenskaplig metodik
Vårdmiljö
Verksamhetsförlagd utbildning med patientnära perspektiv
Undervisning
Teoretiska studier: Föreläsningar, reflektionsseminarier, grupparbeten, case-metodik, litteraturstudier.
VFU: Färdighetsträning, handledning av specialistsjuksköterskor i samverkan med klinisk adjunkt/lektor.
Verksamhetsförlagd utbildning inleds med gemensam planering av handledare, lärare och student, där studenten formulerar individuella mål utifrån kursens specifika mål. Innehållet i den verksamhetsförlagda utbildningen anpassas delvis efter studentens tidigare erfarenhet.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda gruppträffar, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
VFU: Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, samt strukturerad klinisk examination (modifierad Objective Structured Clinical Examination), studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. I enlighet med 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina. Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100)).
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning/praktik en gång (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100)).
Avbruten VFU i förtid
"En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagd utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation".