Engelska C1

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5EN132

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5EN132
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Engelska G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Språkvetenskapliga fakultetsnämnden, 9 april 2010
Ansvarig institution
Engelska institutionen

Allmänt

Kursplanen är inrättad av språkvetenskapliga fakultetsnämnden 2006-12-07.

Behörighetskrav

Baskurs Engelska A och fortsättningskurs Engelska B.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten ha kompetens att genomföra en självständig undersökning och redovisning av ett begränsat ämne inom amerikansk, alternativt brittisk, samhällskunskap och historia, engelskspråkig litteraturvetenskap eller engelsk språkvetenskap. Studenten ska även ha ytterligare fördjupade kunskaper inom något av områdena amerikansk, alternativt brittisk, samhällskunskap och historia, engelskspråkig litteraturvetenskap, eller engelsk språkvetenskap.

Nedan följer målen för varje delkurs.

Delkurs 1. Examensarbete (15 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten

- kunna anlägga ett analytiskt arbetssätt

- ha grundläggande kännedom om formalia vid vetenskapligt skrivande

- självständigt kunna formulera och avgränsa en problemställning, samt välja passande primärkällor

- kunna söka vetenskaplig litteratur

- kunna kritiskt värdera såväl primärmaterial som sekundärkällor

- ha insikter i ett valt ämnesområde och kritiska frågeställningar inom detta område

- ha kännedom om vissa litteraturvetenskapliga alternativt språkvetenskapliga teorier eller samhällsvetenskapliga analysmetoder

- kunna behandla en avgränsad frågeställning i en uppsats, på god engelska, med beaktande av vetenskaplig metod och vedertagna principer för utformningen

- kunna delta aktivt och självständigt i seminariediskussioner och genomföra presentationer av det egna arbetet

- kunna självständigt genomföra en opposition på ett examensarbete

- kunna självständigt genomföra ett försvar av det egna examensarbetet

- kunna presentera sina forskningsresultat på ett klart, strukturerat sätt

Delkurs 2. Fördjupningskurs i amerikansk och/eller brittisk samhällskunskap och historia (7,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten

- ha goda kunskaper om det valda området inom modernt amerikanskt och/eller brittiskt samhällsliv

- ha goda kunskaper om den historiska bakgrunden till det valda området

- ha ökad förmåga att kunna analysera olika samhällsförhållanden inom det valda området

- ha förmåga att på ett mer avancerat sätt muntligt och skriftligt redogöra för viktiga aspekter av det valda området

Delkurs 3. Fördjupningskurs i amerikansk litteratur och kultur (7,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten

- ha god insikt i Bildungsromangenren och dess utveckling

- ha medvetenhet om genusperspektivets och etnicitetens betydelse för genrens utveckling och vid läsningen av texterna

- ha viss förtrogenhet med den kritiska diskussionen kring genren

- kunna inta ett vetenskapligt förhållningssätt till primär- och sekundärlitteratur

- kunna redovisa en litterär analys muntligt och skriftligt med ökad självständighet och med större språklig korrekthet

- kunna delta aktivt och självständigt i seminariediskussioner

Delkurs 4. Fördjupningskurs i engelsk litteratur och kultur (7,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten

- ha fördjupad insikt i 1800-talsromanen och valda litterära verk från modernismen

- ha fördjupade kunskaper om litterära genrer

- ha ökade insikter i olika litteraturteoretiska perspektiv

- ha kännedom om kritiska perspektiv såsom genusteori och postkolonialism

- kunna inta ett vetenskapligt förhållningssätt till primär- och sekundärlitteratur

- kunna redovisa en litterär analys muntligt och skriftligt med ökad självständighet och med större språklig korrekthet

- kunna delta aktivt och självständigt i seminariediskussioner

Delkurs 5. Fördjupningskurs i språkstruktur: teori och praktik (7,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten

- ha en god uppfattning om modern engelsk språkstruktur

- kunna redovisa ett syntaktiskt ämne muntligt och skriftligt med ökad självständighet och större språklig korrekthet

- ha fördjupade kunskaper om hur olika språkliga företeelser har utvecklats och förändrats i modern engelska

- kunna urskilja och diskutera skillnader i engelsk språkstruktur mellan tal och skrift

- kunna urskilja skillnader mellan brittisk och amerikansk språkstruktur

- kunna urskilja och diskutera stilistiska skillnader (formell och informell engelska)

- ha kännedom om nya teorier inom syntaktisk analys

- kunna inta ett vetenskapligt förhållningssätt till primär- och sekundärlitteratur

- kunna delta aktivt och självständigt i seminariediskussioner

Delkurs 6. Fördjupningskurs i engelsk språkvetenskap (7,5 hp)

Efter avslutad kurs ska studenten

- ha en god uppfattning om det engelska språkets utveckling

- ha fördjupade kunskaper om de olika perioderna i det engelska språket

- kunna redovisa ett språkhistoriskt ämne skriftligt med större språklig korrekthet

- kunna förstå och tolka sambandet mellan historiska och moderna lingvistiska företeelser

- kunna inta ett vetenskapligt förhållningssätt till primär- och sekundärlitteratur

- muntligt kunna redovisa ett ämne inom språklig variation i modern lingvistik

- kunna delta aktivt och självständigt i seminariediskussioner genom att redovisa mindre forskningsämnen både inom språkhistoria och modern engelsk lingvistik

Innehåll

Kursen består av en fast delkurs, ett examensarbete om 15 högskolepoäng. Därutöver väljer studenten ytterligare två av flera alternativa fördjupande delkurser om 7,5 hp. I delkurs 1, Examensarbete, förekommer fyra huvudinriktningar: amerikansk litteratur, engelsk litteratur, engelsk språkvetenskap och amerikansk och/eller brittisk samhällskunskap. I de alternativa fördjupningskurserna kan den specifika inriktningen variera under olika terminer, men huvudområdena är desamma som inom delkurs 1.

Delkurs 1. Examensarbete (15 hp)

Delkursen ger en allmän bakgrund till ett givet ämnesområde inom någon av huvudinriktningarna, samt behandlar relevanta frågor rörande vetenskapligt skrivande och metod, enskilt eller i grupp.

Ämnesval inom ämnesområdet, som kan variera från termin till termin, sker i samråd mellan studenten och läraren/handledaren.

Exempel på ämnesområden

med amerikansk eller engelsk litteraturvetenskaplig inriktning:

litteraturkritiska, litteraturhistoriska, litteratursociologiska och litteraturpedagogiska problem;

med språkvetenskaplig inriktning:

valda problem inom fonologi, grammatik, variationsanalys, språkhistoria, språksociologi, textlingvistik, vokabulär, namnforskning, översättning, språkpedagogik, språkmetodik;

med samhällsvetenskaplig inriktning:

valda problem inom det amerikanska och/eller brittiska samhället.

I undantagsfall kan, efter samråd med läraren/handledaren, ämne utanför de givna områdena accepteras. Efter ämnesvalet vidtar individuell handledning av examensarbetet. Examensarbetet ventileras i normalfallet vid ett seminarium, där en eller flera studenter har till uppgift att lägga fram synpunkter på arbetet.

Delkurs 2

Delkursen diskuterar och analyserar valda områden inom modernt amerikanskt och/eller brittiskt samhällsliv med beaktande av den historiska bakgrunden och det kulturella sammanhanget. Den specifika inriktningen varierar från termin till termin.

Delkurs 3

Delkursen analyserar valda amerikanska litterära verk från andra hälften av 1800-talet till nutiden. Texterna kan hänföras till genren Bildungsroman. Tonvikten ligger på genrebegreppet och förändringar inom genren, särskilt med avseende på genusperspektivets och etnicitetens betydelse för genrens utveckling och vid läsningen av texterna. Grundläggande litteraturkritiska begrepp och metoder tillämpas.

Delkurs 4

Delkursen analyserar valda engelska litterära verk med tonvikt på 1800-talsromanen och olika genrer inom modernismen. Samhällsutvecklingens inverkan på och spegling i litteraturen beaktas liksom det kultur- och litteraturhistoriska perspektivet. Grundläggande litteraturkritiska begrepp och metoder tillämpas.

Delkurs 5

Delkursen behandlar syntaktisk och stilistisk analys. Förmågan att förklara och diskutera grammatiska företeelser tränas speciellt. Vissa syntaktiska konstruktioner som behandlats tidigare (på B-nivån) finns med men kursen introducerar framför allt nya sätt att tillägna sig syntaktiska konstruktioner. Diskussion av nya metoder inom syntaktisk analys är en viktig del av kursen liksom aspekter på inlärning av olika språkstrukturproblem.

Skriftlig produktion ingår i form av översättningsövningar och andra typer av språkstrukturövningar. I kursen ingår vidare kortare och längre föredrag om olika språkstrukturproblem.

Delkurs 6

Delkursen behandlar variation i ett historiskt och nutida perspektiv och är en fördjupning av översiktskursen från B-nivån. C-kursen innehåller samma komponenter, språkhistoria och lingvistik, som B-kursen. Den historiska delen utgår från texter på fornengelska, medelengelska och tidig modern engelska. Dessa stadier av engelskan studeras mot bakgrund av dåtida kultur- och samhällsliv. I modern engelska behandlas regional variation, variation mellan skrift- och talspråk samt sociolingvistisk och syntaktisk variation. Belysning av kopplingen mellan tidigare och moderna utvecklingsstadier inom engelskan eftersträvas.

Undervisning

Delkurs 1. Examensarbete

Gruppundervisning och individuell handledning. Handledning i delkurs 1 ges under den termin man är förstagångsregistrerad och i viss mån under nästkommande termin. Därefter kan ingen ytterligare handledning påräknas.

Alternativa delkurser, delkurs 2–6

Gruppundervisning.

Aktivt deltagande vid kursens seminarier är obligatorisk. Vid frånvaro ges möjlighet till extrauppgift inom ramen för kursperioden.

Examination

Kursen får inte medtas i examen tillsammans med kurserna Engelska C2, C2L, C3, C4, C4L, HS3, HS4, HS5 eller Examensarbete Engelska C/D.

För tillträde till avancerad nivå gäller att studenten skall ha uppnått minst resultatet godkänd på Engelska C. Vidare gäller att studenten skall ha uppnått antingen 15 hp inom delkurs 1 (Examensarbete) relaterad till den valda inriktningen av avancerad nivå eller 7,5 hp inom motsvarande fördjupningskurs (för tillträde till avancerad nivå med inriktning engelsk språkvetenskap krävs delkurs 6). Studenter som planerar att utbilda sig till lärare bör välja delkurs 5.

En student som ej blivit godkänd vid examination genom fortlöpande bedömning får i mån av plats gå om delkursen. I undantagsfall kan särskild prövning förekomma.

Fem år eller äldre resultat på delkurser gäller normalt ej om planen för delkursen ändrats.

Om planen eller kurslitteraturen för en delkurs ändras äger studenten rätt att prövas enligt den ursprungliga planen och kurslitteraturen vid två provtillfällen följande termin. Därefter upphör denna rätt normalt. I övrigt gäller inga begränsningar för antalet provtillfällen.

Fördjupning i förhållande till examensfordringarna

Kursen avser tredje terminens studier i ämnet engelska och ger den ämnesfördjupning som krävs för kandidatexamen. För ämnesfördjupning till masterexamen krävs ytterligare 120 högskolepoäng på avancerad nivå.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte medtas i examen tillsammans med kurserna Engelska C2, C2L, C3, C4, C4L, HS3, HS4, HS5 eller Examensarbete Engelska C/D.

Kursen får inte medtas i examen tillsammans med kurserna Engelska C2, C2L, C3, C4, C4L, HS3, HS4, HS5 eller Examensarbete Engelska C/D.

För tillträde till avancerad nivå gäller att studenten skall ha uppnått minst resultatet godkänd på Engelska C. Vidare gäller att studenten skall ha uppnått antingen 15 hp inom delkurs 1 (Examensarbete) relaterad till den valda inriktningen av avancerad nivå eller 7,5 hp inom motsvarande fördjupningskurs (för tillträde till avancerad nivå med inriktning engelsk språkvetenskap krävs delkurs 6). Studenter som planerar att utbilda sig till lärare bör välja delkurs 5.

En student som ej blivit godkänd vid examination genom fortlöpande bedömning får i mån av plats gå om delkursen. I undantagsfall kan särskild prövning förekomma.

Fem år eller äldre resultat på delkurser gäller normalt ej om planen för delkursen ändrats.

Om planen eller kurslitteraturen för en delkurs ändras äger studenten rätt att prövas enligt den ursprungliga planen och kurslitteraturen vid två provtillfällen följande termin. Därefter upphör denna rätt normalt. I övrigt gäller inga begränsningar för antalet provtillfällen.

Övergångsbestämmelser

För övergångsbestämmelser vid ändringar i kursplaner var god kontakta studievägledaren.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin