Omvårdnad av barn och ungdom i intensivvård
Kursplan, Avancerad nivå, 3PE142
- Kod
- 3PE142
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 december 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar och utgörs av 7,5 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 6 hp inom barnsjukvård. Den teoretiska delen utgörs av 0,5 hp pediatrisk intensivvård och 1 hp omvårdnad av barn i intensivvård. Kursen innehåller vårdvetenskap 5 hp och medicinsk vetenskap 2,5 hp. Kursen kan genomföras inom ramen för internationellt utbytesprogram.
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- kunna redogöra för sjukdomspanorama då barn- och ungdomar vårdas inom anestesi- och intensivvård avseende etiologi, patofysiologi, symtomatologi, diagnostik och behandling samt relaterad omvårdnad, med särskilt fokus på sjukdomstillstånd i respirations- och cirkulationsorganen
Färdighet och förmåga
- i samråd med barn och föräldrar/närstående observera, bedöma och identifiera omvårdnadsbehov hos barn och ungdomar i intensivvård, upprätta omvårdnadsplan, planera, leda och genomföra och utvärdera åtgärder - och involvera föräldrar i detta, samt dokumentera
- kunna redogöra för att omvårdnadsprocessen tillämpas i enlighet med FN:s barnkonvention, särskilt vad gäller barns och ungdomars rätt att under sjukhusvistelse få information, ha medbestämmande och upprätthålla relationer och aktiviteter i det dagliga livet
- kunna redogöra för fördjupade kunskaper och färdigheter i farmakologi, läkemedelshantering och läkemedelsberäkning inom området
- kunna redogöra för omvårdnad av barn med invasiv respektive non-invasiv ventilering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna värdera sitt eget kunskapsläge samt göra en plan för fortsatt kunskapsutveckling inom området
Innehåll
Innehåll
Fysiologi hos det friska barnet 0-7 år
Patofysiologi och svikt i vitala funktioner
Etik och människosyn inom barnsjukvård
Medmänskliga rättigheter, FN:s barnkonvention
Infektionssjukdomar
Omvårdnad i samband med invasiv och non-invasiv ventilering av barn
Farmakologi, läkemedelshantering och läkemedelsberäkning med särskilt fokus på sedering och smärtlindring samt inotropa läkemedel
Vård i livets slutskede
Teorier relevanta för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, såsom familje-, kris-, och copingteorier
Undervisning
Teoretiska studier: Föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, webbaserad reflektion.
Kursen är delvis nätburen med två till tre sammankomster på studieorten i ett par dagar. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med Internetuppkoppling med god prestanda
Verksamhetsförlagd utbildning: Färdighetsträning och simulerade situationer, deltagande observation, litteraturstudier, etisk analys, omvårdnadsdokumentation, smärtskattning, läkemedelsberäkning, webbaserad reflektion.
VFU inleds med en gemensam planering av handledare, student och lärare, där studenten även formulerar individuella
mål. Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning. Samt enstaka nyckelföreläsningar.
Examination
Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och
skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap
och reflektion.
Verksamhetsförlagd utbildning: Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade
inlärningsmål, AssCE-formuläret på avancerad nivå, studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.
Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
För kurser med verksamhetsförlagd utbildning gäller följande: student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/981). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.