Omvårdnad inom psykiatrisk vård I
Kursplan, Avancerad nivå, 3PS305
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3PS305
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 december 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot psykiatrisk vård, 60 hp. Kursen utgörs av verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- identifiera vårdbehov, planera, prioritera, utföra, samordna och utvärdera omvårdnadsåtgärder tillsammans med patient och närstående.
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar, behandlingar, rehabilitering och habilitering inom specialistområdet.
- visa stor förmåga till självständighet och ett professionellt förhållningssätt i kommunikationen med patienter, närstående, medarbetare och aktörer i samhället.
- visa analytisk förmåga genom att identifiera och värdera etiska frågeställningar och förhållningssätt och kunna reflektera över betydelsen av genus, kulturella faktorer och livstidsperspektiv på hälsa.
- analysera hur värderingar kan påverka omvårdnaden, reflektera över och agera utifrån sjuksköterskans ansvar för rättvis och säker vård.
- visa förmåga till lyhördhet och samarbete samt självständigt utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling.
Innehåll
Samhälleliga och etiska aspekter utifrån vårdvetenskap
Genusperspektiv
Kulturellt perspektiv
Människan i ett livstidsperspektiv
Omvårdnad vid komplexa vårdbehov
Personcentrerad och familjefokuserad vård
Säker vård
Undervisning
Verksamhetsförlagd utbildning med ett personcentrerat perspektiv. Färdighetsträning, handledning av specialistsjuksköterskor i samverkan med klinisk adjunkt/lektor. Verksamhetsförlagd utbildning inleds med gemensam planering av handledare, lärare och student, där studenten formulerar individuella mål utifrån kursens specifika mål. Innehållet i den verksamhetsförlagda utbildningen anpassas delvis efter studentens tidigare erfarenhet.
Obligatoriska moment
Introduktion till kurs, schemalagda gruppträffar, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Examination sker vid flera tillfällen under kursen, utgörs av specifika studieuppgifter och strukturerad bedömning av kunskaper, färdigheter och värderingsförmåga
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.
Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
För kurser med verksamhetsförlagd utbildning gäller följande: student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/981). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.