Rörelse och hälsa i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE037
- Kod
- 4PE037
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 april 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Minst 45 hp godkänt från termin 1 och 2 (30 hp termin 1 + 15 hp termin 2) inom förskollärarprogrammet
Mål
Kursens syfte är att studenten ska få grundläggande kunskaper om betydelsen av rörelse ur ett förskolepedagogiskt perspektiv.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- beskriva, förklara och kritiskt granska rörelsens betydelse för barns utveckling, lärande och hälsa
- uppvisa och tillämpa olika didaktiska perspektiv beträffande barns rörelseaktiviteter i olika åldrar och olika miljöer
- diskutera och problematisera kunskapsområdena hälsa, motorisk lek och motoriskt lärande ur perspektiven genus, klass och etnicitet
- självständigt kunna planera, genomföra och värdera rörelseaktiviteter för barn
- definiera och tillämpa begreppet hälsa och dess betydelse på individ och samhällsnivå.
Innehåll
- Fördjupade kunskaper om barns rörelseutveckling
- Utomhuspedagogik
- Hälsa
- Fördjupade kunskaper om organisation och tillämpning av rörelse och lek inomhus och utomhus
- Fysiska och sociala miljöers betydelse för barns rörelse, lek och lärande
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och laborationer. Delar av kursen har karaktären av laborativ verksamhet där aktivt praktiskt deltagande från studenternas sida är en förutsättning för att uppnå förväntade resultat.
Examination
Examination sker genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter.