Energifysik II med kärnkraft
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA403
- Kod
- 1FA403
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 25 februari 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
120 hp inklusive Kärnfysik och Energifysik I eller motsvarande.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för de fysikaliska och tekniska principerna för kärnkraft med särskild hänsyn till
- effektutvecklingen i reaktorn,
- diskutera framtida nukleära energitekniker som Generation-IV reaktorer,
termonukleär (magnetisk) fusion,
- övergripande redogöra för reaktorsäkerhet för olika reaktortyper,
- beskriva urancykeln från brytning till geologiskt slutförsvar,
- förklara och värdera olika energikällors roll i dagens och framtidens energiförsörjning samt beskriva konsekvenserna av att täcka elektricitetsbehovet med dessa energikällor.
Innehåll
Reaktorfysik, neutroncykeln, kriticitet, effektutveckling, kylning, reaktorsäkerhet. Reaktordynamik, grunderna för PWR (Pressurized Water Reactor) och BWR (Boiling Water Reactor). Urancykeln. Olika reaktortyper, kärnkraften i världen. Generation IV: bridning och förbränning i snabba reaktorer, avancerade bränslecykler. Fusion: fusionsreaktioner, plasmafysik, magnetisk inneslutning, tokamakfysik, fusionsteknik. Eldistribution och integration av stor- och småskalig produktion i kraftnätet. Olika energikällors roll i elsystemet: fossila bränslen, biobränsle, vattenkraft, vindkraft, solkraft, kärnkraft.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner, gruppdiskussioner, hemuppgifter, projektarbete, datorlaboration, studiebesök.
Examination
Muntlig tentamen (5 hp). Hemuppgifter och konceptkartor (3 hp). Studiebesök och datorlaboration (1 hp). Muntlig och skritlig presentation och opponering (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.